نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

دانشگاه شهید بهشتی

10.22059/jsmdl.2024.381080.1796

چکیده

این پژوهش بررسی تأثیر ذهن آگاهی مبتنی بر ارتقای عملکرد ورزشی بر استحکام ذهنی، اجرای روان وعملکرد بازیکنان جوان والیبال بود تحقیق حاضر، از نوع نیمه تجربی با استفاده از طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل مداخله نما می‌باشد. برای این منظور 24 نفر از والیبالیست‌های فعال به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) قرار گرفتند. در گروه آزمایش آزمودنی‌ها به مدت شش هفته و هر هفته یک جلسه‌ی یک ساعته از برنامه ذهن‌آگاهی مبتنی بر ارتقای عملکرد ورزشی را دریافت کردند. . در پیش‌آزمون و پس‌آزمون اندازه‌گیری از تمام افراد حاضر در دو گروه آزمایش و کنترل شامل پرسشنامه اجرای روان و استحکام ذهنی و نیز آزمون عملکرد ورزشی در والیبال انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون آماری تحلیل واریانس مختلط و تحلیل واریانس ساده و آزمون تعقیبی بونفرونی با بوسیله نرم افزار SPSS استفاده شدنتایج تحلیل واریانس مختلط د نشان داد که اثر اصلی آزمون و هم چنین اثر تعامل گروه با آزمون معنادار شده است (p<0.05). در مرحله پس ازمون بین دو گروه تفاوت معنی داری در متغیرهای تحقیق مشاهده شد (p<0.05).نتایج حاکی از اثربخشی استفاده از آموزش ذهن‌آگاهی در بهبود و افزایش استحکام ذهنی، اجرای روان و عملکرد والیبالیست‌های جوان بود. بر اساس این یافته‌ها پیشنهاد می‌گردد که از مداخله ذهن آگاهی به عنوان راهکاری ساده، ارزان، در دسترس، قابلیت اجرایی بالا بدون بروز عوارض فیزیکی و روانی خاص در جهت بهبود عملکرد ورزشی، استحکام ذهنی و اجرای روان والیبالیست‌های جوان استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of Mindfulness-based sport performance enhancement (MSPE) on mental toughness, Flow and performance of Young volleyball players

نویسندگان [English]

  • ebrahim moteshareie
  • mahin aghdaei
  • zima Abdollahi

shahid beheshti university

چکیده [English]

The current research is semi-experimental using a pre-test-post-test design with an intervention control group. For this purpose, 24 active volleyball players in the Southwest Tehran Volleyball Board were selected based on the entry criteria and were randomly divided into two experimental (N=12) and control (N=12) groups. In the experimental group, the subjects received a 60-70 minute session of the mindfulness program based on improving sports performance for six weeks. At this time, in the control group, in the same conditions as the experimental group, the chat program was conducted, including a review of the history, rules and some analyzes of volleyball. In the pre-test and post-test, measurements were taken of all the people present in the two experimental and control groups, including the mental performance and mental strength questionnaire, as well as the sports performance test in volleyball. To analyze the data, statistical tests of mixed analysis of variance and Anova and Bonferroni's post hoc test were used with SPSS software.

Findings: The results of mixed variance analysis in the variables of mental strength, smooth execution and performance showed that the main effect of the test (between pre-test and post-test stages) and also the effect of group interaction with the test were significant (p<0.05). No difference was observed between the experimental and control groups in the scores of mental strength, smooth performance and performance in the pre-test (p>0.05). However, in the post-test stage, a significant difference was observed in the research variables between the two groups (p<0.05).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mindfulness
  • smooth performance
  • mental strength
  • performance
  • . athletes