نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسنده

گروه علوم ورزشی، دانشگاه قم، قم، ایران.

چکیده

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ترکیب مشاهدۀ عمل و تصویرسازی بر دقت مهارت هدف‌گیری و دریافت در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی بود.  ‌
روش پژوهش: این پژوهش نیمه‌تجربی و با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود. از بین دختران و پسران مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی در شهر قم، 44 شرکت کننده با دامنۀ سنی 7 تا 9 سال به‌صورت هدفمند انتخاب شدند و در چهار گروه مشاهدۀ عمل، تصویرسازی، مشاهده عمل + تصویرسازی (ترکیبی) و کنترل قرار گرفتند. در مرحله پیش‌آزمون، شرکت‌کنندگان 10 توپ به سمت دیوار پرتاب کردند و به طور همزمان توپ برگشتی از دیوار را دریافت کردند. مرحلۀ مداخله در شش هفتۀ  و سه‌جلسه‌ در هر هفته انجام شد و هر جلسه 10 دقیقه طول کشید. مرحلۀ پس‌آزمون همانند مرحلۀ پیش‌آزمون اجرا شد. داده‌ها به روش تحلیل کوواریانس یک راهه تحلیل شدند
یافته‌ها: نتایج نشان داد که هم مداخلۀ تصویرسازی، هم مداخلۀ مشاهدۀ عمل و هم ترکیب این دو مداخله بر بهبود اجرای مهارت هدف‌گیری- دریافت کودکان تأثیر معناداری دارد (0/05>P). دیگر نتایج نشان داد که ترکیب مداخله‌های مشاهدۀ عمل و تصویرسازی از لحاظ آماری سبب اجرای بهتر مهارت هدف‌گیری- دریافت در شرکت کنندگان شد.
نتیجه‌گیری: براساس نتایج تحقیق حاضر احتمالاً می‌توان از ترکیب مداخله‌های مشاهدۀ عمل و تصویرسازی جهت بهبود اجرای مهارت هدف‌گیری و دریافت در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Combination of Action Observation and Imagery on the Aiming-Catching Skills in Children with Developmental Coordination Disorder

نویسنده [English]

  • Khalil Alavi

sports science department , Qom University, Qom,Iran.

چکیده [English]

Introduction: The present study aimed to investigate the effect of the combination of action observation and imagery on the accuracy of aiming and catching skills in children with developmental coordination disorder.
Methods: This was a quasi-experimental study with a pre-test, post-test, and a control group design. 44 participants with the age range of 7 to 9 years were selected purposively from girls and boys with developmental coordination disorder in Qom City and were assigned to four Action Observation, Imagery, Action Observation + Imagery (combined), and Control groups. In the pre-test phase, the participants threw 10 balls towards the wall and simultaneously caught the returned ball. The intervention phase was conducted in six weeks and three sessions per week and each session lasted 10 minutes. The post-test phase was conducted similar to the pre-test phase. The data were analyzed using one-way ANCOVA.
Results: The results showed that both the imagery and the action observation interventions and also the combination of these two interventions have a significant effect on improving the performance of the children’s aiming and catching skills (P<0.05). Also, results showed that the combination of action observation and imagery interventions significantly led to a better performance of aiming and catching skills in participants.
Conclusion: Based on the results of the present study, it is possible to use the combination of action observation and imagery interventions to improve the performance of the aiming and catching skill in children with developmental coordination disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Action Observation Developmental Coordination disorder Imagery Motor Performance
Pinero-Pinto, E., Romero-Galisteo, R. P., Sánchez-González, M. C., Escobio-Prieto, I., Luque-Moreno, C., & Palomo-Carrión, R. (2022). Motor Skills and Visual Deficits in Developmental Coordination Disorder: A Narrative Review. Journal of Clinical Medicine, 11(24), 7447. https://doi.org/ 10.3390/jcm11247447