مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
علی فتحی زاده؛ مهدی سهرابی؛ علیرضا صابری کاخکی
چکیده
مقدمه: هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی تأثیر تصویرسازی استراتژیهای بازی در مقایسه با تصویرسازی مهارتها بر اجرا در یک دوره رقابت ورزشی بود.روش پژوهش: شرکت کنندگان 30 نفر (19 مرد و 11 زن) از کاراته کاهایی بودند که به لحاظ سطح اجرا بالاتر از متوسط ارزیابی شدند. ابتدا توانایی و تجربه های گذشته شرکت کنندگان در تصویرسازی حرکتی ...
بیشتر
مقدمه: هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی تأثیر تصویرسازی استراتژیهای بازی در مقایسه با تصویرسازی مهارتها بر اجرا در یک دوره رقابت ورزشی بود.روش پژوهش: شرکت کنندگان 30 نفر (19 مرد و 11 زن) از کاراته کاهایی بودند که به لحاظ سطح اجرا بالاتر از متوسط ارزیابی شدند. ابتدا توانایی و تجربه های گذشته شرکت کنندگان در تصویرسازی حرکتی سنجش شد. سپس آنها در یک طرح نیمه تجربی و در یکی از سه گروه تصویرسازی استراتژی، تصویرسازی حرکت یا کنترل شرکت کردند. هر فرد با یک حریف مبارزه کرد، بلافاصله بعد از آن، عمل مورد نظر را بر حسب گروه انجام داد و در پایان با همان حریف قبلی دوباره به رقابت پرداخت.یافتهها: نتایج نشان داد که کاراته کاها از توانایی تصویرسازی خوبی به ویژه در حفظ مشخصه های زمانی حرکت برخوردار بوده و در مسابقات گذشته به ویژه قبل از شروع مسابقه از تصویرسازی شناختیـ عمومی و شناختیـ اختصاصی بهره می برده اند. همچنین، روشهای تجزیه و تحلیل ناپارامتری مشخص کردند که در طرح نیمه تجربی گروه تصویرسازی استراتژی توانست اختلاف امتیاز بالاتری را در پس آزمون کسب کند، اما گروههای تصویرسازی مهارت و کنترل تغییر معناداری نداشتند.نتیجه گیری: یافته های تحقیق حاکی از آن بود که تصویرسازی استراتژی نسبت به تصویرسازی مهارت دارای مزیت است. پیشنهاد میشود، تصویرسازی استراتژی بازی به عنوان یک عامل مؤثر بر موفقیت ورزشی می تواند در فواصل بین مسابقات مورد استفاده قرار گیرد.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
فرشته عموزاده؛ هادی مرادی؛ حسن غرایاق زندی؛ رضا رستمی؛ علی مقدم زاده
چکیده
مقدمه: اختلال نقص توجه و بیشفعالی (ADHD) در جمعیت عمومی و ورزشی رایج است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تحریک جریان مستقیم فرا جمجمهای بر توجه مداوم دیداری دانش آموزان بیشفعال ورزشکار است.روش پژوهش:در این پژوهش از بین 79 دانش آموز ورزشکار دارای اختلال بیش فعال/نقص توجه تعداد 45 دانش آموز به شکل تصادفی انتخاب و به سه گروه ...
بیشتر
مقدمه: اختلال نقص توجه و بیشفعالی (ADHD) در جمعیت عمومی و ورزشی رایج است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تحریک جریان مستقیم فرا جمجمهای بر توجه مداوم دیداری دانش آموزان بیشفعال ورزشکار است.روش پژوهش:در این پژوهش از بین 79 دانش آموز ورزشکار دارای اختلال بیش فعال/نقص توجه تعداد 45 دانش آموز به شکل تصادفی انتخاب و به سه گروه 15 نفری کنترل، شم و آزمایش تقسیم شدند. تمامی آزمودنیها گروه شم و آزمایش، دو نوع مختلف تحریک آند تک موضعی و ساختگی بر روی ناحیه (F3) همراه با تحریک کاتد در ناحیه(SO) با شدتجریان 1 میلیآمپر و به مدت 15 دقیقه طی ده جلسه دریافت کردند سپس هر گروه بهطور مجدد موردبررسی قرار گرفت. پس از چهل روز آزمون پیگیری مطابق با پسآزمون و با استفاده از آزمون عملکرد پیوسته(CPT) صورت گرفت و از آزمون t زوجی برای بررسی فرضیه استفاده شد (0/05≥p).یافتهها: نتایج بهدستآمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون t زوجی نشان داد که اعمال تحریک جریان مستقیم فرا جمجمهای بر بهبود توجه مداوم دیداری دانش آموز ورزشکار دارای اختلال بیش فعال/نقص توجه اثربخش بوده است.نتیجهگیری: یافتههای بهدستآمده حاکی از این است که پروتکل اعمال تحریک جریان مستقیم فرا جمجمهای 1 میلیآمپر، توانایی بهبود توجه مداوم دیداری دانش آموزان ورزشکار دارای اختلال بیش فعال/نقص توجه دارد.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
تهمینه کربلائی صادقی؛ مرتضی طاهری؛ خدیجه ایراندوست
چکیده
مقدمه: سرطان روده بزرگ یا سرطان کولون به رشد تودههای سرطانی در روده بزرگ گفته میشود. بر اساس شواهد تحقیقی، استفاده از آنتیاکسیدانها و تجویز فعالیتهای منظم ورزشی یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها است. هدف از این پژوهش تأثیر هشت هفته تمرین تناوبی و مصرف کوئرستین بر فاکتور نورون زایی مشتقشده از ...
بیشتر
مقدمه: سرطان روده بزرگ یا سرطان کولون به رشد تودههای سرطانی در روده بزرگ گفته میشود. بر اساس شواهد تحقیقی، استفاده از آنتیاکسیدانها و تجویز فعالیتهای منظم ورزشی یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها است. هدف از این پژوهش تأثیر هشت هفته تمرین تناوبی و مصرف کوئرستین بر فاکتور نورون زایی مشتقشده از مغز (BDNF) و پروتئین متصل شونده به عناصر پاسخدهنده به آدنوزین مونوفسفات حلقهای (CREB) در هیپوکامپ مغز موشهای مبتلابه سرطان کولون بوده اثر زیادی بر کارکردهای شناختی دارد.روشها: آزمودنیهای این پژوهش شامل 50 سر رت صحرایی نر ویستار (وزن: 30±250 گرم، سن: 12 هفته) بود که بر اساس وزن، همگنشده و به روش تصادفی در 5 گروه (هر گروه 10 سر) کنترل سالم، گروه کنترل سرطانی، گروه سرطانی + مکمل کوئرستین گروه سرطانی+ تمرین تناوبی، گروه سرطانی + مکمل کوئرستین + تمرین تناوبی موردبررسی و ارزیابی قرار گرفتند. اندازهگیریهای BDNFو CREB در هیپوکامپ مغز موشهای صحرایی طبق استاندارد و روش الایزا انجام شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار spss استفاده شد.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که هشت هفته تمرین تناوبی در هیپوکامپ مغز موشهای مبتلابه سرطان کولون بر میانگین نمرهBDNF (p=0/047) وCREB (p=0/032) تأثیر معناداری داشت. هشت هفته مصرف مکمل کوئرستین در هیپوکامپ مغز موشهای مبتلابه سرطان کولون بر میانگین نمره BDNF (p=0/792) و میانگین نمره CREB(p=0/363) تأثیر معناداری نداشت.نتیجه گیری: بهطورکلی یافتههای پژوهش نشان داد که تمرینات تناوبی و مصرف مکمل کوئرستین سبب بهبود BDNFو CREB در هیپوکامپ مغز موشهای مبتلابه سرطان کولون میشود.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
علیرضا فارسی؛ محمدرضا محمودی؛ مریم کاویانی
چکیده
مقدمه: کنترل داشتن بر عملکرد یکی از اصلی ترین عوامل موفقیت در رشته تیراندازی است. تحقیقات نشان داده اند که هر چه فرد اطلاعات بیشتری از عملکرد بدن خود داشته باشد، قادر به کنترل بهتر آن خواهد بود. هدف این مطالعه تعیین تأثیر تمرین بازخورد زیستی ضربان قلب همراه با آرامسازی بر عملکرد و رفتار خیرگی تیراندازان بود.روش پژوهش: شانزده تیرانداز ...
بیشتر
مقدمه: کنترل داشتن بر عملکرد یکی از اصلی ترین عوامل موفقیت در رشته تیراندازی است. تحقیقات نشان داده اند که هر چه فرد اطلاعات بیشتری از عملکرد بدن خود داشته باشد، قادر به کنترل بهتر آن خواهد بود. هدف این مطالعه تعیین تأثیر تمرین بازخورد زیستی ضربان قلب همراه با آرامسازی بر عملکرد و رفتار خیرگی تیراندازان بود.روش پژوهش: شانزده تیرانداز نیمه ماهر، 18تا 40 ساله با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. شرکت کننده ها به طور همگن در دو گروه آزمایشی( بازخورد زیستی ضربان قلب همراه با آرامسازی شکمی) و کنترل قرار گرفتند. قبل و بعد از انجام مداخلههای تمرینی، همه شرکت کننده ها 20 شلیک از فاصله ده متری انجام دادند، در حالیکه نمرات دقت تیراندازی توسط نرم افزار اسکت و رفتار خیرگی آنها توسط دستگاه ردیابی چشم اندازه گیری می شد. شرکت کنندههای گروه آزمایشی مداخله بازخورد زیستی ضربان قلب در حین آرامسازی شکمی به مدت 4 هفته و هر هفته 3 جلسه و هر جلسه 30 دقیقه را انجام دادند.یافتهها: نتایج تحلیل واریانس 2*2 (گروه * مرحله)نشان داد نمره دقت هدف گیری در عملکرد ورزشکاران تفاوت معناداری وجود داشت ولی در رفتار خیرگی تیراندازان در دو گروه مداخله و گروه کنترل تفاوت معناداری نداشت. اما به طور کلی در متغیر رفتار خیرگی در پس آزمون نسبت به پیش آزمون افزایش داشته است.نتیجهگیری: در مجموع تمرینات بازخورد زیستی ضربان قلب همراه با آرامسازی توانست عملکرد تیراندازان نیمه ماهر را بهبود بخشد اما در رفتار خیرگی تیراندازان علی رقم بهبود شاخص های این متغیر،تفاوت معناداری ایجاد نشد.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
حسین صمدی؛ جلیل مرادی؛ سعید آهار
چکیده
مقدمه: با وجود اهمیت قضاوتهای داوری و حساسیت نقش داوران در برگزاری رقابتهای ورزشی و تأثیر تصمیمات داوران بر نتیجۀ بازی، پژوهشهای اندکی دربارۀ جنبههای مختلف حرفهای و شغلی داوران انجام گرفته است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخة فارسی مقیاس خودکارامدی در داوران بود.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. ...
بیشتر
مقدمه: با وجود اهمیت قضاوتهای داوری و حساسیت نقش داوران در برگزاری رقابتهای ورزشی و تأثیر تصمیمات داوران بر نتیجۀ بازی، پژوهشهای اندکی دربارۀ جنبههای مختلف حرفهای و شغلی داوران انجام گرفته است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخة فارسی مقیاس خودکارامدی در داوران بود.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. بدینمنظور 228 داور در رشتههای تیمی و انفرادی نسخة فارسی مقیاس خودکارامدی در داوران را تکمیل کردند. ابتدا با استفاده از روش بازترجمه، صحت ترجمة نسخة فارسی پرسشنامه تأیید شد و در ادامه برای تعیین روایی سازة پرسشنامه از تحلیل عامل تأییدی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری و برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین برای پایایی زمانی سؤالات، از همبستگی درونطبقهای با روش آزمون- آزمون مجدد استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که شاخص نیکویی برازش و شاخص برازش تطبیقی بالاتر از (0/90) است. پایایی زمانی (0/76) و ضریب آلفای کرونباخ برای خودکارامدی و ابعاد آن بالای 0/7 (مقدار شاخص قابل قبول بودن) بهدست آمد.نتیجهگیری: براساس نتایج، نسخة فارسی مقیاس خودکارامدی در داوران از روایی سازه و پایایی درونی و زمانی مطلوب و قابل قبولی در بین داوران رشتههای تیمی و انفرادی برخوردار است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری روا و پایا برای ارزیابی خودکارامدی داوران ایرانی استفاده کرد.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
حسنیه بارانی؛ مرضیه بلالی؛ اسمعیل نصیری
چکیده
مقدمه: قیود تکلیف و محیط در فعالیتهای شناختی، ادراکی، تصمیم گیری و رفتار های تاکتیکی بسیار حائز اهمیت است. قیود تکلیف در زمینه های اجرا از قیود محیطی اختصاصی تر هستند، از این رو تحقیق حاضر در نظر دارد به بررسی تأثیر دستکاری قیود تکلیف بر شاخصهای عملکردی و اضطراب مرتبط با ترس از افتادن در سالمندان بپردازد.روش پژوهش: بدین منظور ...
بیشتر
مقدمه: قیود تکلیف و محیط در فعالیتهای شناختی، ادراکی، تصمیم گیری و رفتار های تاکتیکی بسیار حائز اهمیت است. قیود تکلیف در زمینه های اجرا از قیود محیطی اختصاصی تر هستند، از این رو تحقیق حاضر در نظر دارد به بررسی تأثیر دستکاری قیود تکلیف بر شاخصهای عملکردی و اضطراب مرتبط با ترس از افتادن در سالمندان بپردازد.روش پژوهش: بدین منظور ۴۵ بانوی سالمند (در دامنه سنی 60 تا 66 سال) به صورت تصادفی در سه گروه دستکاری قیود تکلیف ، بدون دستکاری قیود تکلیف و گروه کنترل تقسیم شدند. سپس گروههای تجربی تمرینات دستکاری قیود تکلیف و تمرینات بدون دستکاری قیود تکلیف را به مدت هشت هفته و هر هفته سه جلسه به مدت 45دقیقه انجام دادند. گروه کنترل نیز، طی مدت اجرای تحقیق به فعالیت عادی خود ادامه دادند.یافته ها: در تحقیق حاضر برای ارزیابی شاخصهای عملکردی از آزمون TUG و BESS و برای ارزیابی شاخص اضطراب از مقیاس ارزیابی اضطراب همیلتون استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس با حذف اثر پیشآزمون نشان داد، گروه با دستکاری قیود تکلیف در شاخصهای عملکردی و اضطراب بهطور معنیداری (0/001=P) نسبت به گروه بدون دستکاری و کنترل نتایج بهتری بدست آوردند.نتیجه گیری: نتایج این پژوهش بر استفاده از انواع دستکاریهای قیود تکلیف به عنوان نوعی راهبرد تدریس برای افراد سالمند حمایت کرد. همچنین موید تأثیر تمرینات با دستکاری قیود تکلیف است که باعث بهبود تعادل و کاهش ترس از افتادن در سالمندان می شود و با بهبود این توانایی خطر زمین خوردن در این قشر از جامعه کاهش می یابد.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
مینا کشاورز؛ حسن محمدزاده
چکیده
مقدمه: در سالهای اخیر، علاقه قابلتوجهی به تحول آموزش تربیتبدنی از رویکرد خطی به رویکرد غیرخطی وجود داشته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازیهای بومی-محلی با روشهای آموزشی تدریس بازی برای فهمیدن و حس بازی بر تبحر حرکتی دانشآموزان انجام شد.روش پژوهش: این پژوهش از نوع نیمهتجربی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود که ...
بیشتر
مقدمه: در سالهای اخیر، علاقه قابلتوجهی به تحول آموزش تربیتبدنی از رویکرد خطی به رویکرد غیرخطی وجود داشته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازیهای بومی-محلی با روشهای آموزشی تدریس بازی برای فهمیدن و حس بازی بر تبحر حرکتی دانشآموزان انجام شد.روش پژوهش: این پژوهش از نوع نیمهتجربی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود که بهشکل میدانی انجام شد. پنجاه و پنج دانشآموز دختر (10-11سال) بهصورت تصادفی به چهار گروه تدریس بازی برای فهمیدن، حس بازی، ترکیب رویکرد تدریس بازی برای فهمیدن و حس بازی و گروه سنتی تقسیم شدند. آزمودنیها به مدت 12 هفته، هر هفته 3 جلسه یک ساعته مطابق رویکرد آموزشی گروه خود به تمرین پرداختند. از آزمون برونیکس-اوزورتسکی برای ارزیابی تبحر حرکتی کودکان استفاده شد.یافتهها: نتایج تحلیل واریانس مرکب تفاوت معناداری را بین پیشآزمون و پسآزمون سه گروه اول نشان داد بهطوری که میتوان گفت در مهارت حرکتی درشت گروه ترکیبی با 79% تغییرات، در مهارت حرکتی ظریف و تبحر حرکتی کل گروه تدریس بازی برای فهمیدن به ترتیب با 84% و 85% از تغییرات بیشترین نمره را کسب کردند. در حالیکه آموزش سنتی تأثیر معناداری در متغیرهای مورد بررسی نداشت.نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که استفاده از رویکرد ترکیبی میتواند تبحر حرکتی کودکان را به طور همزمان بهبود بخشد. مطالعه حاضر نشان میدهد که مدلهای آموزش تدریس بازی برای فهمیدن و حس بازی درقالب بازیهای بومی-محلی روش تمرینی مناسبی برای ارتقاء تبحر حرکتی در دانشآموزان هستند و بهنظر میرسد این رویکردها قابلیت انتقال به سایر مقاطع تحصیلی را دارند.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
ابوالفضل شایان؛ حمیده ایرانمنش؛ مهدی یزدان پناه؛ محمدعلی دولتی
چکیده
مقدمه: عامل نوروتروفیکی مشتق از مغز (BDNF)، پروتئینی است که به میزان زیادی در ساختارهای دستگاه عصبی مرکزی بیان می شود و شکلپذیری سیناپسی و فراگیری مهارتهای حرکتی و شناختی را تحت تاثیر قرار میدهد. این درحالیست که چندریختی val66met مقدار و بیان BDNF را مختل می کند.لذا محققان در تحقیق حاضر درصدد بررسی تاثیر چندریختی مذکور بر یادگیری یک ...
بیشتر
مقدمه: عامل نوروتروفیکی مشتق از مغز (BDNF)، پروتئینی است که به میزان زیادی در ساختارهای دستگاه عصبی مرکزی بیان می شود و شکلپذیری سیناپسی و فراگیری مهارتهای حرکتی و شناختی را تحت تاثیر قرار میدهد. این درحالیست که چندریختی val66met مقدار و بیان BDNF را مختل می کند.لذا محققان در تحقیق حاضر درصدد بررسی تاثیر چندریختی مذکور بر یادگیری یک مهارت توالی دار حرکتی بودند.روش پژوهش: بدین منظور صد نفر از دانشجویان مرد دانشگاه کاشان (میانگین سنی2.20±21.60) تحت مطالعه قرار گرفتند. پس از استخراج DNA ژنومیک، انجام واکنش زنجیره پلیمراز (PCR) با استفاده از پرایمر رو به جلو 3- ATACTGTCACACACGCTG-5 و پرایمر معکوس 3- ACTCTGGAGAGCGTGA-5 تایید صحت محصول PCR با استفاده از ژل اکتروفرز 1.5 درصد و در نهایت تعیین توالی با استفاده از آنالیزگر Sequencing، مشخص شد 46 نفر فاقد چندریختی مذکور و 54 نفر حامل متیونین (دچار چندریختی) هستند. سپس با استفاده از تکلیف حرکتی بازوی دینامیک، یادداری، انتقال بینایی- فضایی و انتقال حرکتی در مهارت توالی دار حرکتی آزمون شد.یافتهها: نتایج نشان داد، افراد فاقد چندریختی با سرعت بیشتری نسبت به حاملان متیونین پیشرفت کردند و در آزمون یادداری هم بهتر عمل کردند (0/001 =p ). آنها در آزمون انتقال حرکتی نیز از حاملان متیونین بهتر بودند (0/001 =p) ولی در آزمون انتقال بینایی- فضایی تفاوت معناداری بین دو گروه نبود (0/176 =p ).نتیجهگیری: بنابراین به نظر می رسد حاملان متیونین به هرصورت از مراحل اولیه یادگیری حرکتی عبور می کنند ولی با توجه به مشکلات احتمالی ایجادشده توسط چندریختی، در تکمیل فرایند یادگیری دچار ضعف می باشند.