نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
نویسندگان
1 گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی ، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 گروه هوش مصنوعی و رباتیک، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی ، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4 گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
5 گروه روشها و برنامههای درسی و آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
مقدمه: اختلال نقص توجه و بیشفعالی (ADHD) در جمعیت عمومی و ورزشی رایج است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تحریک جریان مستقیم فرا جمجمهای بر توجه مداوم دیداری دانش آموزان بیشفعال ورزشکار است.
روش پژوهش:در این پژوهش از بین 79 دانش آموز ورزشکار دارای اختلال بیش فعال/نقص توجه تعداد 45 دانش آموز به شکل تصادفی انتخاب و به سه گروه 15 نفری کنترل، شم و آزمایش تقسیم شدند. تمامی آزمودنیها گروه شم و آزمایش، دو نوع مختلف تحریک آند تک موضعی و ساختگی بر روی ناحیه (F3) همراه با تحریک کاتد در ناحیه(SO) با شدتجریان 1 میلیآمپر و به مدت 15 دقیقه طی ده جلسه دریافت کردند سپس هر گروه بهطور مجدد موردبررسی قرار گرفت. پس از چهل روز آزمون پیگیری مطابق با پسآزمون و با استفاده از آزمون عملکرد پیوسته(CPT) صورت گرفت و از آزمون t زوجی برای بررسی فرضیه استفاده شد (0/05≥p).
یافتهها: نتایج بهدستآمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون t زوجی نشان داد که اعمال تحریک جریان مستقیم فرا جمجمهای بر بهبود توجه مداوم دیداری دانش آموز ورزشکار دارای اختلال بیش فعال/نقص توجه اثربخش بوده است.
نتیجهگیری: یافتههای بهدستآمده حاکی از این است که پروتکل اعمال تحریک جریان مستقیم فرا جمجمهای 1 میلیآمپر، توانایی بهبود توجه مداوم دیداری دانش آموزان ورزشکار دارای اختلال بیش فعال/نقص توجه دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Impact of Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) on the Visual Sustain Attention of ADHD Student-Athletes
نویسندگان [English]
- Fereshteh Amouzadeh 1
- Hadi Moradi 2
- Hassan Gharayagh zandi 3
- Reza Rostami 4
- Ali Moghadamzadeh 5
1 Department of Motor Behavior and Sports Psychology, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Department of Machine Intelligence and Robotics, Faculty of Electrical and Computer Engineering, University of Tehran, Tehran,
3 Department of Motor Behavior and Sports Psychology, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran.
4 Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
5 Department of Curriculum Development & Instruction Methods, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Introduction: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is common in the general and sports population. The prime objective of the current study was to compare the impact of transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) on the visual sustained attention of ADHD student-athletes.
Methods: In this study, among the 79 children diagnosed with ADHD, 45 students were randomly selected and divided into three 15-person Sham, control, and experimental groups. All subjects in the Sham and experimental groups received ten sessions of two different types of anodal and sham stimulations over the F3 area and cathode excitation over the Supraorbital (SO) area with 1 mA current for 15 minutes. After ten sessions, each group was re-examined. After 40 days, a follow-up test was performed according to the post-test using the Continuous Performance Test, Repeated Measures Analysis of Variance, and Paired Sample t-test was used to test statistical hypotheses (p≤0.05).
Results: The results revealed that applying tDCS is effective in improving the visual sustained attention of ADHD student-athletes.
Conclusion: The findings of the study indicated that the protocol of applying 1 mA tDCS can improve the visual sustained attention of ADHD student-athletes.
کلیدواژهها [English]
- tDCS
- Visual sustained attention
- ADHD student-athletes
- Athletic performance
- ADHD athletes