نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسنده

دانشیار، گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

10.22059/jsmdl.2024.371217.1763

چکیده

مقدمه: هدف تحقیق حاضر مطالعه اثر زمانبندی استفاده از خودگویی راهبردی بر عملکرد و یادگیری افراد نوآموز بود. روش تحقیق: 36 دانشجوی نوآموز در مهارت‌های بسکتبال انتخاب و به‌صورت تصادفی به سه گروه خودگویی راهبردی قبل از ارائه بازخورد، بعد از ارائه بازخورد و کنترل تقسیم شدند. در هر جلسه، 60 کوشش تمرینی از چهار نقطه از قوس بسکتبال داده شد. مربی بعد از هر سه کوشش یک بازخورد درباره شیوه اجرای مهارت به نوآموزان می‌داد. در گروه تجربی اول، به نوآموزان آموزش داده شد تا خودگویی راهبردی بعد از اتمام سه کوشش تمرینی و قبل از ارائه بازخورد برای شناسایی خطا استفاده کنند؛ به گروه تجربی دوم، از نوآموزان خواسته شد که خودگویی راهبردی بعد از ارائه بازخورد برای اصلاح خطاها استفاده کنند و در گروه کنترل، تمرینات و بازخورد داده شد اما خودگویی ارائه نشد. در نهایت، دو هفته بعد از پایان مداخله آزمون یادداری برگزار گردید. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس دو عاملی در مرحله اکتساب نشان داد که خودگویی در هر دو زمان قبل و بعد از ارائه بازخورد منجر به بهبود عملکرد و یادگیری شد، اما بین عمکرد دو گزوه خودگویی تفاوت معنی‌داری در مرحله اکتساب مشاهده نشد، ولی در مرحله یادداری عملکرد گروه خودگویی راهبردی در قبل از ارائه بازخورد از گروه خودگویی بعد از ارائه بازخورد بهتر بود. نتیجه-گیری: به نظر می رسد خودگویی راهبردی در قبل از ارائه بازخود بدلیل توجه بر شناسایی خطا و استفاده از بازخورد مربی درباره نحوه اصلاح خطاها برای یادگیری پرتاب بسکتبال مفید می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of Timing the Use of Strategic Self-Talk on Basketball Performance and Shooting in Novices

نویسنده [English]

  • amir dana

Associate Professor, Department of Physical Education, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

چکیده [English]

Introduction: The purpose of this research was to study the effect of timing of using strategic self-talk on performance and novices. Methods: 36 new students in basketball skills were selected and randomly divided into three groups: strategic self-talk before providing feedback, after providing feedback, and control. In each session, 60 effort exercises were given from four points of the basketball arc. After every three attempts, the coach gave a feedback to the trainees about how to perform the skill. In the first experimental group, novices were taught to use strategic self-talk after completing three practice attempts and before providing feedback to identify errors; In the second experimental group, the novices were asked to use strategic self-talk after providing feedback to correct errors, and in the control group, exercises and feedback were given, but no self-talk was provided. Finally, two weeks after the end of the intervention, a recall test was held. Results: The results of the two-factor variance analysis in the acquisition phase showed that self-talk both before and after feedback led to improved performance and learning, but no significant difference was observed between the performance of the two self-talk measures in the acquisition phase, but in the memorization phase The strategic self-talk group before giving feedback was better than the self-talk group after giving feedback. Conclusion: it seems that strategic self-talk before re-presentation is beneficial for learning to shoot basketball due to attention to error identification and the use of coach feedback on how to correct errors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Basketball Shot
  • Educational Self-Talk
  • Learning
  • Performance
  • Strategic Self-Talk
  • Time After Giving Feedback
  • Time Before Skill Implementation