نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
نویسندگان
1 گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2 دانشیار رفتارحرکتی - عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه
چکیده
چاقی بر سلامت روانی و جسمی کودکان و نوجوانان تأثیر منفی دارد و کودکان چاق نسبت به کودکان با وزن طبیعی کمتر در فعالیتهای اجتماعی و ورزشی شرکت میکنند که منجر به کاهش آمادگی جسمانی و سطح عملکرد ورزشی آنها میشود. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر مدل آموزش بازی برای فهمیدن و آموزش سنتی بر عملکرد بازی فوتسال، برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی و سطح فعالیت بدنی دانشآموزان چاق بود.
روش تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون بود. به طور هدفمند و در دسترس 24 دانشآموز چاق به عنوان نمونه انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه 12 نفری، شامل گروه آموزش سنتی و گروه آموزش TGFU تقسیم شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون مهارت فوتسال، آزمون 4 × 9، آزمون 20 متر استقامت شاتل ران، آزمون شاتل ران 10 در 5 متر و پرسشنامه فعالیت بدنی استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون کوواریانس، در سطح خطای 5 صدم استفاده شد.
نتایج نشان داد که بین عملکرد بازی فوتسال، استقامت قلبی عروقی، چابکی، سرعت و سطح فعالیتبدنی گروه سنتی و TGFU تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0≥P) همچنین نتایج در گروه TGFU به طور معنیداری نسبت به گروه سنتی بهتر بود (05/0≥P).
آموزش TGFU از طریق افزایش رفتارهای انطباقی شرکتکنندگان در مسابقات و تسهیل ظرفیت آنها برای حل چالشهای مختلف محیط عملکرد باعث پیشرفت شرکتکنندگان میشود، بنابراین در فعالیتهای مربوط به تربیتبدنی مدارس میتوان برای بهبود فاکتورهای آمادگی جسمانی و بهبود عملکرد ورزشی دانشآموزان چاق از آموزش TGFU به جای روشهای سنتی استفاده کرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Comparison of the effect of TGFU pedagogy model and Traditional pedagogy on futsal game performance and physical fitness factors of obese students
نویسندگان [English]
- Saleh Nasiri 1
- jalal Dehghanizade 2
1 Motor Behavior Department, Faculty of Sports Sciences, Urmia University, Urmia, Iran.
2 Associate Professor in Motor Behavior
چکیده [English]
Obesity has a negative effect on the mental and physical health of children and adolescents, and obese children participate in social and sports activities less than children with normal weight, which leads to a decrease in physical fitness and their level of sports performance.
The aim of the present study was to compare the effect of Teaching Games for Understanding and traditional pedagogy on futsal performance, some factors of physical fitness and physical activity level of obese students.
The current research method was semi-experimental with a pretest-posttest design. 24 obese students were purposefully selected as a sample and randomly divided into two groups of 12 people, including the traditional education group and the TGFU education group. Futsal skill test, 9 x 4 test, 20 meter shuttle run endurance, 10 x 5 shuttle run test and physical activity questionnaire were used to collect data.
The results of the covariance test showed that there is a significant difference between futsal game performance, cardiovascular endurance, agility, speed and physical activity level of the traditional and TGFU groups (P≤0.05) and the results in the TGFU group were significantly better than the traditional group. (P≤0.05).
TGFU training promotes the progress of participants by increasing the adaptive behavior of participants in competitions and facilitating their capacity to solve various challenges of the performance environment, so in the activities related to physical education in schools, TGFU training can be used to improve physical fitness factors and improve athletic performance of obese students instead of methods used traditionally.
کلیدواژهها [English]
- TGFU pedagogy
- Game performance
- Physical fitness
- Obesity