نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی ورزش، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 . دانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران ،تهران، ایران
3 استاد، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران،تهران، ایران
4 .استادیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین راهبردهای مقابلهای با تسلط فراانگیزشی در ورزشکاران نخبۀ دانشگاهی براساس نظریۀ بازگشتی بود. تعداد 124 ورزشکار که در تیمهای ورزشی دانشگاه عضویت داشتند، بهصورت در دسترس در این پژوهش شرکت کردند. در این پژوهش از مقیاس تسلط هدفمحوری برای اندازهگیری و تعیین تسلط فراانگیزشی و از نسخۀ فارسی پرسشنامۀ راهبردهای مقابلهای برای اندازهگیری راهبردهای مقابلهای ورزشکاران استفاده شد. با توجه به نتایج آزمون K-S مبنی بر نرمال نبودن دادهها با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون یومان ویتنی تحلیل شد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد راهبردهای مقابلهای مبتنی بر عمل با میزان تسلط هدفمحوری رابطۀ منفی و معنادار و با راهبردهای مبتنی بر هیجان با میزان تسلط هدف محوری رابطۀ مثبت و معنادار دارد. همچنین نتایج آزمون یومان ویتنی نشان داد افراد با تسلط فراانگیزشی هدفمحور بیشتر از راهبردهای مبتنی بر هیجان و افراد با تسلط فراانگیزشی فعالیتمحور بیشتر از راهبردهای مبتنی بر عمل استفاده میکنند. در نتیجه شناخت تسلط فراانگیزشی ورزشکاران برای کاربرد راهبردهای مقابلهای متناسب توسط مربیان پیشنهاد میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Relationship between Coping Strategies and Metamotivation Dominance in Elite Athletes: A Reversal Theory Approach
نویسندگان [English]
- Peyman Honarmand 1
- Mohammad Khabiri 2
- Rasool Hemayattalab 3
- Hassan Gharayagh zandi 4
1 PhD Student of Sport Psychology, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Professor, Faculty of Physical Education, University of Tehran, Tehran, Iran
4 Assistant Professor, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
The aim of this study was to investigate the relationship between coping strategies and metamotivation dominance in academic elite athletes based on reversal theory. 124 athletes who were the members of university sport teams participated in this study by convenience sampling method. In this study, Telic Dominance Scale was used to measure and determine metamotivation dominance and the Persian version of coping strategies questionnaire was utilized to assess athletes’ coping strategies. The results of K-S test showed that the data distribution was not normal; so data were analyzed by Spearman correlation coefficient and U Mann-Whitney test. The results of correlation test showed a negative and significant relationship between activity orientation coping strategies and Telic dominance and a positive and significant relationship between emotion orientation strategies and Telic dominance. Also, the results of U Mann-Whitney test showed that those with Telic used more emotion orientation strategies while those with Paratelic used more activity orientation strategies. Consequently, it is recommended that coaches should identify athletes’ metamotivation dominance to use appropriate coping strategies.
کلیدواژهها [English]
- Coping strategies
- paratelic athletes
- reversal theory
- telic athletes