نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی.دانشکده علوم ورزشی .دانشگاه ارومیه .ارومیه . ایران.

2 گروه رفتارحرکتی و مدیریت ورزشی. دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران .

چکیده

مقدمه: رشد فرآیندی مستمر، دائمی و پیوسته بوده و ابعاد مختلفی دربر دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات ریتمیک روی ریباندر بر تبحرحرکتی و انگیزش کودکان با دوره یادداری 6 ماهه بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش وپس آزمون بود. جامعه ی آماری کودکان 10-9 سال شهرتبریز بود که با روش نمونه گیری دردسترس سی نفر انتخاب و تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. پیش آزمون شامل آزمون تبحرحرکتی برونینکس-اوزورتسکی و پرسشنامه انگیزش حرکتی کودکان بود. گروه تجربی تمرینات روی ریباندر را هشت هفته انجام دادند و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. سپس، پس آزمون مشابه با پیش آزمون انجام شد. بعد از شش ماه دوره یادداری از نمونه های هر دو گروه گرفته شد. تحلیل آماری با استفاده از تحلیل واریانس مرکب درسطح معناداری 0/05و نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد تمرینات ریتمیک ریباندر بر تبحر حرکتی و انگیزش کودکان 9-10 سال تاثیر معناداری داشته، بطوریکه احتمالا 95درصد از تغییرات مهارت حرکتی درشت و 98درصد از تغییرات انگیزش حرکتی کودکان تحت تاثیر تمرینات ریباندر بود.
نتیجه گیری: پرش فعالیتی اساسی در رشدحرکتی کودکان است و انگیزش نیروی درونی را برای حرکت فراهم می کند. طبق یافته های پژوهش، چون فعالیت های ریتمیک می توانند انگیزش حرکتی ایجاد کنند و فعالیت های ورزشی موجب رشد مهارتهای حرکتی می گردد، لازم است تجهیزات و تدابیر لازم برای استفاده کودکان ازاین تمرینات ایجاد شود. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Rhythmic Rebounding Exercises on Children's Motor Proficiency and Motivation

نویسندگان [English]

  • Hasan Mohammadzadeh 1
  • Elaheh Yousefi 2

1 Department of Motor Behavior, and Sport Management, Faculty of Sport Sciences, Urmia University, Urmia, Iran .

2 Department of Motor Behavior and Sport Management,, Faculty of Sport Sciences, Urmia University , Urmia, Iran.

چکیده [English]

Introduction: Growth is an uninterrupted, permanent, and continuous process and includes different dimensions. This study aimed to investigate the effect of rhythmic rebounding exercises on children's motor proficiency and motivation with a 6-month follow-up period.
Methods: The current research was quasi-experimental with a pretest and posttest design. The statistical population was 9-10 years old children of Tabriz city, from which 30 people were selected by convenience sampling method and randomly divided into two experimental and control groups. The pre-test included the Bruininks-Oseretsky test of motor proficiency and the Children's Movement Motivation questionnaire. The experimental group performed the exercises on the rebounder for eight weeks, and the control group did not receive any intervention.Then, the post-test was conducted similarly to the pre-test. After six months period,a retention test was taken from participants of both groups. Statistical analysis was performed using mixed model Analysis of Variance at a significance level of 0.05 via SPSS version 24 software.
Results: The results showed that the rhythmic rebounding exercises had a significant effect on the motor proficiency and motivation of 9-10 years old children so 95% of changes in gross motor skill and 98% of changes in children's movement motivation were probably influenced by the rebounding exercises.
Conclusion: Jumping is a fundamental activity in children's motor development and motivation provides inner force for movement. According to the findings of this research, since rhythmic activities can create motivation for movement and sports activities develop motor skills, it is crucial to provide the necessary equipment and measures for children to use these exercises.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Children
  • Jumping Fitness. Motor development
  • Motor Motivation
Multiliterate, Multilingual, Multimodal. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-01255-7_11
Payne V, Isaacs L. (2012). Human Motor Development : a Lifespan Approach. 8th ed. McGraw-Hill Higher Education. https://doi.org/10.4324/9781315213040
Ross R, Blair SN, Arena R, Church TS, Despres JP, Franklin BA, et al. (2016). Importance of assessing cardiorespiratory fitness in clinical practice: a case for fitness as a clinical vital sign: a scientific statement from the American Heart Association. Circulation. 134(24), e653–e99. https://doi.org/10.1161/CIR.0000000000000461