نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
نویسنده
استادیار،دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی ،دانشگاه شیراز،شیراز،ایران
چکیده
هدف این پژوهش طراحی و اثربخشی برنامه حرکت درمانی بر مشکلات خواندن در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری میباشد. هدف این پژوهش طراحی و اثربخشی برنامه حرکت درمانی بر مشکلات خواندن در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری میباشد. این پژوهش یک تحقیق آزمایشی با طرح پیش آزمون -پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری مراجعه کننده به مراکز مشکلات یادگیری شهر شیراز در سال تحصیلی 93-94 میباشند. بدین منظور تعداد 30 نفر از این دانشآموزان با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. همه آزمودنیها قبل و پس از مداخله درمانی با آزمون خواندن شفیعی و همکاران مورد ارزیابی قرار گرفتند دانشآموزان در طی طی 14جلسه و هر جلسه 45 دقیقه برنامه حرکت درمانی را دریافت کردند. نتایج با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که برنامه حرکت درمانی منجر به بهبود مشکلات خواندن در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Design and Effectiveness of Motor Therapy on Reading Problems in Students with Learning Disabilities
نویسنده [English]
- Somayeh Sadati Firoozabadi
Assistant Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran
چکیده [English]
Design and Effectiveness of Motor Therapy on Reading Problems in Students with Learning Disabilities
Abstract
The aim of the researches to Design and Effectiveness of Motor Therapy on Reading Problems in Students with Learning Disabilities.The aim of the researches to Design and Effectiveness of Motor Therapy on Reading Problems in Students with Learning Disabilities. Statistics of current study include all students referring to Centers of Learning Disorder in Shiraz during the 2014 academic year. Subjects consisted of 30 students with learning disability volunteered to participate in this study. Screening Test of Dyslexia Diagnosis Shafii & et al was administered as the pretest and posttest for the students with learning disability. The students received 14 sessions of training for motor therapy. The research questions are analyzed through variance of repeated measurements. The results show that motor therapy lead to improvements in reading problems of students with learning disabilities.Keywords: Motor Therapy, Reading Problems, Learning Disabilities
کلیدواژهها [English]
- Motor
- Motor Therapy
- Reading Problems
- Learning Disabilities
- Student