نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
نویسندگان
1 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
2 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد ایران .
3 گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
چکیده
مقدمه: معیارهای عینی بهمنظور سنجش عملکرد بهرغم محدودیتهای ذاتی در رشد، یادگیری حرکتی و روانشناسی ورزش بهطور گسترده استفاده میشوند. با توجه به محدودیت ابزارهای ارزیابی عملکرد در ورزشهای تیمی، هدف پژوهش تعیین روایی و پایایی نسخة فارسی پرسشنامة عملکرد ادراکشده در ورزشهای تیمی (PPTSQ) بود.
روش پژوهش: تحقیق حاضر از نوع مطالعات زمینهیابی بود. نمونة آماری 100 نفر از ورزشکاران حرفهای (52 زن و 48 مرد) رشتههای ورزشی تیمی 18 تا 32 ساله بودند که به روش نمونهگیری در دسترس و هدفمند در پژوهش حاضر شرکت کردند. ابتدا با استفاده از روش بازترجمه، صحت ترجمة نسخة فارسی پرسشنامه تأیید شد و در ادامه برای تعیین روایی سازة پرسشنامه از تحلیل عامل تأییدی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری و برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. تحلیلهای آماری با استفاده از نرمافزار لیزرل نسخة 8/8 انجام گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که مدل مرتبة اول از نظر شاخصهای آماری (0/079=RMSEA) برازش دارد که گواه روایی سازة این پرسشنامه به فارسی است. مدل مرتبة دوم نیز روایی مؤلفههای سازندة این پرسشنامه را تأیید کرد (0/073=RMSEA). ضریب آلفای کرونباخ (0/92=α) و همبستگی درونی آزمون مجدد (0/92=α) گواه پایایی پرسشنامه بود.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج، مقیاس فارسی پرسشنامة عملکرد ادراکشده در ورزشهای تیمی از روایی سازه و پایایی درونی مطلوب و قابل قبولی برخوردار است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری روا و پایا استفاده کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Validity and reliability of the Persian version of Perceived Performance in Team Sports Questionnaire (PPTSQ)
نویسندگان [English]
- Saeid Ahar 1
- Hossein Samadi 2
- Sakineh Jafari 3
1 Department of Physical Education and Sport Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran.
2 Department of Physical Education and Sport Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran.
3 Department of Educational Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Semnan University, Semnan, Iran.
چکیده [English]
Introduction: Objective criteria for performance measurements are widely used in motor learning, development, and sports psychology, despite their inherent limitations. Due to the limitation in performance evaluation tools in team sports, the present research aimed to determine the validity and reliability of the Persian version of the Perceived Performance in Team Sports Questionnaire (PPTSQ).
Methods: The current research was a survey study. The statistical sample consisted of 100 professional athletes (52 women and 48 men) in team sports aged 18 to 32 who participated in the present research through available and purposive sampling. First, the accuracy of the translation of the Persian version of the questionnaire was confirmed using the back-translation method. Then, confirmatory factor analysis based on structural equation modeling was used to determine the structural validity of the questionnaire, and Cronbach's alpha coefficient was used to determine the internal consistency. Statistical analysis was performed using Lisrel software version 8.8.
Results: The results showed that the first-order model is suitable concerning statistical indices (RMSEA=0.079), which confirmed the construct validity of this questionnaire in Persian. The second-order model also confirmed the validity of the constituent components of this questionnaire (RMSEA=0.073). Cronbach's alpha coefficient (α=0.92) and test-retest internal correlation (α=0.92) confirmed the reliability of the questionnaire.
Conclusion: Based on the results, the Persian version of the perceived performance in team sports questionnaire has good and acceptable construct validity and internal reliability, and it can be used as a valid and reliable tool.
کلیدواژهها [English]
- Team sports
- perceived performance
- Athletes
- validity
- reliability
- Psychometric Properties