نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 گروه رفتار حرکتی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.

2 گروه رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)‏، اصفهان، ایران .

3 گروه رفتار حرکتی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد اصفهان (خوراسگان) ، اصفهان، ایران.

4 مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.

چکیده

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر همزمان یادگیری مشاهده‌ای و ‌tDCS‌بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بود.
روش پژوهش: در این پژوهش نیمه‌تجربی که با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و دورۀ پیگیری 7 و 21 روزه انجام گرفت، 30 دانشجوی مبتدی دختر در مهارت پرتاب آزاد بسکتبال به‌صورت مشارکت داوطلبانه انتخاب شدند و در دو گروه برابر تمرینات تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای همراه با مشاهدۀ مدل و تحریک ساختگی همراه با مشاهدۀ مدل قرار گرفتند. در مرحلۀ پیش‌آزمون، شرکت‌کنندگان اقدام به 15 پرتاب آزاد بسکتبال کردند. مرحلۀ تمرینی در 5 روز پشت سرهم انجام گرفت که در هر روز ابتدا تحریک قشر حرکتی (آند C3 و کاتد Fp2) و تحریک ساختگی همراه با مشاهدۀ مدل ماهر انجام می‌گرفت و سپس شرکت‌کنندگان اقدام به 15 پرتاب آزاد بسکتبال می‌کردند. در آخرین جلسۀ تمرینی، مرحلۀ پس‌آزمون؛ و 7 و 21 روز پس از آخرین جلسۀ تمرینی پیگیری کوتاه‌مدت و بلندمدت انجام گرفت. داده‌ها به روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری تکراری تحلیل شد.‌
یافته‌ها: ،نتایج حاکی از این بود که تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای همراه با مشاهدۀ مدل (η2=0/615 ،F= 327/22، sig=0/0001) و تمرین ساختگی همراه با مشاهدۀ مدل (η2=0/179،sig=0/023، F=3/044) موجب بهبود پرتاب آزاد بسکتبال شد. دیگر نتایج نشان داد که تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای همراه با مشاهدۀ مدل در مقایسه با تمرین ساختگی همراه با تمرین مشاهده‌ای موجب بهبود بهتر پرتاب آزاد بسکتبال در مراحل پس‌آزمون (‌006/0 ‌P=‌)، یادداری کوتاه‌مدت (‌002/0 ‌P=‌) و یادداری بلندمدت (P=‌‌0/001 ‌) شد.
نتیجه‌گیری: به‌طور کلی نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای همراه با مشاهدۀ مدل ماهر در بهبود بهتر مهارت پرتاب آزاد بسکتبال تأکید دارد.‌
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Simultaneous effect of the transcranial direct current stimulation ‎and observational learning on learning of basketball free throw

نویسندگان [English]

  • Roya Mahdipour 1
  • Mahdi Namazizadeh 2
  • Rokhsareh Badami 3
  • Hamid Mirhosseini 4

1 Department of Motor Behavior, Isfahan (Khorasgan) Branch,Islamic Azad University, Isfahan, Iran.

2 Department of Motor Behavior, Isfahan (Khorasgan) Branch , Islamic Azad University, Isfahan, Iran.

3 Department of Motor Behavior, Isfahan (Khorasgan )Branch, Islamic Azad University, Isfahan, ,Iran .

4 Faculty of Addiction and Behavioral Sciences, Shahid Sadoughi ‎University of Medical Sciences, Yazd, Iran.

چکیده [English]

Introduction: The purpose of the current study was to examine the simultaneous effect of the ‌transcranial direct current stimulation (tDSC) and observational learning on learning ‌of basketball free throw. ‌
Methods: In semi-experimental study with repeated measure design, 30 novice female ‌students in free basketball throw accessibly selected and randomly located in 2 ‌tDCS with model observation and artificial stimulation with model observation ‌groups. In pre test phase, participants throw 15 trials basketball free throw. ‌Intervention phase done in 5 consecutive days that each day electrical stimulation ‌of the brain was performed from the motor cortex (C3 anode & Fp2 anode), and ‌artificial stimulation with model observation, and then participants performed 15 ‌free basketball throws. In last session post test phase executed. One week and 21 ‌days after post test phase respectively executed short term and long term retention ‌phase. Data analyzed with ANOVA with repeated measure statistical method.‌
Results: The result indicated that tDCS with model observation (F= 22.327, sig =0.0001, η2 =0,615) and artificial stimulation with model observation (F= 3.044, sig =0.023, η2 =0,179) significantly improved basketball free throw. Other results indicated that ‌tDCS with model observation than artificial stimulation with model observation ‌cause improvement basketball free throw in post test (p=0.002), short term test (p=0.002) and long term test (p=0.001). ‌
Conclusion: Overall, the results of the current study indicated that tDCS with model observation ‌can be effective as a new training method in addition to model observation to ‌improve basketball free throw skills‌.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Transcranial direct current
  • Motor learning
  • Observational learning
  • Stimulation
  • Basketball