مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
شهاب پروین پور؛ محمود شیخ؛ رسول حمایت طلب؛ فضل الله باقرزاده
چکیده
روش تمرینی دوتایی روشی است که در آن افراد در گروههای دونفری برای یادگیری مهارتهای حرکتی با هم مشارکت میکنند و بهنظر میرسد این روش با افزایش کارایی و اثربخشی شرایط تمرین ویژگیهای یک محیط بهینۀ آموزشی را داشته باشد. هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر تمرین دوتایی بر یادگیری شنای کرال سینه بود. به این منظور 20 کودک پسر 7 تا ...
بیشتر
روش تمرینی دوتایی روشی است که در آن افراد در گروههای دونفری برای یادگیری مهارتهای حرکتی با هم مشارکت میکنند و بهنظر میرسد این روش با افزایش کارایی و اثربخشی شرایط تمرین ویژگیهای یک محیط بهینۀ آموزشی را داشته باشد. هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر تمرین دوتایی بر یادگیری شنای کرال سینه بود. به این منظور 20 کودک پسر 7 تا 9 ساله، دو گروه 10 نفرۀ تمرین دوتایی و انفرادی را تشکیل دادند. نوآموزان گروه دوتایی پس از شنیدن دستورالعملهای آموزشی و مشاهدۀ مدل ماهر، دوبهدو میشدند و نیمی از آنها با ورود به آب به اجرای بدنی مهارت مورد نظر از شنای کرال سینه میپرداختند و فرد بیرون از آب در نقش مربی برای یار خود پس از مشاهدۀ دقیق کوشش او بازخورد اجرای وی را میداد. پس از هر چند کوشش نوآموزان نقش خود را با هم عوض میکردند. این در حالی بود که کودکان گروه تمرین انفرادی پس از دستورالعملهای آموزشی و مشاهدۀ مدل ماهر، همه وارد آب میشدند و همزمان به اجرای بدنی مهارت مورد نظر میپرداختند. در آزمون یادداری از اجرای 10 متر شنای هر کودک فیلمبرداری شد و سپس فیلمها توسط دو مربی فدراسیون با استفاده از چکلیست ارزیابی شنای کرال سینه ارزیابی شد. ضریب پایایی بین آزمونگری 90/0 بهدستآمد. نتایج آزمون یادداری نشاندهندۀ اختلاف معنادار گروه تمرین دوتایی نسبت به گروه تمرین انفرادی بود (05/0>P). براساس نتایج میتوان نتیجهگیری کرد که روش دوتایی، علاوهبر مقرونبهصرفه بودن از لحاظ مصرف انرژی و فضای آموزشی، اثربخشی بیشتری نیز نسبت به روشهای سنتی آموزش شنا دارد.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
زهرا ملاکریمی؛ احمدرضا موحدی؛ سید محمد مرندی؛ فاطمه بهرامی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی و مطالعۀ تأثیر تمرینات با توپ سوئیسی بر بهبود کارکرد حسی- حرکتی سه پسر مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بود. در این پژوهش از روش مورد منفرد استفاده شد. سه شرکتکنندۀ دچار اختلالات طیف اوتیسم تمرینات توپ سوئیسی را به مدت نه هفته انجام دادند. تغییر در نمرههای خردهآزمون حیطۀ حسی- حرکتی از طریق آزمون عصب روانشناختی ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی و مطالعۀ تأثیر تمرینات با توپ سوئیسی بر بهبود کارکرد حسی- حرکتی سه پسر مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بود. در این پژوهش از روش مورد منفرد استفاده شد. سه شرکتکنندۀ دچار اختلالات طیف اوتیسم تمرینات توپ سوئیسی را به مدت نه هفته انجام دادند. تغییر در نمرههای خردهآزمون حیطۀ حسی- حرکتی از طریق آزمون عصب روانشناختی نپسی در طول مداخله و دو هفته پس از پایان مداخله در توالیهای یکهفتهای اندازهگیری شد و در پایان پس از دو ماه دوباره از شرکتکنندگان آزمون گرفته شد. مداخلۀ مورد نظر در مورد هر سه شرکتکننده اثربخش بود (با PND 100% برای شرکتکنندۀ اول و 78/77 درصد برای شرکتکنندههای دوم و سوم) و این کاهش دو هفته پس از مداخله پایدار ماند. یافتههای پژوهش نشان داد تمرینات با توپ سوئیسی موجب بهبود چشمگیر کارکرد حسی- حرکتی پسران مبتلا به اوتیسم میشود.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
مسعود ظهیری؛ شهزاد طهماسبی بروجنی؛ مهدی آقاپور؛ نسترن مجدی نسب
چکیده
چارچوب نقطۀ چالش دیدگاهی نظری برای فهم تأثیرات متغیرهای تمرینی در یادگیری حرکتی است. با توجه به این چارچوب، متغیرهای تداخل ضمنی و بازخورد آگاهی از نتیجه رابطۀ تنگاتنگی با سطح مهارت و دشواری تکلیف مورد یادگیری دارند. ازاینرو هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر تمرینات مبتنی بر چارچوب نقطۀ چالش بر کنترل قامت افراد مبتلا به مولتیپل ...
بیشتر
چارچوب نقطۀ چالش دیدگاهی نظری برای فهم تأثیرات متغیرهای تمرینی در یادگیری حرکتی است. با توجه به این چارچوب، متغیرهای تداخل ضمنی و بازخورد آگاهی از نتیجه رابطۀ تنگاتنگی با سطح مهارت و دشواری تکلیف مورد یادگیری دارند. ازاینرو هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر تمرینات مبتنی بر چارچوب نقطۀ چالش بر کنترل قامت افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بود. به این منظور کنترل قامت 22 فرد 20 تا 65 سالۀ مبتلا به اماس از میان بیماران انجمن اماس شهر اهواز که بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و تجربی انتخاب شده بودند، با استفاده از دستگاه فورس پلیت اندازهگیری شد. آزمودنیهای گروه تجربی به مدت 12 جلسه، هر هفته سه جلسۀ 45 دقیقهای به انجام تمرینات پرداختند و گروه کنترل تحت مداخله قرار نگرفتند. دادهها با روش تحلیل واریانس مرکب و تحلیل واریانس با اندازهگیری تکراری تحلیل شد (05/0≥P). نتایج نشان داد کنترل قامت گروه تجربی نسبت به گروه کنترل در نتیجۀ پروتکل تمرینی چهارهفتهای بهبود معناداری یافت. همچنین کنترل قامت گروه تجربی در پسآزمون نسبت به پیشآزمون پیشرفت معناداری داشت؛ بنابراین تحقیق حاضر از چارچوب نقطۀ چالش حمایت کرد و مربیان و کاردرمانان میتوانند برای انجام مداخلات بالینی مؤثر برای بهبود تعادل و نوسانات قامتی در بیماران اماس پروتکل تمرینی مربوط را بهکار برند.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
علی شفیع زاده
چکیده
هدف این پژوهش پیشبینی میزان تأثیر و سهم عوامل رشدی و مهارتی مرتبط با استعدادیابی پیش از شروع آموزش فوتبال بر عملکرد مهارتی نوجوانان 10 تا 12 سالۀ پسر پس از هشت جلسۀ آموزشی بود. جامعۀ آماری تمام مدارس فوتبال دارای مجوز شهر اصفهان بود که در نهایت 16 مدرسه با محقق همکاری کردند. نمونه شامل 171 نوجوان پسر (میانگین و انحراف استاندارد سن ...
بیشتر
هدف این پژوهش پیشبینی میزان تأثیر و سهم عوامل رشدی و مهارتی مرتبط با استعدادیابی پیش از شروع آموزش فوتبال بر عملکرد مهارتی نوجوانان 10 تا 12 سالۀ پسر پس از هشت جلسۀ آموزشی بود. جامعۀ آماری تمام مدارس فوتبال دارای مجوز شهر اصفهان بود که در نهایت 16 مدرسه با محقق همکاری کردند. نمونه شامل 171 نوجوان پسر (میانگین و انحراف استاندارد سن 79/0± 01/11سال، قد 8/7± 141سانتیمتر و وزن 5/7± 03/34کیلوگرم) بود که از هر مدرسۀ فوتبال در هر ردۀ سنی چهار آزمودنی بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. عملکرد مهارتی آزمودنیها شامل دویدن با توپ، چرخیدن با توپ، دریبل کردن و سرعت دویدن از طریق آزمونهای استعدادیابی فوتبال که اقتباسی از فدراسیون فوتبال انگلستان بود، پیش از شروع دورۀ آموزش فوتبال و پس از هشت جلسه آموزش اندازهگیری شد. اعتبار این آزمونها 90 درصد و روایی آن 85 درصد بود. در این پژوهش از آمار توصیفی و رگرسیون چندمتغیرۀ گامبهگام استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها چهار مدل را برای پیشبینی عملکرد مهارتی نوجوانان 10 تا 12 سال پس از هشت جلسه آموزش براساس آزمونهای ابتدای دورۀ آموزشی مشخص کرد. در نهایت مدل کامل 4/59 درصد از تغییرپذیری در نمرۀ ملاک را تبیین کرد.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
ملیحه رضایی؛ مریم نزاکت الحسینی؛ رخساره بادامی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر ده هفته بازی سایه بر مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان پیشدبستانی بود. تحقیق از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل است و شرکتکنندگان در تحقیق 28 دختر و پسر شش ساله بودند که بهصورت در دسترس از بین کودکان مراجعهکننده به یکی از مراکز پیشدبستانی انتخاب شدند و بهصورت تصادفی ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر ده هفته بازی سایه بر مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان پیشدبستانی بود. تحقیق از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل است و شرکتکنندگان در تحقیق 28 دختر و پسر شش ساله بودند که بهصورت در دسترس از بین کودکان مراجعهکننده به یکی از مراکز پیشدبستانی انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه تجربی (5 دختر و 9 پسر) و کنترل (5 دختر و 9 پسر) قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت ده هفته (3 جلسۀ 45 دقیقهای) برنامۀ بازی سایه را اجرا کردند و گروه کنترل تنها به فعالیتهای معمول دورۀ پیشدبستانی پرداختند. پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از «مجموعه آزمونهای ارزیابی حرکت کودکان» بهعمل آمد. این آزمون دارای سه خردهآزمون مهارتهای چالاکی دستی، مهارتهای توپی و مهارتهای تعادلی است. تجزیهوتحلیل آماری با استفاده از تحلیل کوواریانس (05/0α=) انجام گرفت. نتایج نشان داد ده هفته بازی سایه بر خردهآزمون مهارتهای چالاکی دستی، مهارتهای تعادلی و همچنین نمرۀ کل مهارتهای بنیادی اثر معناداری داشت، اما اثر بازی سایه بر مهارتهای توپی معنادار نبود. یافتههای این پژوهش مبین آن است که بازی سایه ممکن است موجب بهبود مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان پیشدبستانی شود.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
برهان الدین قاری؛ حسن محمدزاده؛ جلال دهقانی زاده
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، بررسی ارتباط بین اجرا و ادراک اندازۀ هدف در شرایط کانون توجه بیرونی و درونی، همچنین بررسی ارتباط بین ادراک اولیۀ اندازۀ هدف و اجرا بود. 70 دانشجوی پسر (با میانگین سنی 6/1 21 سال) داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند. آنها بهصورت تصادفی و براساس نوع دستورالعمل توجهی در دو گروه تمرکز توجه درونی و بیرونی قرار گرفتند. آزمودنیها ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، بررسی ارتباط بین اجرا و ادراک اندازۀ هدف در شرایط کانون توجه بیرونی و درونی، همچنین بررسی ارتباط بین ادراک اولیۀ اندازۀ هدف و اجرا بود. 70 دانشجوی پسر (با میانگین سنی 6/1 21 سال) داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند. آنها بهصورت تصادفی و براساس نوع دستورالعمل توجهی در دو گروه تمرکز توجه درونی و بیرونی قرار گرفتند. آزمودنیها تکلیف پرتاب دارت را در 20 کوشش اجرا کردند. آزمون تخمین اندازۀ هدف پیش از اجرای کوششها، در پایان کوششها و پس از اولین کوشش موفق، اجرا شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد بین اجرا و ادراک اندازۀ هدف در گروه تمرکز بیرونی، ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. اما در گروه تمرکز درونی، ارتباط معناداری بین اجرا و ادراک اندازۀ هدف، مشاهده نشد. همچنین بین ادراک اولیه و اجرا در هر دو گروه، ارتباط معنادار نبود. میتوان گفت که تمرکز توجه میتواند یک عامل واسطهای برای ظهور پدیدۀ ادراک ویژۀ عمل باشد.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
احمد نیک روان؛ ولی اله کاشانی؛ الهه مصطفایی فر
چکیده
هدف پژوهش حاضر مطالعۀ تأثیر محرومیت از خواب و مداخلۀ پسگستر بر یادگیری ناپیوستۀ بازی شبیهسازیشدۀ تنیس بود. 50 نفر از دانشجویان دختر 19 تا 25 سالۀ دانشگاه سمنان با توجه به پرسشنامههای مرتبط با متغیرهای تحقیق بهعنوان نمونه انتخاب و به پنج گروه خواب کامل، محرومیت از خواب، خواب و مداخلۀ پسگستر، محروم از خواب و مداخلۀ پسگستر ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مطالعۀ تأثیر محرومیت از خواب و مداخلۀ پسگستر بر یادگیری ناپیوستۀ بازی شبیهسازیشدۀ تنیس بود. 50 نفر از دانشجویان دختر 19 تا 25 سالۀ دانشگاه سمنان با توجه به پرسشنامههای مرتبط با متغیرهای تحقیق بهعنوان نمونه انتخاب و به پنج گروه خواب کامل، محرومیت از خواب، خواب و مداخلۀ پسگستر، محروم از خواب و مداخلۀ پسگستر و فاصلۀ کمتر از یک ساعت تقسیم شدند. برای سنجش یادگیری ناپیوسته از بازی شبیهسازیشدۀ تنیس که قوانین و شیوۀ امتیازدهی شبیه به بازی واقعی بود، استفاده شد. برای تحلیل استنباطی دادهها از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و اندازهگیریهای مکرر در سطح معناداری 05/0≥ P استفاده شد. نتایج نشان داد تفاوت یادگیری ناپیوسته (001/0Sig=) و نمرههای یادداری گروههای پژوهش (001/0Sig=) معنادار است. سطح اجرای روز بعد گروههای دارای فاصلۀ زمان استراحت کافی بین دو جلسه و استراحت کامل، نسبت به روز قبل بالاتر بود. کمخوابی و مداخلۀ پسگستر اثر معکوس داشتند. بنابراین افرادی که در حال یادگیری مهارتاند، باید بر الگوی خواب و فعالیتهای روزانۀ خود نیز توجه داشته باشند تا یادگیری مهارت دچار اختلال نشود و از تمرین خود بهرۀ بیشتری ببرند.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
علی ظهیری؛ مهدی شهبازی؛ محمد رضا کردی؛ جمال فاضل کلخوران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر خستگی مرکزی و محیطی بر هماهنگی حرکتی ورزشکاران دانشگاهی بود. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ دانشجویان دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران بودند که از این میان 24 نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها پس از شرکت در پیشآزمون هماهنگی حرکتی دودستی، بهطور تصادفی برحسب نوع خستگی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر خستگی مرکزی و محیطی بر هماهنگی حرکتی ورزشکاران دانشگاهی بود. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ دانشجویان دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران بودند که از این میان 24 نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها پس از شرکت در پیشآزمون هماهنگی حرکتی دودستی، بهطور تصادفی برحسب نوع خستگی به دو گروه خستگی مرکزی و محیطی تقسیم شدند. پس از اعمال مداخلۀ مورد نظر به مدت 12 ساعت، پسآزمون هماهنگی حرکتی دودستی بهعمل آمد. بهمنظور بررسی تفاوت بین گروهها از آزمون تی مستقل و برای تعیین تفاوت درونگروهی از آزمون تی همبسته در سطح معناداری 05/0 P≤ استفاده شد. نتایج نشان داد میانگین زمان انجام تکلیف و زمان خطای گروههای تحت مداخلۀ خستگی مرکزی (004/0=P) و محیطی (0001/0=P) نسبت به پیشآزمون افزایش معناداری داشتند. همچنین در پسآزمون نتایج تفاوت معناداری را در بین هماهنگی حرکتی دودستی گروههای خستگی مرکزی و محیطی نشان داد (006/0=P). با توجه به نتایج، پژوهشگران پیشنهاد میکنند که برنامههای تمرینی و کاری ورزشکاران بهگونهای هماهنگ شود که شامل تمریناتی برای افزایش استقامت ذهنی در راستای تمرینات بدنی باشد تا در شرایط مختلف ورزشکار بتواند عملکرد بهینۀ خود را ارائه کند.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
محمد نادری؛ علیرضا بهرامی؛ داریوش خواجوی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، تأثیر تصویرسازی ذهنی پتلپ (ثابت و متغیر) بر یادداری و انتقال مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بود. برای دستیابی به هدف، به صورت هدفمند 75 نفر با امتیاز تصویرسازی ذهنی 55- 45 و بدون سابقه پرتاب آزاد بسکتبال انتخاب و به صورت تصادفی در پنج گروه 15 نفری قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات، از پرسش نامه ی توانایی تصویرسازی ذهنی، آزمون ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر، تأثیر تصویرسازی ذهنی پتلپ (ثابت و متغیر) بر یادداری و انتقال مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بود. برای دستیابی به هدف، به صورت هدفمند 75 نفر با امتیاز تصویرسازی ذهنی 55- 45 و بدون سابقه پرتاب آزاد بسکتبال انتخاب و به صورت تصادفی در پنج گروه 15 نفری قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات، از پرسش نامه ی توانایی تصویرسازی ذهنی، آزمون پرتاب آزاد بسکتبال . بعد از آموزش اولیه مهارت پرتاب آزاد بسکتبال از تمامی گروه ها پیش آزمون گرفته شد. پروتکل تمرینی، 8 جلسه به مدت 8 روز صورت گرفت. سپس پس آزمون به عمل آمد. آزمون انتقال بلافاصله بعد از آخرین جلسه تمرینی و آزمون یادداری 48 ساعت و یک هفته پس از آخرین جلسه ی تمرینی گرفته شد. داده ها به روش آماری تحلیل واریانس مرکب، تحلیل واریانس یک راهه، آزمون اثرهای ساده و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند. نتایج آزمون ها تفاوت معنی داری را بین تمامی گروه ها در آزمون یادداری و انتقال نشان می دهد. با توجه به یافته های این پژوهش نقش تصویرسازی ذهنی پتلپ متغیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و تأکید بر استفاده از آن در کنار تمرین بدنی متغیر توصیه می شود.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
مصطفی مقدس؛ فرزام فرزان
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی اثربخشی انیمیشن فوتبالیستها در جذب کودکان به ورزش فوتبال بود. انیمیشن بهعنوان یکی از ابزارهای آموزش چندرسانهای میتواند رویدادهای در حال تغییر در طول زمان مانند حرکت، فرایند و رویهها را نشان دهد و این امر به جذب کودکان کمک میکند. جامعۀ آماری این تحقیق کلیۀ دانشآموزان پسر مدارس ابتدایی پایۀ ...
بیشتر
هدف از این تحقیق بررسی اثربخشی انیمیشن فوتبالیستها در جذب کودکان به ورزش فوتبال بود. انیمیشن بهعنوان یکی از ابزارهای آموزش چندرسانهای میتواند رویدادهای در حال تغییر در طول زمان مانند حرکت، فرایند و رویهها را نشان دهد و این امر به جذب کودکان کمک میکند. جامعۀ آماری این تحقیق کلیۀ دانشآموزان پسر مدارس ابتدایی پایۀ چهارم تا ششم شهر آمل بودند (۱۵۰۰۰N=) که به شکل تصادفی-خوشهای 500 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ محققساختهای استفاده شد که روایی صوری آن را استادان تأیید کردند. همچنین روایی سازه و پایایی آن (91/0) نیز مناسب ارزیابی شد. بهمنظور انجام این تحقیق از آمار توصیفی و آزمونهای تحلیل عاملی تأییدی، آزمون کولموگروف اسمیرنوف، آزمون باینومینال و آزمون فریدمن استفاده شد. در انجام آزمونهای مذکور از نرمافزارهای آماری SPSS(22) و AMOS(18) استفاده شد. یافتهها نشان داد که انیمیشن فوتبالیستها در توجه کودکان به ورزش فوتبال، در علاقۀ کودکان به ورزش فوتبال، در تمایل کودکان به ورزش فوتبال و در نهایت در انجام ورزش فوتبال توسط کودکان مؤثر بود، بنابراین میتوان گفت که انیمیشن فوتبالیستها در تغییر رفتار ورزشی کودکان اثربخشی لازم را داشته است و یافتههای این تحقیق منطبق بر مدل آیدا بود.