نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888-14665

2 دانشجو پسا دکتری گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان.

چکیده

مقدمه: کاهش سطح فعالیت بدنی در بین دانش‌آموزان مدارس ابتدایی به نگرانی شایان ‌توجهی برای سلامت عمومی تبدیل ‌شده است. مایل روزانه یک مداخلة مبتکرانة فعالیت بدنی است که به‌طور مثبت بر نشانگرهای سلامت تأثیر می‌گذارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر مداخلة فعالیت بدنی مدرسه‌محور مایل روزانه بر سواد بدنی و کیفیت زندگی دانش‌آموزان پسر دبستانی بود.
 روش پژوهش: جامعۀ آماری شامل دانش‌آموزان پسر شهر نورآباد با دامنۀ سنی 8 تا 10 سال بود که 200 نفر (100 نفر گروه تجربی، 100 نفر گروه کنترل) با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و انجام آزمون‌های سواد بدنی (CAPL-2) و تکمیل پرسشنامۀ کیفیت زندگی (Peds QL) به‌صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون در این پژوهش شرکت کردند. گروه تجربی به مدت دو ماه به‌صورت سه جلسه در هفته در برنامة مایل روزانه شرکت کردند و گروه کنترل فعالیت‌های معمول خود را انجام دادند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد مداخلۀ مایل روزانه اثر معناداری بر سواد بدنی، فعالیت بدنی روزانه، شایستگی جسمانی، انگیزش و اعتمادبه‌نفس، دانش و درک شرکت‌کنندگان دارد (0/001=P). همچنین اثر مداخلة مایل روزانه بر کیفیت زندگی و مؤلفه‌های آن شامل عملکرد جسمانی، عملکرد عاطفی، عملکرد اجتماعی و عملکرد تحصیلی معنادار بود (0/001=P).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها، مداخلات مدرسه‌محور می‌تواند به توسعة سواد بدنی و کیفیت زندگی دانش‌آموزان پسر کمک کند. نتایج به‌دست‌آمده از برنامة مداخله‌ای مایل روزانه حمایت کرد که پیشنهاد می‌شود از این فعالیت‌ها در کنار برنامه‌های معمول مدارس استفاده شود. تحقیقات بیشتر برای بررسی اثربخشی این مداخلات در سطح کشور مورد نیاز است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Impact of School-Based Physical Activity Intervention The Daily Mile on Physical Literacy and Quality of Life of Elementary School Boys

نویسندگان [English]

  • Ruhollah Mohammadi Mirzai 1
  • Majid Mohammadi 2

1 Assistant Professor, Department of Physical Education, Farhangian University, PO Box 888-14665

2 Post-doctoral student, Department of Physical Education, Farhangian University.

چکیده [English]

Introduction: Declining levels of physical activity among elementary school students have become a significant public health concern. The Daily Mile is an innovative physical activity intervention that has a positive impact on health markers. The present study aimed to investigate the effect of a school-based physical activity intervention (The Daily Mile) on the physical literacy and quality of life of elementary school boys.
Methods: The statistical population included male students from Noorabad city aged 8 to 10 years, with a total of 200 participants (100 in the experimental group and 100 in the control group). Using cluster sampling, physical literacy was assessed using the CAPL-2 test, and quality of life was measured via the PedsQL questionnaire. Both assessments were conducted as pre-tests and post-tests. The experimental group participated in the Daily Mile program for two months, three sessions per week, while the control group continued their usual activities.
Results: The results showed that the Daily Mile intervention had a significant positive effect on physical literacy, including daily physical activity, physical competence, motivation, and self-confidence, as well as knowledge and understanding of the participants (p = 0.001). Additionally, the intervention significantly improved quality of life and all its components—physical functioning, emotional functioning, social functioning, and school functioning (p = 0.001).
Conclusion: Based on these findings, school-based interventions like The Daily Mile can help improve both physical literacy and quality of life in male elementary school students. These results support the integration of such activities into regular school programs. Further research is needed to assess the effectiveness of these interventions on a national scale.

کلیدواژه‌ها [English]

  • School-based Interventions
  • Physical Literacy
  • Quality of Life
  • Primary School Children
Dobbins, M., De Corby, K., Robeson, P., Husson, H., & Tirilis, D. (2009). School-based physical activity programs for promoting physical activity and fitness in children and adolescents aged 6-18. Cochrane database syst rev1(1). https://doi.org/10.1002/14651858.CD007651
 
Mohammadi, M., Elahipanah, F., & Amani-Shalamzari, S. (2023). The role of the cultural environment in the development of physical literacy and physical activity of Iranian children. BMC pediatrics, 23(1), 477. https://doi.org/10.1186/s12887-023-04297-3
Morton, K. L., Atkin, A. J., Corder, K., Suhrcke, M., & van Sluijs, E. M. (2016). The school environment and adolescent physical activity and sedentary behaviour: a mixed‐studies systematic review. Obesity reviews, 17(2), 142-158. https://doi.org/10.1111/obr.12352
UK Chief Medical Officers’ PA guidelines ( 2019). Available from:
Available from: https://assets.publishing.service.gov.uk/govern ment/uploads/system/uploads/attachment_data/file/832868/uk-chief-medical-officers-physical-activityguidelines.pdf