نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 دانشیار‌‌، رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه ارومیه، ایران

2 دانشیار، روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، ایران

3 کارشناس ارشد‌‌، تربیت بدنی‌‌، دانشگاه پیام نور،ارومیه‌‌، ایران

چکیده

تعادل فیزیکی یکی از عوامل مهم در فعالیت‌های روزانه و ورزشی است. تعادل پویا به توانایی حفظ توازن در نیروهای وارد بر بدن در ورزش بسیار حائز اهمیت است و افزایش آن عملکرد حرکتی و ورزشی را بهبود ‌‌می‌بخشد. هدف این تحقیق تعیین آثار تمرینات نوروفیدبک بر تعادل پویای مردان جوان است. بیست‌وچهار دانشجوی کارشناسی تربیت بدنی پسر داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند و در یک طرح دوسوکور شامل گروه کنترل و تجربی سازماندهی شدند. شرکت‌کننده‌ها در گروه تجربی در تمرینات نوروفیدبک شامل بازداری امواج مغزی4 -7 هرتز و تقویت امواج 15-18 هرتز در نقاط (01,02) در ناحیۀ خلفی مغز به مدت 10 جلسه و هر جلسه سی دقیقه شرکت کردند. گروه کنترل در همان شرایط قرار گرفتند، اما فقط امواج ضبط‌شدۀ تمرینات گروه تجربی را به‌عنوان تمرین مشاهده کردند. آزمون ثبت امواج مغزی و تعادل پویا در مرحلۀ پیش از تمرین‌‌، جلسات پنجم و دهم از هر دو گروه به‌عمل آمد. نتایج آزمون‌‌ها نشان داد د میزان تعادل گروه تجربی در جلسۀ پنجم و پس‌آزمون به‌صورت معناداری افزایش یافته بود. یافته‌‌های تحقیق نشان می‌دهد تمرینات نوروفیدبک ‌‌می‌تواند تعادل پویای مردان جوان را بهبود بخشد. پیشنهاد ‌‌می‌شود از این تمرینات برای افزایش تعادل پویای ورزشکاران استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Neurofeedback Training on Dynamic Balance of Young Men

نویسندگان [English]

  • Hasan Mohammadzadeh 1
  • Mohammad Ali Nazari 2
  • Mandana Heidari 3

1 Associate Professor of Motor Behavior, Faculty of Physical Education, Urmia University, Urmia, Iran

2 Associate Professor of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran

3 M.Sc. of Physical Education, Payam Noor University, Urmia, Iran

چکیده [English]

Physical balance is one of the important factors in daily sport activities.
Dynamic balance helps maintain the balance of those forces imposed on body in
sports and an increase in this balance improves motor and sport performance. The
aim of this study was to determine the effects of neurofeedback training on dynamic
balance of young men. 24 male undergraduate students voluntarily participated in
this study and were involved in a double-blind design including control and
experimental groups. The experimental group participated in neurofeedback
training including the inhibition of brainwaves of 4-7 Hz and the reinforcement of
brainwaves of 15-18 Hz at O1-O2 regions of the hindbrain for 10 sessions and 30
minutes per session. Participants in the control group were exposed to the same
condition, but instead they were provided with sham feedback. EEG and dynamic
balance tests were administered before, at the end of the fifth and tenth sessions of
training for both groups. The results indicated that dynamic balance significantly
improved in the fifth session and posttest. The findings demonstrate that
neurofeedback training can enhance dynamic balance of young men. It is
suggested that this training should be used to increase dynamic balance of athletes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Beta Rhythm
  • Dynamic balance
  • Electroencephalography
  • Occipital Lobe
  • Theta Rhythm
Crews DJ & Landers DM.( 1993). ".Electroencephalographic measures of attentional patterns prior to the golf putt". Med Sci Sports Exerc; 25(1),PP:116-126.
2. Egner t &Gruzelier JH.(2003)."Ecological validity of neurofeedback: modulation of slow wave EEG enhances musical performance". Neuro Report; 14(9),PP: 1221-1224.
3. Hammond D C. (2005). "Neurofeedback to improve physical balance, incontinence, and swallowing". J.Neurother; 9(1),PP: 27-36.
4. Hammond‌ DC.(2007). "Neurofeedback for the enhancement of athletic performance and physical balance" .J American board of sport psychology;1(1) :1-7
ABSP Journal  ;1Article .
5. Hatfield DB, Landers DM & Ray WJ.(1984). "Cognitive processes during self-paced motor performance: An electroencephalographic profile of skilled marksmen. " J Sport Psychol; 6(1),PP: 42-59.
6.Hoedlmoser‌‌‌‌‌K,Pecherstorfer T, GruberE,"etal"(2008)."Instrumental conditioning of human sensory motor rhythm (12-15 Hz) and its impact on sleep as well as declarative learning".J Sleep; 31(10),PP: 1401-1408.
7.  Landers, D. M. (1991). "Optimizing individual performance". Chapter in D. Druckman& R. A. Bjork (Eds.), In the Mind’s Eye: Enhancing Human Performance. Washington, D.C.: National Academy Press, PP: 193-246.
8. Moore NC.(2000) "A review of EEG biofeedback treatment of anxiety disorders".ClinElectroencephalogr ; 31(1),PP: 1-6.
9. Monastra VJ.( 2005)."Electroencephalographic biofeedback (neurotherapy) as a treatment for attention deficit hyperactivity disorder: Rationale and empirical foundation". Child AdolescPsychiatrClin N Am; 14(1),PP: 55-82.
10. Raymond J, Sajid I, Parkinson LA, "et al. (2005)." Biofeedback and dance performance: a preliminary investigation".ApplPsychophysiol Biofeedback; 30(1),PP:65-74.
11.Salazar,W., Landers, D. Petruzzello, S. et al (1990). "Hemispheric asymmetry, cardiac response, and performance in elite archers.".Research Quarterly for Exercise and Sport  ; 61(4),PP: 351–359.
12.Fox.N,Hunn.A,Mathers.N.(2009)."samplingandsamplesizecalculation." National institute for health researchwww.rds-eastmidlands.nihr.ac.uk.
12.Sterman MB.( 2000)."Basic concepts and clinical findings in the treatment of seizure disorders with EEG operant conditioning".ClinElectroencephalogr; 31(1),PP: 45-55.
13.Vernon D, Egner T, Cooper N, et al. (2003)."The effect of training distinct neurofeedback protocols on aspects of cognitive performance.".Int J Psychophysiol 2003; 47(1),PP: 75-85.
14 .  Wilson VE &Gunkelman J.( 2001)." Neurofeedback in sport". Biofeedback; 29(1), PP:16–18.