نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی ، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

2 گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

3 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.

چکیده

مقدمه: اختلال شنوایی، از انواع اختلالات حسی کودکان است که زمینه‌های جانبی زندگی روزمرة کودکان و همچنین والدین را با مشکل روبه‌رو کرده است. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر تمرینات حسی-حرکتی بر مهارت حرکتی ظریف و بهزیستی روان‌شناختی کودکان دارای اختلال شنوایی انجام گرفته است.
روش پژوهش: روش پژوهش کاربردی و از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون بود. جامعة آماری شامل کودکان دارای اختلال شنوایی مرکز آموزشی ابتدایی استثنایی در شهر اردبیل است که برای شرکت در این آزمون آستانة شنوایی هریک از آنها با استفاده از دستگاه شنوایی‌سنجی آزمون شد. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، 20 نمونه در دو گروه کنترل (10نفر) و آزمایش (10نفر)، انتخاب شدند. ابزارهای اندازه‌گیری شامل مقیاس مهارت‌های حرکتی ظریف (PDMS)، و پرسشنامة بهزیستی روان‌شناختی (SDQ) بود. پیش از مداخله هیچ آموزشی به گروه‌ها داده نشد. گروه آزمایش به مدت هشت هفته و هر هفته شش روز و هر جلسه ۴۵ دقیقه تمرینات حسی-حرکتی را به‌صورت گروهی و با تقلید از حرکات مربی و تلاش برای هماهنگ شدن با گروه به‌صورت همزمان انجام دادند. گروه کنترل در فعالیت‌های روزمره شرکت کردند. از آزمون تحلیل کوواریانس برای تجزیه و تحلیل آماری استفاده شد.
یافته‌ها: تمرینات یکپارچة حسی- حرکتی بر بهبود مهارت‌های حرکتی ظریف و بهزیستی کودکان تأثیر معناداری داشت و موجب ارتقای سطح هر دو عامل گشت. 
نتیجه‌گیری: شرکت در تمرینات حسی- حرکتی می‌تواند کمک شایانی در کاهش مشکلات حرکتی و روان‌شناختی کودکان کم‌شنوا داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Effects of Sensory-Motor Training on Fine Motor Skills and Psychological Well-Being of Children with Hearing Impairment

نویسندگان [English]

  • Ghamar Mehri 1
  • Hasan Mohammadzadeh 2
  • Malek Ahmadi 3

1 Department of Motor Behavior and Sport Management, Faculty of Sport Sciences, Urmia University, Urmia, Iran.

2 Department of Motor Behavior and Sport Management, Faculty of Sport Sciences, Urmia University ,Urmia , Iran.

3 Department of Physical Education and Sport Sciences, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran.

چکیده [English]

 
Introduction: Hearing impairment is a type of children's sensory disorder that cause problems in the daily life of children and parents. This research aimed to determine the effect of sensory-motor training on fine motor skills and the psychological well-being of children with hearing impairment.
Methods: This applied research was a quasi-experimental type with a pre-test and post-test design. The statistical population included children with a hearing impairment from the elementary exceptional student education center in Ardabil City. To participate in this research, the hearing threshold of each student was measured using an audiometer. By using the convenience sampling method, 20 samples were selected and assigned to two control (N=10) and experimental (N=10) groups. The measurement tools included Peabody Developmental Motor Scale (PDMS) for fine motor skills and the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) for psychological well-being assessment. No training was given to the groups before the intervention. The experimental group performed 45-minute sessions of sensory-motor integration training for eight weeks and six days a week, by imitating the coach's movements and trying to coordinate with the group at the same time. The control group participated in daily activities. The analysis of the covariance (ANCOVA) test was used for statistical analysis.
Results: sensory-motor integration training had a significant effect on improving children's fine motor skills and well-being and cause improvement in the levels of both factors.
Conclusion: Participating in sensory-motor training can be of great help in reducing motor and psychological problems of children with hearing impairment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Integrated Sensorimotor Exercises
  • Fine Motor Skills
  • Psychological Well-Being
Alkhamra, R. A., & Abu-Dahab, S. M. (2020). Sensory processing disorders in children with hearing impairment: Implications for multidisciplinary approach and early intervention. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 136, 110154. https://doi.org/ 10.1016/j.ijporl.2020.110154
Faramarzi, Salar; Ashuri, Mohammad; Shauai, Glensa (2017). Investigating the effect of sensory processing training on Braille writing skills of blind students, Scientific Research Quarterly of Rehabilitation Medicine, 8(3), 170-162. https://doi.org/ 10.22037/JRM.2019.111056.1728(In Persian)
Ghadampour, E., Radmehr, F., & Yousefvand, L. (2016). The Comparison of Social Competence, self-efficacy and Psychological well-being in Blind, Deaf and Normal Students.  Journal on Social Work Research3(9), 219-260. https://doi.org/ 10.22054/rjsw.2016.9266 (In Persian)
Houde, M. S., Landry, S. P., Pagé, S., Maheu, M., & Champoux, F. (2016). Body perception and action following deafness. Neural plasticity, ‏ https://doi.org/10.1155/2016/5260671
         Lawyer, G. (2018). Deaf Education And Deaf Culture: Lessons From Latin America. American Annals Of    
              The Deaf, 162(5), 486-8. https://doi.org/ 10.1353/aad.2018.0006.
Sorkhe, Elham; Majlesi, Mehdi; Jafarnjad Guru, Amir Ali (2016). Investigating the asymmetry index of the frequency spectrum of ground reaction forces during stepping in healthy and hearing-impaired boys in Hamedan city in 2016, Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences, Volume 17(6), 566-553. https://doi.org/ 20.1001.1.17353165.1397.17.6.2.1(In Persian)
Williams, A., Pulsifer, M., Tissera, K., & Mankarious, L. A. (2020). Cognitive and Behavioral Functioning in hearing-impaired children with and without language delay. Otolaryngology–Head and Neck Surgery163(3), 588-590. https://doi.org/10.1177/0194599820915741
  Yaghoubi Hamraz, F., & Majlesi, M. (2020). Comparing Gait Variability Between Deaf and Normal-Hearing Children After Proprioception Training. Journal of Sport Biomechanics, 5(4), 262-271. https://doi.org/10.32598/biomechanics.5.4.6 (In Persian)
         Young, A., Ferguson-Coleman, E., Wright, B., & Le Couteur, A. (2019). Parental conceptualizations of 
                  autism and deafness in British deaf children. The Journal of Deaf Studies and Deaf Education24(3),   
                280-288.‏ https://doi.org/10.1093/deafed/enz002