نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
نویسندگان
گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز
چکیده
مقدمه: کارکردهای اجرایی فرایندهای شناختی را کنترل، هدایت و هماهنگ میکنند. هدف تحقیق حاضر مقایسه فعالیت الکتریکی مناطق مختلف مغز در یادگیری آشکار و پنهان یک مهارت حرکتی در دختران نوجوان با کارکردهای اجرایی سرد است.
روش پژوهش: روش تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی، با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود که 20 دختر 12 تا 14 ساله بصورت هدفمند بر اساس نمره آزمونهای کاگلب انتخاب و در دو گروه یادگیری آشکار و پنهان قرار گرفتند. در مرحله پیشآزمون افراد 15 پرتاب دارت داشتند و همزمان امواج مغزی با دستگاه الکترونسفالوگرافی ثبت شد. سپس هر دو گروه به مدت پنج روز متوالی با آموزشهای متفاوت جلسات تمرینی 60 دقیقهای را پشت سر گذاشتند. بعد از اتمام تمرینات، روز ششم آزمون یادداری و انتقال انجام شد. نتایج با استفاده از نرمافزار متلب، اسپیاساس و اکسل در سطح معناداری 05/0 تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد پاسخ بخشهای مختلف سیستم عصبی در قالب انواع امواج مغزی در پنج منطقه مغز DLPFC، OFC، CF، Frontal، All Frontal به روش یادگیری آشکار معنادار بوده است و به روش یادگیری پنهان معنادار نبوده است.
نتیجه گیری: براساس نتایج حاضر میتوان گفت روش یادگیری آشکار باعث ایجاد تغییرات مثبتی در سطح قشر مغزی میشود ولی یادگیری پنهان نیاز به تقویت بلندمدت دارد. بنابراین، یادگیری آشکار میتواند یک مداخله مؤثر برای بهبود امواج مغزی و ارتقای یادگیری مهارت حرکتی در افراد با کارکرد اجرایی سرد در کوتاهمدت باشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Electrical Activity of Different Brain Regions in Explicit and Implicit Learning of a Motor Skill in Adolescent Girls with Cold Executive Functions: An Electroencephalography Study
نویسندگان [English]
- Nazli ilchizadeh
- Mohammadtagi Agdasi
- Zahra Fathirezaie
Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, University of Tabriz
چکیده [English]
Introduction: Executive functions control, direct and coordinate cognitive processes. The purpose of the current research is to determine the comparison of the electrical responses of different brain regions in Implicit and Explicit learning of a motor skill in teenage girls with cold executive functions.
Methods: The current research method was of semi-experimental type, with a pre-test and post-test design, in which 20 girls aged 12 to 14 years were purposefully selected and placed in two groups of overt and covert learning. In the pre-test phase, people threw 15 darts and simultaneously brain waves were recorded with an electroencephalography device. Then both groups underwent 60-minute training sessions for five consecutive days. After finishing the exercises, on the sixth day, the memorization and transfer test was done. The results were analyzed using Matlab, SPSS and Excel software at a significance level of 0.05.
Results: The results showed that the response of different parts of the nervous system in the form of brain waves in five brain regions DLPFC, OFC, CF, Frontal, All Frontal was not significant in the explicit learning method and not significant in the Implicit learning method.
Conclusion: Based on the present results, it can be said that the explicit learning method causes positive changes at the level of the cerebral cortex, but Implicit learning needs long-term strengthening. Therefore, explicit learning can be an effective intervention to improve brain waves and promote motor skill learning in individuals with cold executive function.
کلیدواژهها [English]
- Executive functions
- Explicit learning
- Implicit learning
- Brain electrical activity