نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 دانشگاه فردوسی دکترای رفتار حرکتی

2 دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد

3 دانشجوی دکتری رفتارحرکتی

10.22059/jsmdl.2024.369182.1756

چکیده

مقدمه: دستکاری و کنترل محیط، منجر به بهبود مهارت‌های حرکتی، افزایش مشارکت ورزشی و مشارکت اجتماعی فعال‌تر می‌شود. این عوامل به نوبه خود شایستگی جسمانی و حرکتی را افزایش می‌دهند. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش سنتی و TGFU بر شایستگی ادراک‌ شده، مشارکت ورزشی و یادگیری مهارت‌های بسکتبال دانش‌آموزان 10 تا 12 ساله بود.

روش پژوهش: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی بود. جامعه‌آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان پسر 10 تا 12 ساله شهر میبد بود که 45 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی به سه گروه 15 نفری، شامل گروه‌های تمرین سنتی، تمرین TGFU و کنترل تقسیم شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه انگیزه مشارکت ورزشی، پرسشنامه ادراک شایستگی، آزمون‌های دریبل کنترلی و پاس بسکتبال ایفرد استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌ تحلیل کوواریانس (آنکوا) و آزمون تعقیبی بونفرونی، در سطح معناداری 05/0≥P استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که شایستگی ادراک‌ شده (جسمانی، شناختی و اجتماعی)، مشارکت ورزشی و یادگیری مهارت‌های بسکتبال (پاس و دریبل) در گروه سنتی و TGFU نسبت به گروه کنترل بهتر بود (05/0≥P) همچنین این نتایج در گروه TGFU به طور معنی‌داری نسبت به گروه سنتی بیشتر بود ((05/0≥P).

نتیجه‌گیری: معلمان و مربیان می‌توانند برای افزایش مشارکت در ورزش و بهبود شایستگی‌های دانش‌آموزان و همچنین فراهم کردن تجربه یادگیری جذاب و انگیزشی برای دانش آموزان از شیوه آموزش TGFU استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Comparing the Effectiveness of Traditional Education and TGFU on Perceived Competence, Sports Participation and Learning Basketball Skills of 10-12 Year Old Students

نویسندگان [English]

  • Hamidreza Taheri 1
  • mehdi sohrabi 2
  • ehsan zarei mahmoudabadi 3

1 Prof. in Motor Behavior Department at Ferdowsi University of Mashhad

2 sohrabi

3 PhD student in motor behavior

چکیده [English]

Introduction: Manipulate and control the environment, leads to improved motor skills, increased sports participation, and more active social engagement. These factors, in turn, enhance physical and motor competence. This study aims to compare the effectiveness of traditional education and the Teaching Games for Understanding (TGFU) approach in enhancing perceived competence, sports participation, and basketball skills among 10-12 year-old students.

Methods: The present study was semi-experimental. The statistical population of the research included male students 10 to 12 years-old in Meybod City, that 45 people were selected using the available purposive sampling method, and they were randomly divided into three groups of 15 people, including traditional training, TGFU training and control groups. In order to collect data from sports participation motivation questionnaire, perception competence questionnaire, controlled dribble tests, and AAHPERD basketball pass tests were used. In addition, Covariance analysis (ANCOVA) tests and Bonferroni's post hoc test were used to analyze the data at a significance level of P≤0.05.

Results: The results showed that the perceived competence (physical, cognitive and social), sports participation and learning basketball skills (pass and dribble) in the traditional group and TGFU were better than the control group (Sig≤0.05). In the TGFU group, it was significantly higher than the traditional group (Sig≤0.05).

Conclusion: Teachers and coaches can use the TGFU teaching method to increase participation in sports and improve students' competencies, as well as provide an attractive and motivating learning experience for students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • TGFU Education"
  • Competence"
  • ،"
  • Sports Participation