نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
نویسندگان
1 کارشناسارشد رفتار حرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
2 استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ علوم ورزشی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3 استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر ده هفته بازی سایه بر مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان پیشدبستانی بود. تحقیق از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل است و شرکتکنندگان در تحقیق 28 دختر و پسر شش ساله بودند که بهصورت در دسترس از بین کودکان مراجعهکننده به یکی از مراکز پیشدبستانی انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه تجربی (5 دختر و 9 پسر) و کنترل (5 دختر و 9 پسر) قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت ده هفته (3 جلسۀ 45 دقیقهای) برنامۀ بازی سایه را اجرا کردند و گروه کنترل تنها به فعالیتهای معمول دورۀ پیشدبستانی پرداختند. پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از «مجموعه آزمونهای ارزیابی حرکت کودکان» بهعمل آمد. این آزمون دارای سه خردهآزمون مهارتهای چالاکی دستی، مهارتهای توپی و مهارتهای تعادلی است. تجزیهوتحلیل آماری با استفاده از تحلیل کوواریانس (05/0α=) انجام گرفت. نتایج نشان داد ده هفته بازی سایه بر خردهآزمون مهارتهای چالاکی دستی، مهارتهای تعادلی و همچنین نمرۀ کل مهارتهای بنیادی اثر معناداری داشت، اما اثر بازی سایه بر مهارتهای توپی معنادار نبود. یافتههای این پژوهش مبین آن است که بازی سایه ممکن است موجب بهبود مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان پیشدبستانی شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Shadow Play on Preschool Children's Fundamental Movement Skills
نویسندگان [English]
- Malihe Rezae 1
- Maryam Nezakatalhosseini 2
- Rokhsareh Badami 3
1 M.Sc. of Motor Behavior, Faculty of Physical Education, Islamic Azad University of Isfahan, Khorasgan Branch, Isfahan, Iran
2 Assistant Professor, Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran
3 Assistant Professor, Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education, Islamic Azad University of Isfahan, Khorasgan Branch, Isfahan, Iran
چکیده [English]
The aim of this study was to investigate the effect of 10 weeks of shadow play on preschool children's fundamental movement skills. In this quasi-experimental study with pretest/posttest design and a control group, 28 girls and boys (6 years old) were selected by convenience sampling method from children in a preschool and were randomly divided into the experimental group (5 girls & 9 boys) and the control group (5 girls & 9 boys). For 10 weeks (three 45-minute sessions), the experimental group performed the shadow play and the control group had their routine activities of preschool. The pretest and the posttest were administered by "the Movement Assessment Battery for Children-Test (M-ABC)". This test consisted of three subtests of manual dexterity, ball skills and balance skills. Analysis of data was performed by covariance analysis (α=0.05). The results showed that 10 weeks of shadow play had a significant effect on subtests of manual dexterity, balance skills and the total score of fundamental skills but had no significant effects on ball skills. Findings of this study showed that shadow play may improve preschool children's fundamental movement skills.
کلیدواژهها [English]
- balance skills
- ball skills
- fundamental movement skills
- Manual Dexterity
- shadow play