نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 دانشجو پسا دکتری گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان.

2 استادیار گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888-14665

10.22059/jsmdl.2024.377628.1781

چکیده

مقدمه: کاهش سطح فعالیت بدنی در بین دانش‌آموزان مدارس ابتدایی به یک نگرانی قابل‌توجه برای سلامت عمومی تبدیل‌شده است. مایل روزانه یک مداخله مبتکرانه مبتنی بر مدرسه است که به‌طور مثبت بر نشانگرهای سلامت کودکان تأثیر می‌گذارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثر مداخله فعالیت بدنی مدرسه محور مایل روزانه بر سواد بدنی و کیفیت زندگی دانش آموزان پسر دبستانی بود.

روش پژوهش: جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر شهر نورآباد با دامنه سنی 8 تا 10 سال بود که تعداد 200 نفر (100 نفر گروه تجربی، 100 نفر گروه کنترل) با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و انجام آزمون‌های سواد بدنی (CAPL-2) و تکمیل پرسشنامه کیفیت زندگی (Peds QL) به‌صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون در این پژوهش شرکت کردند. گروه تجربی به مدت دو ماه به‌صورت سه جلسه در هفته در برنامه مایل روزانه شرکت کردند و گروه کنترل فعالیت‌های معمول خود را انجام دادند. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون تی زوجی، تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 24 استفاده گردید.

یافته‌ها: نتایج نشان داد مداخله مایل روزانه اثر معنا‌داری بر سواد بدنی (001/0=P) ، فعالیت بدنی روزانه (001/0=P)، شایستگی جسمانی (001/0=P)، انگیزش و اعتمادبه‌نفس (001/0=P)، دانش و درک (001/0=P) و همچنین کیفیت زندگی (001/0=P)، عملکرد جسمانی (001/0=P)، عملکرد عاطفی (001/0=P)، عملکرد اجتماعی (001/0=P) و عملکرد تحصیلی (001/0=P)شرکت‌کنندگان دارد.

نتیجه گیری: با توجه به نتایج پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از ترک فعالیت بدنی و تکامل مناسب سطح سواد بدنی و کیفیت زندگی کودکان از مداخله مایل روزانه در سطح مدارس کشور استفاده گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Impact of School-Based Physical Activity Intervention The Daily Mile on Physical Literacy and Quality of Life of Elementary School Boys

نویسندگان [English]

  • majid mohammadi 1
  • Ruhollah Mohammadi Mirzai 2

1 Post-doctoral student, Department of Physical Education, Farhangian University.

2 Assistant Professor, Department of Physical Education, Farhangian University, PO Box 888-14665

چکیده [English]

Introduction: Decreased physical activity levels among elementary school students has become a significant public health concern. The Daily Mile (TDM) is an innovative school-based intervention that positively affects children's health markers. In this regard, the aim of this study was to investigate the effect of school-based intervention (The Daily Mile) on the development of physical literacy and quality of life of primary school children.

Methods: The statistical population included male students of Noorabad city with an age range of 8 to 10 years, which is 200 people (100 people in the experimental group, 100 people in the control group) using the cluster sampling method and performing physical literacy tests (CAPL-2) and completing the questionnaire Quality of life (Peds QL) participated in this research as a pre-test and post-test. The experimental group participated in the daily mile program three times a week for two months, and the control group did their usual activities.

Results: The results showed that daily incline intervention had a significant effect on physical literacy(P=0.001),daily physical activity (P=0.001),physical competence (P=0.001), motivation and self-confidence (P=0.001),knowledge and understanding (P=0.001) and quality of life (P=0.001), physical performance (P =0.001), emotional performance (P=0.001),social performance (P =0.001), and academic performance (P=0.001),of the participants.

Conclusion: According to the results, it is suggested to use TDM intervention at the level of schools in the country in order to prevent the abandonment of physical activity and the proper development of the level of physical literacy and quality of life of children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • School-based interventions
  • Physical literacy
  • Quality of life
  • Primary school children