نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، یادگیری و کنترل حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، ایران

2 دانشیار، گروه رفتار حرکتی و روان‌شناسی ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، ایران

چکیده

تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر خستگی پیرامونی و مرکزی بر خطای ادراک عمق دانش‌آموزان صورت گرفت. جامعهَ آماری دانش‌آموزان شهرستان خدابنده بود که از بین آنها 42 نفر به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس با میانگین سنی 49/0± 88/16سال انتخاب شدند. از همۀ آزمودنی‌ها پیش‌آزمون ادراک عمق گرفته شد. سپس به گروه مداخله و گروه کنترل تقسیم شدند. برای ایجاد خستگی پیرامونی (جسمی) به گروه اول فعالیت آمادگی جسمانی و به گروه دوم برای ایجاد خستگی مرکزی (ذهنی) فعالیت ذهنی داده شد. گروه سوم هیچ فعالیتی در طول دورة مداخله انجام نمی‌دادند. بعد از اعمال مداخلۀ خستگی پس‌آزمون ادراک عمق گرفته شد. نتایج تحلیل واریانس یکطرفه تفاوت معناداری را بین پیش‌آزمون سه گروه نشان نداد، اما تفاوت معنا‌داری در پس‌آزمون بین گروه‌ها مشاهده شد. با بررسی نتایج آزمون تعقیبی LSD مشخص شد که خستگی مرکزی نسبت به خستگی پیرامونی و عدم مداخله (گروه کنترل) خطای ادراک عمق آزمودنی‌ها را افزایش داده است. اما بین خطای ادراک عمق بین گروه خستگی پیرامونی و کنترل تفاوت معنا‌داری مشاهده نشد. نتایج آزمون تی همبسته حاکی از افزایش خطاهای ادراک عمق ناشی از هر دو نوع خستگی و عدم تغییر در گروه کنترل بود. در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که خستگی مرکزی در مقایسه با خطای پیرامونی نقش مؤثری در افزایش خطای ادراک عمق دانش‌آموزان داشت، بنابراین به مربیان پیشنهاد می‌شود شرایط مناسبی را که موجب کاهش خستگی مرکزی می‌شود، اتخاذ کنند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effects of Central and Peripheral Fatigues on Depth Perception Error

نویسندگان [English]

  • Maryam Khalaji 1
  • Shahzad Tahmasebi Boroujeni 2

1 MSc of Motor Learning and Control, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Motor Behavior and Sport Psychology, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

This study aimed to investigate the effects of peripheral and central fatigues on depth perception error in students. The statistical population consisted of students in Khodabande city. 42 subjects (mean age of 16.88 ± 0.49 years) were selected by convenience sampling method. All subjects took depth perception pretest. Then, they were divided into the intervention and control groups. To produce peripheral fatigue (physical), the first group received physical fitness activity and the second group received mental activity to produce central (mental) fatigue. The third group did not perform any activity during the intervention period. The depth perception posttest was performed after the fatigue intervention. The results of one-way analysis of variance showed no significant differences in the pretest among the groups, but there was a significant difference in the posttest among the groups. LSD post hoc test results showed that central fatigue increased depth perception error in comparison with peripheral fatigue and no intervention (control group). But no significant differences were observed in depth perception error between peripheral fatigue and control groups. Paired t test results showed an increase in depth perception errors resulted from both types of fatigue and the lack of change in the control group. Overall, it can be concluded that central fatigue had an effective role in increasing students' depth perception error when compared to peripheral error. Therefore, coaches are advised to adopt appropriate conditions that reduce central fatigue.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Depth perception
  • physical fatigue¸ peripheral fatigue
  • mental fatigue
  • central fatigue
1.   Sage GH. Motor learning and control: A neuropsychological approach. Brown; 1984. Translated by Hassan Mortazavi.PA: sonboleh.1999; 63-56
2.   Goldstein, E.B.(2002). "Sensation and perception".( 6thed). Pacific Grov CA:  Wadsworth.
3.Shahbazi M. Vazinitaher A. Haddadi N. [The Effect of Viewer-Induced Arousal on Depth Perception in Male and Female Athletes (In Persian)]. Journal of Development and Motor Learning.2010;2:135-148
4.   Haywood KM, Getchell N. Life span motor development. Human kinetics; translated by Aslakhani M.Namazizadeh M.PR: Samat. Tehran. 2005;232-228.
5.   Turner, A., J. Berry, and N. Holliman. (2011). "Can the perception of depth in stereoscopic images be influenced by 3D sound?" in IS&T/SPIE Electronic Imaging. International Society for Optics and Photonics.
6.   Haywood. KM,Life span motor development. Human kinetic; translated by Sheikh M. Shabani Moghadam K. Shahbazi M.PA:Avay zohoor.2008;249-250.
7.   Bigland-Ritchie, B. Jones, D.A., Hosking, G. P., and Edwards. (1978). "Central and peripheral fatigue in sustained maximum voluntary contractions of human quadriceps muscle". Clin Sci Mol Med. 54(6): p. 609-614.
8.   Li, Z. Jiao, K. Chen, M.and Wang, C. (2004). " Reducing the effects of driving fatigue with magnitopuncture stimulation". Accident Analysis and Prevention. 36(4): p. 501-505
9.   Halvani, G. H., Baghianimoghadam, M. H., and Rezaei, M. H.(2007)."Fatigue situation in tile industries workers". Iran Occupational Health. 4(3), 57-63
10.           Wright, R.A., C.C. Stewart, and B.R. Barnett. (2008) "Mental fatigue influence on effort-related cardiovascular response: Extension across the regulatory (inhibitory)/non-regulatory performance dimension". International Journal of Psychophysiology. 69(2): p. 127-133
11.           Lorist, Monicque M., Merel Klein, Sander Nieuwenhuis, Ritske Jong, Gijsbertus Mulder, and Theo F. Meijman.(2000). "Mental fatigue and task control: planning and preparation." Psychophysiology 37, no.614-625.
12.           Tahmasebi Boroujeni Sh. Momeni S. [ Decrease of Depth Perception Error Due to Change the Color of the Shuttle in Fatigue Conditions (In Persian)]. Journal of Motor Behavior. 2014;6(15):101-112.
13. Tanaka, M., A. Ishii, and Y. Watanabe. (2014) "Neural effect of mental fatigue on physical fatigue: a magnetoencephalography study". Brain research. 1542: p. 49-55.
14.           Boksem, M.A., T.F. Meijman, and M.M. Lorist.(2005). "Effects of mental fatigue on attention: an ERP study. Cognitive brain research. 25(1): p. 107-116.
15.           Rozand, V., Lebon, F., Papaxanthis, C.Lepers, R.(2015)." Effect of mental fatigue on speed–accuracy trade-off. Neuroscience". 297, p.219-230
16.           Lorist, Monicque M., Eniko Bezdan, Michael ten Caat, Mark M. Span, Jos BTM Roerdink, and Natasha M. Maurits.(2009). "The influence of mental fatigue and motivation on neural network dynamics; an EEG coherence study." Brain Research 1270. P. 95-106.
17.           Jaydari, Saeed, Aliakbar Jaberi Moghadam, and Shahzad Tahmasebi Boroujeni.(2016). "Effect of mental fatigue on choice reaction time in male and female swimmers." international Journal of Sport Studies¸Vol.¸6(7)¸455-459
18.           Arghami S, Ghoreishi A, Kamali K, Farhadi M. Investigating the Consistency of Mental Fatigue Measurements by Visual Analog Scale (VAS) and Flicker Fusion Apparatus. Iran J Ergon. 2013; 1 (1) :66-72
19.           Ghotbi, M., Farsi, A., Bdoli, B. Effect of warm and cold colors on athletes’ depth perception in ball and no ball games. Motor Behavior, 2014; 6(17): 43-54.
20.           Mun, S., E.-S. Kim, and M.-C. Park.(2014)." Effect of mental fatigue caused by mobile 3D viewing on selective attention: An ERP study." International Journal of Psychophysiology¸ 94(3): p. 373-381.