نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشگاه تهران

3 گروه فیزیک و مهندسی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

4 گروه بیماری‌های کودکان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

10.22059/jsmdl.2024.383488.1799

چکیده

مقدمه: پژوهش‌هایی که به بررسی عملکرد اندام فوقانی کودکان فلج مغزی همی‌پلژی پرداخته اند در ابتدا از تکالیف تک دستی شامل تکنیک محدود کردن دست سالم و سپس رویکرد تکالیف دو دستی مانند درمان دو دستی فشرده استفاده کردند اما پژوهشی که تأثیر دریافت دو دستی توپ را بررسی کند، مشاهده نشد. هدف این پژوهش بررسی عملکرد دست بعد از تمرین دریافت دو دستی هندبال در کودکان مبتلا به فلج مغزی همی‌پلژی بود.

روش پژوهش: شرکت کنندگان پنج کودک مراجعه کننده به کلینیک فخر صادق با میانگین سنی (28/2±2/10) بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند. والدین کودکان فرم رضایت نامه را تکمیل کردند. هر شرکت کننده در مجموع یک بار قبل و یک بار بعد از تمرین با استفاده از آزمون پوردو پگ بورد مورد آزمایش قرار گرفت و عملکرد تک دستی، دو دستی همزمان و متوالی بررسی شد. شرکت کنندگان در مجموع شش هفته، هر هفته دو جلسه 30 دقیقه ای تمرینات دو دستی را انجام دادند.

یافته‌ها: تمرینات عملکرد دست کمتر آسیب‌ دیده و هماهنگی دو دستی متوالی بطور معناداری افزایش یافت اما هماهنگی دو دستی همزمان پیشرفت معناداری نداشت. همچنین پیشرفت معناداری در دست بیشتر آسیب ‌دیده مشاهده نشد.

نتیجه گیری: با توجه به اینکه تمرکز آزمون پوردو پگ بورد بر بعد شناختی نیز می‌باشد، نتایج آزمون می تواند بیشتر بیانگر بهبود عملکرد شناختی ناشی از تمرین درمانی دریافت دودستی توپ درکودکان فلج مغزی باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of Bimanual Handball Catching Exercises on the Upper Limbs Motor Performance of Children with Hemiplegic Cerebral Palsy

نویسندگان [English]

  • shole farahmand 1
  • elahe arabameri 2
  • shahzad tahmasebi boroujeni 1
  • Mehdi M Mirbagheri 3
  • morteza heidari 4

1 Phd student, Department of Behavioral and Cognitive Sciences in Sport, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran

2

3 Associate professor, Department Biomedical Engineering & Medical Physics, faculty of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran

4 5- Associate professor, Department of Pediatrics, faculty of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran

چکیده [English]

Introduction: Researches that investigated the function of the upper limb of children with hemiplegic cerebral palsy, used single-handed tasks including the technique of limiting the healthy hand initially and then the approach of bimanual movement, such as intensive bimanual therapy, but the research that investigate the effect of bimanual handball catching exercises, not observed. the purpose of this study was to investigate hand performance after bimanual catching handball exercises in children with hemiplegic cerebral palsy.

Methods: The participants were 5 children referred to Fakhr Sadegh Clinic with an average age (10.2±2.28) who were selected Convenience. The parents of the children completed the consent form. Each participant was tested once before and once after training using the Purdue pegboard test, and the performance of one-handed, two-handed simultaneously and consecutively was checked. The participants performed two 30-minute sessions of bimanual exercises every week for a total of six weeks.

Results: The results were analyzed through spss27 software. Paired t-test showed that the performance of the less affected hand and consecutive bimanual coordination increased significantly, but simultaneous bimanual coordination did not improve significantly. Also, the Wilcoxon test did not show a significant improvement in the more affected hand.

Conclusion: The improvement of consecutive bimanual coordination after bimanual catching handball exercises can be due to the use of the ball, which improved the cognitive dimension more than the motor dimension

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bimanual coordination
  • Cerebral palsy
  • Purdue pegboard