نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 کارشناس‌ارشد، رفتار حرکتی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان،اصفهان، ایران

چکیده

 
انطباق ویژگی‌های صفتی شاگردان با شیوه‌های آموزش و تمرین مهارت‌های ورزشی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تعامل خودپندارۀ ‌بدنی با تمرین به روش مربی‌مدار و خودتنظیم در اکتساب، یادداری و انتقال سرویس والیبال در دختران سنین دانشگاهی بود. شرکت‌کنندگان 50 دانشجوی دختر 25- 18 سال بودند که در گروه‌های خودپندارۀ بدنی بالا و پایین قرار گرفتند و سپس هر کدام از این دو گروه به زیرگروه‌ها شامل گروه تمرین‌کننده به روش مربی‌مدار یا خودتنظیم تقسیم شدند. شرکت‌کنندگان در محیط تمرینی ویژۀ خود به مدت شش هفته به‌صورت هفته‌ای چهار جلسه به تمرین مهارت ملاک پرداختند. از آزمون‌های سرویس والیبال ایفرد و پرسشنامۀ خودپندارۀ ‌بدنی برای گردآوری داده‌ها استفاده شد. آزمون‌های اکتساب در هر هفته، آزمون یادداری پس از سه روز از آخرین جلسۀ تمرین و آزمون انتقال به فاصلۀ یک ساعت پس از آزمون یادداری اخذ شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌های تکراری و تحلیل واریانس تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد گروه خودپندارۀ بالا با روش تمرینی خودتنظیم بیشترین پیشرفت را در مراحل اکتساب، یادداری و انتقال نشان دادند و سایر گروه‌ها عملکرد نسبتاً مشابهی داشتند. یافته‌ها به‌وضوح بیان می‌کنند فراگیران مهارت سرویس والیبال با داشتن خودپندارۀ بدنی بالا و انجام تمرین به روش خودتنظیم بیشترین میزان اکتساب و یادگیری مهارت را خواهند داشت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

An Interaction of Physical Self-Concept and Coach-Oriented and Self-Regulated Training Styles in Acquisition, Retention and Transfer of a Volleyball Skill in Collegiate Girls

نویسندگان [English]

  • Shila Safavi 1
  • Maryam Nezakatolhosayne 1
  • Elham Abedi 2

1 Assistant Professor, Department of Motor Behavior, Sport Sciences Faculty, University of Isfahan, Isfahan, Iran

2 MSc of Motor Behavior, Sport Sciences Faculty, University of Isfahan, Isfahan, Iran

چکیده [English]

 
A match of the students' traits and teaching and training styles of sport skills has received researchers' attention. The aim of the present study was to investigate the interaction of physical self-concept and coach-oriented and self-regulated training styles in acquisition, retention and transfer of volleyball serve of collegiate female students. 50 female students (age: 18-25) were assigned to high and low physical self-concept groups. Then, each group was divided into coach-oriented and self-regulated styles. Participants exercised the criterion task for 6 weeks, 4 sessions per week in their special training condition. AAHPERD test and Physical Self-Concept Questionnaire were used for data collection. Acquisition tests were administered every week while retention and transfer tests were administered 3 days after the last training session and one hour after the retention test respectively. The data were analyzed by ANOVA with repeated measures and ANOVA. Results showed that the high self-concept group practicing the task with self-regulated style showed the best performance in acquisition, retention and transfer phases. The other groups showed similar performances. Results clearly showed that participants with high physical self-concept who exercised volleyball serve skill with self-regulated style had the highest skill acquisition and learning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • motor learning
  • physical self-concept
  • Self-Regulation
  • volleyball simple serve
1. اشمیت، ریچارد ای. یادگیری و اجرا از اصول تا تمرین، ترجمۀ مهدی نمازی‌زاده، و محمدکاظم واعظ موسوی (1382).چ پنجم، تهران: سمت. ص 427-417.
2. انصاری، محمدجواد (1387). اثربخشی تلفیقی راهبردهای خودتنظیمی و باورهای انگیزشی در افزایش انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی دانش‌آموزان پسر سال اول دبیرستان شهرستان خنداب، پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، اراک، دانشگاه آزاد اراک.
3. بیابان‌گرد، اسماعیل (1380). روش‌های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان، چ ششم، تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان، ص 142-137.
4. حسینی، لیلی؛ شجاعی، معصومه؛ اصلانخانی، محمدعلی (1392). «اثر خودتنظیمی و فاصله کانونی توجه بیرونی بر یادگیری سرویس بدمینتون در دختران جوان»، نشریۀ پژوهش در رفتار حرکتی دانشگاه الزهرا، (1)، ص 10 -1.
5. ذکایی، رضا (1378) . بررسی رابطۀ خودپنداره و سبک‌های اسناد با پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان پسر سال سوم رشتۀ علوم تجربی در دبیرستان‌های دولتی شهر تهران، پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، تهران: دانشگاه تربیت معلم تهران.
6. رهاوی، رزا؛ اصلانخانی، محمدعلی؛ عبدلی، بهروز؛ وهاب‌زاده، عبدالوهاب (1388). «تأثیر آرایش تمرین، شیوه‌های تمرینی خودتنظیم و غیر خودتنظیم بر یادگیری تکالیف ردیابی ساده و پیچیده»، مجلۀ رشد و یادگیری حرکتی، (2)1، ص 85-65.
7. رهاوی، زرا؛ شجاعی، معصومه؛ استیری، زهرا؛ نقی زاده، حسن (1392). اثر دو نوع تداخل قبل از اجرا و تداخل حین اجرا بر یادگیری برنامۀ حرکتی تعمیم‌یافته و پارامتر مهارت‌های پایۀ بسکتبال»، مجلۀ رشد و یادگیری حرکتی، (1) 12، ص 124-107.
8. سالاری‌فر، محمدحسین؛ مظاهری، محمدعلی (1389). «رابطۀ فراشناخت و استعاره با خودتنظیمی»، مجلۀ تازه‌های علوم شناختی، (4)12، ص 68-60.
9. شمس، امیر؛ عبدلی، بهروز؛ شمسی‌پور، پروانه (1392).«مقایسۀ تأثیر رویکردهای یادگیری مشارکتی، رقابتی، انفرادی بر عوامل منتخب آمادگی جسمانی و حرکتی دانش‌آموزان: نقش واسطه‌گری،کمال‌گرایی و عزت نفس»، نشریۀ رفتار حرکتی، 12(5)،ص 67-47.
10. طالب‌زاده نوبریان، محسن؛ ابوالقاسمی، محمود؛ عشوری نژاد، فاطمه؛ موسوی، سید حسین (1390). «بررسی روابط ساختاری خودپنداره، یادگیری خودتنظیمی و موفقیت تحصیلی دانشجویان»، فصلنامۀ روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، (1) 4، ص 72-59.
11. عاصمیان، فهیمه (1381). بررسی رابطۀ سبک‌های شناختی با مؤلفه‌های یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان سال دوم متوسطۀ دبیرستان‌های شهرستان تبریز در سال تحصیلی 84-83، پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، تبریز: دانشگاه تبریز.
12. عسگری، محمد؛ میرمهدی، رضا؛ مظلومی، اکرم (1390). «تأثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش‌آموزان دختر سال سوم راهنمایی اراک»، فصلنامۀ روان‌شناسی تربیتی، (7)21، ص 44-23.
13. قربانی مرزونی، معصومه؛ بهرام، عباس (1388). «ارتباط بین خودپندارۀ بدنی با عملکرد ورزشی دانشجویان دختر در المپیاد ورزشی»، پژوهش‌نامۀ مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، (5)10، ص 20-13.
14. کجباف، محمدباقر (1381). بررسی رابطۀ باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر و پسر دبیرستان‌های شهر اصفهان،پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، اصفهان: دانشگاه اصفهان. 
15. گالاهو، دیویدال؛ ازمون، جان سی (1390). درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی، ترجمۀ رسول حمایت‌طلب؛ احمدرضا موحدی، علیرضا فارسی و جواد فولادیان، چ اول، تهران: نشر علم و حرکت، ص 740-520.
16. ماکسول، مالتز (1376). روان‌شناسی خودپنداری، ترجمۀ احمد تقی‌پور، تهران: انتشارات بنیاد، ص 276-20.
17. محمودی، زهرا (1380). بررسی رابطۀ خودپنداره، یادگیری خودتنظیم و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایۀ دوم راهنمایی شهرستان شهریار در سال تحصیلی 76- 1375، پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، تهران: دانشگاه تربیت معلم تهران.
18. مرد‌علی، لیلا؛ کوشکی، شیرین (1387). «رابطۀ خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی»، فصلنامۀ اندیشه و رفتار، (2)7، ص 78- 69.
19-Andrieux M ‚ Danna J, Thon B. Self-Control of task difficulty during training enhances motor learning of a complex coincidence-anticipation task. Res Q Exercise Sport.2012; 83(1):35-27.
20- Annesi J J. Relations of physical self-concept and self-efficacy with frequency of voluntary physical activity in preadolescents .J psychosom Res.2006 Oct;61 (4):520-515.
21- Boekaerts M. Bringing about change in the classroom: Strengths and
weaknesses of the self-regulated. J Learn Instr.2002 Dec;12(6)604-589.
 
22- Bund A. Self controlled learning of the forehand topspin stroke in table tenis. Human Movement Sci.2004;47:236-215.
23- Bund A ‚ Wiemeyer, J. Self-controlled learning of a complex motor skill: Effects of the learners’ preferences on performance and self-efficacy. Institute of Sport Science, Darmstadt University of Technology .2004: 27
 
24- Chih A. The effect of the use of self-regulated learning strategies on college student performance and satisfaction in physical Education. Australian Catholic University Australia.2006; 147-1.
 
 25- Duckworth A L‚Grant H‚Loew B‚Oettingen G‚Gollwitzer P M.Self-regulation strategies and improve self-dicipline in adolescents:benefits of mental contrasting and implementation intentions.Educ Psychol.2011;31(1):17-26.
 
 
26- Guadagnoli M A‚ Lee T D. Challenge Point a frame work for conceptualizing the effect of various practice conditions in motor learning. J Motor Behav.2004;36(2):224-212.
 
27- Hansfor CL. The relationships between self-concept, perceived locus of control, self-regulated learning and academic achievement in college students. IL:Texas Tech University;1995.p.234-228.
 
28- Keetch KM, Lee T. The effects of self-regulated and experimental imposed practice schedules on motor learning for tasks of varying difficulty. Res Q Exercise Sport.2007; 78(5):486-476.
 
29-Konstantions V‚Thomas H‚Thomas S.Routine integration strategies and their effects on volleyball serve performance and players movement mental representation.J Appl Sport Psychol.2011;23:209-222.
 
30-Magno C. Assessing academic self-regulated learning among filipiono college students.J Edu Psychol.2010;5:61-76.
 
31-Mayorga D‚Jesus V‚Cocca.Relationship between physical self-concept and health-related physical fitness in Spanish schoolchildren.Behav Sci.2012;69:659-68.
 
32- Metcalf J.Metacognitive judgments and control of study.Curr Dir Psychol Sci.2009;18(3):15.
 
33- Pintrich P R.Aconceptual framework for assessing motivation and self-regulation in college students. Educ Psychol Rev .2004;16(4):385-497.
 
34- Salokun S O. Positive change in self-concept as a Function of improved performance in sport. Percept Motor Skill.1994;78: 759-754.
 
35- Shepperd B A. Motor learning and performance. Champaign.IL: Human Kinetics books;1991.p.101-77.
 
 
36- Sink CA ‚ Barnet J E Hixon J E. Self-regulated learning and achievement by middle school children. Psychol Rep.1991;69 (3):1020-979.
 
37- Wu W‚ Magill R A. “Allowing learners to choose: self-regulated
practice schedules for learning multiple movement patterns”. J Sport Exercise Psy.2005; 27: s161.
 
38- Wu W, Magill, R A .To dictate or not :The exploration of a self regulated practice schedule. J Sport Exercise Psychol.2004 Jun; 26: S202.
 
39- Zimmerman B J. Attaining self-regulation : A social cognitive perspective. Handbook of self-regulation.CA:Academic Press;2000. P. 35-13.
40--Zimmerman B J. A social cognitive view of self-regulated academic learning. J Educ Psychol.1989 sep; 81 (3): 339-329.
 
41- Zimmerman B J‚ Cleary T. Motives to self-regulate learning. Handbook of motivation at school. Routledge:2009. p. 264-247.