نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
نویسندگان
1 گروه روان شناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 گروه روان شناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران، تهران، ایران .
3 گروه روان شناسی تربیتی و مشاوره ، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
مقدمه: مسئولیتپذیری و داشتن رفتار مسئولانه هدف بسیاری از معلمان است که تلاش میکنند دانشآموزان به این امر مهم دست یابند تا در آینده شاهد دانشآموزان مسئولیتپذیر باشند. با توجه به اهمیت این مسئله بهویژه در حوزة تربیت بدنی، پژوهش حاضر با هدف اعتبارسنجی پرسشنامة مسئولیتپذیری در تربیت بدنی انجام گرفت.
روش پژوهش: ابتدا ابزار مسئولیتپذیری فردی و اجتماعی دانشآموزان (SRIPES) به زبان فارسی ترجمه شد تا اعتبار و پایایی آن محاسبه و اعتبار سازه گزارش شود. در مرحلة اجرا، توزیع پرسشنامهها در دو مرحله انجام گرفت؛ در مرحلة اول پرسشنامه بهمنظور تحلیل عامل اکتشافی و در مرحلة دوم پرسشنامهها بهمنظور تحلیل عامل تأییدی و روایی همگرا در اختیار دانشآموزان قرار گرفت. در این پژوهش از بین 500 دانشآموز پایة پنجم و ششم دختر و پسر، 400 نفر (250 دختر و 150پسر) از دانشآموزان با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند.
یافتهها: «تلاش»، «پیروی از قوانین کلاس» و «خودراهبری (خودمدیریتی)» بیشترین اثر را بر سازة رفتار مسئولانه داشتهاند. پایایی پژوهش نیز 0/7 ارزیابی شد که مطلوب است.
نتیجهگیری: در تحلیل عاملی اکتشافی شش عامل شناسایی شد. گویههای (۱,7,13,9) به مؤلفة تلاش، (2،8،14،20) به مؤلفة خودراهبری (خودهدایتی) (3،9،21،25)، به پیروی از قوانین کلاس (4،10،16،22،15)، به احترام گذاشتن به دیگران (5،11،17،23،26) به کمک به دیگران و (6،12،18،24) به همکاری (مشارکت) اشاره دارند. تحلیل عاملی تأییدی نیز این ساختار شش عاملی را تأیید کرد. با استفاده از این ابزار میتوان مسئولیتپذیری را در دانشآموزان دختر و پسر بررسی کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Psychometric Properties of the Students’ Personal and Social Responsibility Scale in the Field of Physical Education
نویسندگان [English]
- Moazameh Bahramnejad 1
- Mansoureh Hajhosseini 2
- Sayedeh Khadijeh Amirian 3
1 Department of Educational and Counseling Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran,
2 Department of Educational and Counseling Psychology, University of Tehran, Tehran , Iran,
3 Department of Educational and Counseling Psychology , University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
Introduction: Being responsible and having responsible behavior is the goal of many teachers who try to make students achieve this important thing to witness responsible students in the future. Considering the importance of this issue, especially in the field of physical education, the present study aimed to validate the Student’s Responsibility in Physical Education Scale (SRIPES).
Research method: Firstly, the Student’s Responsibility in Physical Education Scale was translated into the Persian language to calculate its validity and reliability and report the construct validity. In the implementation stage, the distribution of questionnaires was done in two stages; In the first stage, questionnaires were given to the students to analyze the exploratory factor, and in the second stage, the questionnaires were given to the students to analyze the confirmatory factor and convergent validity. In this research, 400 students (250 girls and 150 boys) were selected among 500 fifth and sixth-grade boys and girls students, using a convenient sampling method.
Findings: "Effort", "following class rules" and "self-management" had the greatest effect on the responsible behavior construct. The reliability of the research was also evaluated as 0.7, which was favorable.
Conclusion: Six factors were identified in the exploratory factor analysis. Items 1, 7, 13, 9 belong to the “Effort” factor, items 2, 8, 14, 20 belong to the “Self-directed” factor, items 3, 9, 21, 25 belong to “following the class rules” factor, items 4, 10, 16, 22, 15 belong to “Respect others” factor, items 5, 11, 17, 23, 26 belong to “Help others”, and items 6, 12, 18, 24 belong to “Cooperation (participation)” factor. Confirmatory factor analysis also confirmed this six-factor model. Using this tool, it is possible to check responsibility in boys and girls students.
کلیدواژهها [English]
- Responsibility
- Responsible behavior
- Physical education
- Confirmatory factor analysis
- Reliability