مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
مقایسة اثربخشی آموزش سنتی و TGFU بر شایستگی ادراک‌شده، مشارکت ورزشی و یادگیری مهارت‌های بسکتبال دانش‌آموزان 10 تا 12 ساله

احسان زارعی محمودآبادی؛ حمیدرضا طاهری تربتی؛ مهدی سهرابی

دوره 16، شماره 4 ، دی 1403، صفحه 5-24

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2024.369182.1756

چکیده
  مقدمه: دستکاری و کنترل محیط، به بهبود مهارت‌های حرکتی، افزایش مشارکت ورزشی و مشارکت اجتماعی فعال‌تر منجر می‌شود. این عوامل به نوبة خود شایستگی جسمانی و حرکتی را افزایش می‌دهند. هدف پژوهش حاضر مقایسة اثربخشی آموزش سنتی و TGFU بر شایستگی ادراک‌شده، مشارکت ورزشی و یادگیری مهارت‌های بسکتبال دانش‌آموزان 10 تا 12 ساله بود.روش پژوهش: پژوهش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
اثر زمان‌بندی استفاده از خودگویی راهبردی بر عملکرد و یادگیری شوت بسکتبال در افراد نوآموز

امیر دانا؛ منصور خلیل زاده کوچمشکی

دوره 16، شماره 4 ، دی 1403، صفحه 25-37

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2024.371217.1763

چکیده
  مقدمه: هدف تحقیق حاضر بررسی اثر زمان‌بندی استفاده از خودگویی راهبردی بر عملکرد و یادگیری افراد نوآموز بود. روش پژوهش: 36 دانشجوی نوآموز در مهارت‌های بسکتبال انتخاب و به‌صورت تصادفی به سه گروه خودگویی راهبردی قبل از ارائة بازخورد، بعد از ارائة بازخورد و کنترل تقسیم شدند. در هر جلسه، 60 کوشش تمرینی از چهار نقطه از قوس بسکتبال داده شد. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
اثر پیچیدگی تکلیف بر انتقال دوسویه در افراد سالمند

فرشته همتی زاد؛ مهدی رافعی بروجنی؛ حمید صالحی

دوره 16، شماره 4 ، دی 1403، صفحه 39-52

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2024.369126.1760

چکیده
  مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثر پیچیدگی تکلیف بر انتقال دوسویه در افراد سالمند بود.روش پژوهش: در این پژوهش 30 سالمند سالم مرد و زن با میانگین سنی 7/40± 68/5 سال به شکل در دسترس، شرکت کردند. مشارکت‌کنندگان در مرحلة پیش‌آزمون سه نوع تکلیف مهارت انگشتی متفاوت از نظر پیچیدگی شامل تخته‌میخ پردو، چابکی اکانر و تخته‌میخ پردو در آینه را ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
تأثیر تمرین پرتاب دارت با دست غیربرتر بر درصد انتقال دقت پرتاب، تغییرپذیری، و هماهنگی حرکتی دست برتر

مهسا قلی زاده ورنیاب؛ منصور اسلامی؛ مژگان معمارمقدم؛ معصومه قربانی مرزونی

دوره 16، شماره 4 ، دی 1403، صفحه 53-68

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2024.371964.1764

چکیده
  مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی اثر تمرین پرتاب دارت با دست غیربرتر بر درصد انتقال دقت پرتاب دارت، تغییرپذیری و هماهنگی حرکتی دست برتر بود.روش پژوهش: در یک طرح نیمه‌تجربی، 24 دانشجوی واجد شرایط به‌صورت تصادفی در گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. گروه تجربی طی 12 جلسه در پنج دست کوشش 10 تایی، پرتاب دارت با دست غیربرتر را انجام دادند و گروه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
روایی و پایایی نسخة فارسی پرسشنامة عملکرد ادراک‌شده در ورزش‌های تیمی (PPTSQ)

سعید آهار؛ حسین صمدی؛ سکینه جعفری

دوره 16، شماره 4 ، دی 1403، صفحه 69-86

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2024.374162.1769

چکیده
  مقدمه: معیارهای عینی به‌منظور سنجش عملکرد به‌رغم محدودیت‌های ذاتی در رشد، یادگیری حرکتی و روانشناسی ورزش به‌طور گسترده استفاده می‌شوند. با توجه به محدودیت ابزارهای ارزیابی عملکرد در ورزش‌های تیمی، هدف پژوهش تعیین روایی و پایایی نسخة فارسی پرسشنامة عملکرد ادراک‌شده در ورزش‌های تیمی (PPTSQ) بود.روش پژوهش: تحقیق حاضر از نوع مطالعات ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
مقایسة اثر تمرینات بینایی ورزشی و تمرینات چشم ساکن در تصمیم‌گیری، رفتار خیرگی و یادگیری سرویس تنیس‌بازان مبتدی

نیلوفر زمانی فرد؛ داریوش خواجوی؛ احمد قطبی ورزنه

دوره 16، شماره 4 ، دی 1403، صفحه 87-106

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2024.369362.1758

چکیده
  مقدمه: با آغاز تحقیقات در مورد ارتباط بین مهارت‌های بینایی با عملکرد ورزشی، ایدة تمرینات بینایی برای ارائة مزیت به ورزشکاران در گام بعدی منطقی بود. بنابراین تحقیق حاضر با هدف مقایسة اثر تمرینات بینایی ورزشی و تمرینات چشم ساکن در تصمیم‌گیری، رفتار خیرگی و یادگیری سرویس تنیس‌بازان مبتدی انجام گرفت.روش پژوهش: در این پژوهش نیمه‌تجربی ...  بیشتر