نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

2 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، بخش تربیت بدنی

3 دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان

10.22059/jsmdl.2024.374162.1769

چکیده

مقدمه: معیارهای عینی به‌منظور سنجش عملکرد به‌رغم محدودیت‌های ذاتی در رشد، یادگیری حرکتی و روان‌شناسی ورزش به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به محدودیت ابزارهای ارزیابی عملکرد در ورزش‌های تیمی، هدف پژوهش تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه عملکرد ادراک شده در ورزش‌های تیمی (PPTSQ) بود.

روش پژوهش: تحقیق حاضر از نوع مطالعات زمینه‌یابی بود. نمونه آماری را 100 نفر از ورزشکاران حرفه‌ای (52 زن و 48 مرد) رشته‎های ورزشی تیمی 18 تا 32 ساله تشکیل دادند که به روش نمونه‎گیری در دسترس و هدفمند در پژوهش حاضر شرکت کردند. ابتدا با استفاده از روش باز ترجمه، صحت ترجمة نسخة فارسی پرسشنامه تأیید شد و در ادامه برای تعیین روایی سازة پرسشنامه از تحلیل عامل تأییدی مبتنی بر مدل‌یابی معادلات ساختاری و برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. تحلیل‌های آماری با استفاده از نرم‌افزار لیزرل نسخه 8/8 انجام گردید.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که مدل مرتبه اول از نظر شاخص‌های آماری (079/0=RMSEA) برازش دارد که گواه روایی سازه این پرسشنامه به فارسی است. مدل مرتبه دوم نیز روایی مولفه‌های سازنده این پرسشنامه را تایید نمود (073/0=RMSEA). ضریب آلفای کرونباخ (92/0=α) و همبستگی درونی آزمون مجدد (92/0=α) گواه پایایی پرسشنامه بود.

نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج، مقیاس فارسی پرسشنامه عملکرد ادراک شده در ورزش‌های تیمی از روایی سازه و پایایی درونی مطلوب و قابل قبولی برخوردار بوده و می‎توان از آن به‌عنوان ابزاری روا و پایا استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Validity and reliability of the Persian version Of Perceived Performance in Team Sports Questionnaire (PPTSQ)

نویسندگان [English]

  • Saeid Ahar 1
  • hossein samadi 2
  • Sakineh Jafari 3

1 Department of physicsl education and sport sciences; Faculty of psychology and educational sciences; Yazd university; Yazd; Iran

2 Faculty of Psychology and Educational Sciences, Department of Physical Education, ‌

3 Associate Professor, Department of Educational Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Semnan University

چکیده [English]

Introduction: Objective performance measurements are widely used in motor learning, development and sport psychology, despite their inherent limitations. Due to the limitation in tools for performance evaluation in team sports, the present research aimed to determine the validity and reliability of the Perceived Performance in Team Sports Questionnaire (PPTSQ) in the Persian language.

Methods: The current research was survey study. The statistical sample was made up of 100 professional athletes (52 women and 48 men) in team sports aged 18 to 32 years, who participated in the present research through available and targeted sampling. First, using the open translation method, the accuracy of the translation of the Persian version of the questionnaire was confirmed, then, confirmatory factor analysis based on structural equation modeling was used to determine the structural validity of the questionnaire, and Cronbach's alpha coefficient was used to determine the internal consistency. Statistical analyses were performed using Lisrel software version 8.8.

Results: The results showed that the first-order model is suitable in terms of statistical indicators (RMSEA=0.079), which proves the construct validity of this questionnaire in Persian. The second-order model also confirmed the validity of the constituent components of this questionnaire (RMSEA=0.073). Cronbach's alpha coefficient (α=0.92) and retest internal correlation (α=0.92) confimred the reliability of the questionnaire.

Conclusion: Based on the results, the Persian scale of the questionnaire of perceived performance in team sports has good and acceptable construct validity and internal reliability, and it can be used as a valid and reliable tool.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Team sports
  • perceived performance
  • Athletes
  • validity
  • reliability
  • Psychometric Properties
  • questionnaire