نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 گروه بهداشت و طب ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استادیار، گروه تندرستی و بازتوانی ورزشی، دانشکده ی علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: وضعیت سر به جلو‏ به دلیل عدم تعادل عضلانی، تعادل را به خطر می اندازد، که ممکن است باعث از بین رفتن حس عمقی در مفصل شود که ‏باعث کاهش تعادل نیز می‌شود. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تاثیر تمرینات اگزرگیم بر تعادل کودکان مبتلا به وضعیت سر به جلو بود. ‏ ‏

روش پژوهش: در این پژوهش نیمه تجربی که با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت، 30 پسر با وضعیت سر به جلو شهر تهران با دامنه سنی 7 تا 12 سال به صورت هدفمند ‏انتخاب و در دو گروه تمرین اگزرگیم و کنترل قرار گرفتند. در مرحله پیش آزمون، شرکت‌کنندگان اقدام به اجرای 3 کوشش آزمون لک‌لک (تعادل ایستا) نمودند. مرحله مداخله در هشت هفته و هر هفته سه جلسه و هر جلسه 30 دقیقه انجام گرفت که شرکت‌کنندگان به اجرای تمرینات مربوطه پرداختند. بعد از اتمام مرحله تمرینی، مرحله پس آزمون انجام گرفت که شرکت‌کنندگان همانند مرحله پیش آزمون اقدام به اجرای 3 کوشش آزمون لک‌لک (تعادل ایستا) نمودند. داده‌ها به روش ‏تحلیل کواریانس تک متغیری تحلیل شد.‏

یافته ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که تمرینات اگزرگیم باعث بهبود معنادار تعادل ایستای کودکان مبتلا به وضعیت سر به جلو گردید (001/0=P، 94/22=F).

نتیجه گیری: به طور کلی نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت تمرینات اگز بر تعادل کودکان مبتلا به وضعیت سربه‌جلو تاکید دارد و می‌توان از مزایای این تمرینات در بهبود تعادل استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of Exergame Exercises on the Balance of Children with Forward Head Posture

نویسندگان [English]

  • porya rahmani 1
  • Mohammad Karimi Zadeh Ardakani 1
  • seyed mohammad hosseini 2

1 Department of Healthy and Sports Rehabilitation, Faculty of Sport Sciences and Health, Shahid Beheshti University, Iran

2 Assistant Professor, Department of Healthy and Sport Rehabilitation, Faculty of Sport Science and Health, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Introduction: The forward head position compromises balance due to muscle imbalance, which may cause loss of proprioception in the joint, which also causes loss of balance. Therefore, the aim of the present study was the effect of exergame exercises on the balance of children with forward posture. ‎

Methods: In this semi-experimental research, which was carried out with a pre-test-post-test design with a control group, 30 boys with a forward posture in Tehran, with an age range of 7 to 12 years, were purposefully selected and placed in two groups of exergame and control. They took in the pre-test stage, the participants performed 3 stork test attempts (static balance). The intervention phase was carried out in eight weeks and three sessions each week and each session lasted 30 minutes, and the participants performed the relevant exercises. After the training phase, the post-test phase was conducted, where the participants performed 3 stork test attempts (static balance) as in the pre-test phase. The data was analyzed by univariate covariance analysis.

Results: The results of the present study showed that exergame exercises significantly improved the static balance of children with forward posture (P=0.001, F=22.94).

Conclusion: In general, the results of the current research emphasize the importance of exergame exercises on the balance of children with head-forward posture, and the benefits of these exercises can be used to improve balance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Exergame
  • static balance
  • forward head posture
  • Video exercise