نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
نویسندگان
1 . دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2 کارشناسارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملکان، ملکان، ایران
چکیده
مطالعۀ حاضر با هدف تعیین رابطۀ بین سبکهای همگرا و واگرا و اثرگذاری تمرین تصادفی و مسدود در یادگیری مهارتهای سرویس بدمینتون صورت گرفت. روش تحقیق از نوع نیمهتجربی است. 48 دختر دانشآموز مقطع متوسطه، تصادفی در یکی از چهار گروه 1. سبک یادگیری همگرا با تمرین تصادفی، 2. سبک یادگیری همگرا با تمرین مسدود، 3. سبک یادگیری واگرا با تمرین تصادفی، 4. سبک یادگیری واگرا با تمرین مسدود قرار گرفتند. آزمودنیها پس از پیشآزمون و گذراندن دورۀ اکتساب در شرایط خاص هر گروه، در آزمون یادداری و انتقال شرکت کردند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامۀ سبکهای یادگیری کلب (KLSI)، آزمون سرویس کوتاه فرانسوی و آزمون سرویس بلند اسکات و فاکس بود. از تحلیل واریانس آنوا برای مقایسۀ نمرههای گروههای چهارگانه استفاده شد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که یادداری فوری، تأخیری و انتقال یادگیری با یکدیگر متفاوتاند (05/0>P)، بهطوریکه سبک یادگیری همگرا و تمرین تصادفی، بیش از سبک یادگیری واگرا و تمرین مسدود در یادگیری مهارت سرویس بدمینتون تأثیر دارد (01/0P<). بنابراین، توجه به نقش سبکهای یادگیری و تداخل یادگیری در آموزش مهارتهای سرویس اهمیت دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Relationship between Learning Styles (Convergent and Divergent) and the Effect of Random and Blocked Practices on the Learning of Badminton Serve Skills
نویسندگان [English]
- Mohammad Taghi Aghdasi 1
- Sima Abdolzadeh 2
1 . Associate Professor, Motor Behavior Department, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran
2 M.Sc. of Physical Education and Sports Sciences, Islamic Azad University of Malekan, Malekan, Iran
چکیده [English]
The present study aimed at determining the relationship between learning styles and the effect of random and blocked practices on learning of badminton serve skills. In this quasi-experimental study, 48 female high school students were randomly placed in four groups: 1. convergent learning style with random practice, 2. convergent learning style with blocked practice, 3. divergent learning style with random practice and 4. divergent learning style with blocked practice. After the pretest, subjects went through the acquisition phase under specific conditions of each group and then participated in retention and transfer tests. Kolb Learning Styles Questionnaire (KLSI) and French short serve test and Scott and Fox high serve tests were used. ANOVA was used to compare the scores of the four groups. Findings showed differences among immediate retention, delayed retention and learning transfer (P<0.05). Convergent learning style and random practice were more effective than divergent learning style and blocked practice to learn badminton serve skill (P<0.01). Therefore, focusing on the role of learning styles and learning intervention in instructing serve skills gains importance.
کلیدواژهها [English]
- Badminton Serve
- blocked practice
- Convergent Style
- Divergent Style
- random practice