نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

2 گروه تربیت بدنی، واحد سلماس، دانشگاه آزاد اسلامی، سلماس ، ایران.

چکیده

مقدمه: هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر خودگویی انگیزشی بر عملکرد استقامتی با تأکید بر نقش خودتعیین‌گری بود.
 روش پژوهش: شرکت‌کنندگان شامل 18 دانشجوی رشتۀ تربیت بدنی با سابقۀ انجام تمرین منظم با میانگین سنی 2/5±21/08 سال بودند که به‌صورت داوطلبانه پس از آشنایی با اهداف تحقیق و کاربرد نتایج آن در تحقیق حاضر شرکت کردند. طرح تحقیق به‌صورت درون‌گروهی اجرا شد و برای کنترل اثر تازگی و ترتیب ارائۀ سطوح مختلف متغیر مستقل از همترازسازی متقابل استفاده شد. در سه شرایط پایه، خودگویی انگیزشی خودمختار (خودتعیین‌کننده)، خودگویی انگیزشی کنترل‌شده (مربی تعیین‌کننده) به‌صورت درون‌گروهی عملکرد استقامتی آنها در آزمون بروس بر اساس زمان رسیدن به وامانده‌سازی و ادراک از فشار با آزمون بورگ سنجیده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر نشان داد که خودگویی در شرایط خودتعیین‌کننده نسبت به مربی تعیین‌کننده به کاهش ادراک از فشار و بهبود عملکرد استقامتی منجر شد. نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد که خودگویی در شرایط مربی تعیین‌کننده و خودتعیین‌کننده نسبت به شرایط بدون خودگویی به بهبود عملکرد استقامتی منجر شد.
نتیجه‌گیری: به‌نظر می‌رسد جوّ انگیزشی خودمختار در شرایطی که ورزشکار در انتخاب و استفاده از نوع عبارت‌های خودگویی نقش اصلی را ایفا می‌کرد، با برآورده کردن نیازهای روان‌شناختی خودمختاری، ارتباط و شایستگی زمینۀ بهبود عملکرد استقامتی و کاهش ادراک از فشار ورزشکاران را فراهم کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Motivational Self-Talk on Endurance Performance with an Emphasis on the Role of Self-Determination: An Empirical Test of the Self-Talk Dissonance Hypothesis

نویسندگان [English]

  • amir dana 1
  • Mansour khalilzadeh Kouchameshki 2

1 Department of Physical Education, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

2 Department of Physical Education and Sport Science, Salmas Branch, Islamic Azad University, Salmas, Iran.

چکیده [English]

Introduction: This study aimed to investigate the effect of motivational self-talk on endurance performance, with an emphasis on the role of self-determination.
Methods: The participants included 18 physical education students with a history of regular exercise, with a mean age of 21.08±2.5 years, who voluntarily participated in the present study after being informed about the study's objectives and the application of its results. The research design was implemented as a within-group design, and reciprocal alignment was used to control the effect of novelty and the order of presentation of different levels of the independent variable. In three baseline conditions, autonomous motivational self-talk (self-determining), controlled motivational self-talk (coach determining), their endurance performance was measured within the group in the Bruce test based on the time to exhaustion and the perception of pressure with the Borg test.
Results: The results of repeated measures analysis of variance showed that self-talk in the self-determining condition led to a decrease in the perception of pressure and improved endurance performance compared to the determining coach condition. The results of the Bonferroni post hoc test showed that self-talk in the coach-determining and self-determining conditions led to improved endurance performance compared to the conditions without self-talk.
Conclusion: It seems that the autonomous motivational climate in conditions where the athlete played the main role in selecting and using the type of self-talk phrases provided the basis for improving endurance performance and reducing the perception of pressure in athletes by satisfying the psychological needs of autonomy, relevance, and competence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Motivational Climate
  • Motivational Self-Talk
  • Performance
  • Self-Determination Theory
  • Self-Talk Dissonance