نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
نویسندگان
1 گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران .
3 گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران ، تهران، ایران.
4 گروه فیزیک و مهندسی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
5 گروه بیماریهای کودکان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
چکیده
مقدمه: پژوهشهایی که به بررسی عملکرد اندام فوقانی کودکان فلج مغزی همیپلژی پرداختهاند، بیشتر از تکالیف تکدستی شامل تکنیک محدود کردن دست سالم استفاده کردهاند، اما این روش به مشکلات هیجانی در کودک منجر میشد. هدف این پژوهش بررسی عملکرد دست پس از تمرین دریافت دودستی هندبال در کودکان مبتلا به فلج مغزی همیپلژی بود.
روش پژوهش: شرکتکنندگان پنج کودک مراجعهکننده به کلینیک فخر صادق با میانگین سنی 2/28±10/2 سال بودند که بهصورت در دسترس انتخاب شدند. والدین کودکان برگۀ رضایتنامه را تکمیل کردند. هر شرکتکننده در مجموع یک بار پیش و یک بار پس از تمرین با استفاده از آزمون پوردو پگ بورد آزمایش شد و عملکرد تکدستی، دودستی همزمان و متوالی بررسی شد. شرکتکنندگان در مجموع شش هفته، هر هفته دو جلسۀ 30 دقیقهای تمرینات دودستی را انجام دادند.
یافتهها: تمرینات عملکرد دست کمتر آسیبدیده (P=0/03) و هماهنگی دودستی متوالی (0/00=P) بهطور معناداری افزایش یافت، اما هماهنگی دودستی همزمان پیشرفت معناداری نداشت (0/08=P). همچنین پیشرفت معناداری در دست بیشتر آسیبدیده مشاهده نشد (0/06=P).
نتیجهگیری: بهنظر میرسد استفاده از تمرینات دریافت دودستی توپ میتواند در بهبود هماهنگی دودستی متوالی و عملکرد دست کمتر آسیبدیده کودکان فلج مغزی همیپلژی مؤثر باشد و بهعنوان روشی مداخلهای در توانبخشی حرکتی این کودکان استفاده شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Bimanual Handball Catching Exercises on the Upper Limbs Motor Performance of Children with Hemiplegic Cerebral Palsy
نویسندگان [English]
- Shole Farahmand 1
- Elahe Arabameri 2
- shahzad tahmasebi boroujeni 3
- Mehdi M Mirbagheri 4
- morteza heidari 5
1 Department of Behavioral and Cognitive Sciences in Sport, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Department of Behavioral and Cognitive Sciences in Sport, Faculty of Sport Sciences and Health , University of Tehran, Tehran, Iran.
3 Associate professor, Department of Behavioral and Cognitive Sciences in Sport, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran .
4 Associate professor, Department Biomedical Engineering & Medical Physics, faculty of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
5 5- Associate professor, Department of Pediatrics, faculty of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Introduction: Studies that have examined the upper limb function of children with cerebral palsy and hemiplegia have mostly used single-handed tasks, including the constraint of the healthy hand technique; however, this method led to emotional problems in the child. This study aimed to investigate hand function after bimanual handball training in children with hemiplegic cerebral palsy.
Methods: Five children referred to Fakhr e Sadegh Clinic with a mean age of 10.2±2.28 years were selected via convenience sampling. Parents of the children completed the consent form. Each participant was tested once before and once after the training using the Purdue pegboard test, and one-handed, simultaneous bimanual, and sequential bimanual performance were assessed. The participants performed two 30-minute bimanual exercise sessions per week for a total of six weeks.
Results: The results were analyzed using SPSS 27 software. Paired t-test showed that performance of the less affected hand (p=0.03) and sequential bimanual coordination (p=0.00) increased significantly, while simultaneous bimanual coordination (p=0.08) did not improve significantly. Also, the Wilcoxon test did not show a significant improvement in the more affected hand (p=0.06).
Conclusion: It seems that the use of bimanual handball catching exercises can be effective in improving sequential bimanual coordination and the function of the less affected hand in children with hemiplegic cerebral palsy and can be used as an intervention method in motor rehabilitation of these children.
کلیدواژهها [English]
- Bimanual Coordination
- Cerebral Palsy
- Purdue Pegboard