نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 گروه علوم رفتاری و شناختی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران .

2 گروه علوم رفتاری و شناختی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

3 گروه علوم پایه، دانشکده علوم توانبخشی و آزمایشگاه بیومکانیک، مرکز تحقیقات توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

4 پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: مطالعات بسیاری برای بررسی تعامل بین قامت و نیازهای شناختی انجام گرفته، اما همچنان اثر تکلیف شناختی بر کنترل قامت به روشنی مشخص نشده است. از عوامل مهم ایجاد نتایج متناقض دشواری تکلیف شناختی و همچنین صدای گفتاری (پاسخ کلامی همزمان به تکلیف شناختی) است که به درستی بررسی نشده است. این تحقیق با هدف بررسی تعامل اثر دشواری تکلیف شناختی و صدای گفتاری بر کنترل قامت انجام گرفت.
روش پژوهش: 20 داوطلب جوان سالم (میانگین سنی3/2±22 سال)، برای اجرای 4 شرایط آزمایشی تصادفی روی صفحۀ نیرو ایستادند. شرایط شامل ترکیب دو سطح دشواری تکلیف شناختی (آسان و دشوار) و پاسخ کلامی (پایانی وهمزمان) بود.
یافته ها: نتایج تحلیل واریانس دوراهه با سطح معناداری0/05>P ،افزایش قابل توجهی را در پراکندگی مرکز فشار در شرایط پاسخ کلامی همزمان به تکلیف شناختی دشوار نسبت شرایط پاسخ کلامی پایانی نشان داد (0/05>P).همچنین مساحت بیضی مرکز فشار در شرایط تکلیف شناختی دشوار نسبت به تکلیف شناختی آسان در صورت پاسخ کلامی پایانی کاهش یافت، اما در پاسخ کلامی همزمان افزایش یافت (0/05>P).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق حاضر، به نظر می رسد که تکلیف شناختی دشوار به سهم بزرگتری از ظرفیت توجه نیاز دارد و به دور کردن توجه از تکلیف قامتی منجر می شود. بنابراین پردازش خودکار اجازه دارد تا قامت را از طریق فرایندهای غیرهشیار، سریع و بازتابی به صورت کارآمدتری تنظیم کند. همچنین صدای گفتاری به افزایش نوسان قامت منجر شده و مانع از اثر مثبت تکلیف شناختی می شود. در نتیجه در طراحی مداخلات مناسب، توجه به اثرات تعاملی دشواری تکلیف شناختی و صدای گفتاری ضروری به نظر می رسد. 
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effect of cognitive task difficulty and articulation on postural sway

نویسندگان [English]

  • Rezvan Azimi 1
  • Behrouz Abdoli 2
  • Mohammad Ali Sanjari 3
  • Reza Khosrowabadi 4

1 Department of Behavioral and Cognitive Sciences in Sport, Faculty of Sport Sciences and Health, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran .

2 Department of Behavioral and Cognitive Sciences in Sport, Faculty of Sport Sciences and Health, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.

3 Department of Basic Rehabilitation Sciences, School of Rehabilitation Sciences and Biomechanics Lab., Rehabilitation Research Center, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.

4 Institute for Cognitive and Brain Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Introduction: Many studies evaluate the interaction between cognition and posture but the effect of cognitive task difficulty and articulation on postural control remains inconclusive. The purpose of the present study was to examine the interaction effect of cognitive task difficulty and articulation on postural control.
Methods: Twenty healthy young volunteers (Mean age 22 ± 2.3 years) performed four random conditions while standing on a force platform. Conditions involved combinations of two level of cognitive task difficulty (easy and difficult cognitive
task) and two level of verbal response (simultaneous and final).
Results: Two-way ANOVA (significant level P<0.05) results demonstrated marked increased in the standard deviation and area of 95% confidence ellipse of the center of pressure in the difficult cognitive task condition with simultaneous verbal
response. (P<0.05). Also, in the final response condition, difficult cognitive task reduced area of 95% confidence ellipse.
Conclusion: According to the results of the present research, it seems that the difficult cognitive task requires a greater part of attention capacity; subsequently,attention is withdrawn from the postural task and automatic control regulates posture more efficiently through unconscious, fast, and reflexive processes. Also, postural control is simultaneously affected by the difficulty of cognitive task and articulation.Therefore, for designing appropriate interventions, it seems necessary to pay attention to the interactive effects of the difficulty and articulation of cognitive task.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attention
  • Unconscious control
  • Dual-task paradigm
  • Articulation
  • Postural sway