نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی ، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران .

2 گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران .

4 گروه روش‌ها و برنامه‌های آموزشی و درسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

5 گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران ، تهران، ایران.

چکیده

مقدمه: هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر خودگفتاری راهبردی بر عملکرد و توجه دیداری والیبالیست‌هاست.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. شرکت‌کنندگان، 54 والیبالیست مبتدی پسر بودند که به‌صورت در دسترس انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به‌صورت تصادفی در پنج گروه خودگفتاری راهبردی از نوع  آموزشی (10 نفر)، خودگفتاری انگیزشی (11 نفر)، خودگفتاری آموزشی- انگیزشی (10 نفر)، خودگفتاری انگیزشی- آموزشی (11 نفر) و کنترل (12 نفر) قرار گرفتند. مداخلة خودگفتاری به مدت 12 هفته و هر هفته سه جلسه انجام گرفت. در دو مرحلة پیش‌آزمون و پس‌آزمون در حین اجرای تکلیف سرویس ساده، امتیازات سرویس توسط محقق ثبت شد و رفتار خیرگی شرکت‌کنندگان توسط دستگاه ردیاب چشم اندازه‌گیری شد. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که خودگفتاری راهبردی بر عملکرد سرویس ساده (0/0001=P) و طول دورة چشم آرام تأثیر معناداری دارد (0/0001=P). نتایج آزمون بنفرونی نشان داد که خودگفتاری آموزشی سبب افزایش عملکرد حرکتی و افزایش طول دورة چشم آرام شده است. گروه‌های ترکیبی نیز که از این دستورالعمل استفاده کرده‌اند سبب افزایش عملکرد حرکتی و دورة طولانی‌تر چشم آرام شده‌اند. اما خودگفتاری انگیزشی بر عملکرد حرکتی و طول دورة چشم آرام تأثیری ندارد.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت خودگفتاری آموزشی بر عملکرد و توجه دیداری والیبالیست‌های مبتدی تأکید دارد و از سازوکار توجهی خودگفتاری پشتیبانی می‌کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Strategic Self-talk on Visual Attention and Volleyball Serve Performance

نویسندگان [English]

  • Hamed Fahimi 1
  • Hassan Gharayagh zandi 2
  • Fazlallah Bagherzadeh 3
  • Ali Moghadamzadeh 4
  • Davood Homanian SharifAbadi 5

1 Department of Motor behavior and sports psychology, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran.

2 Department of Motor behavior and sports psychology , Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran.

3 Department of Motor behavior and sports psychology, Faculty of Sport Sciences and Health , University of Tehran, Tehran, Iran.

4 Department of Educational and Curriculum Methods and Programs, University of Tehran, Tehran, Iran

5 Department of Motor behavior and sports psychology, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran , Iran.

چکیده [English]

.
Introduction: The present study aimed to investigate the effect of strategic self-talk on volleyball players' performance and visual attention.
Methods: This quasi-experimental research employed a pre-test/post-test design with a control group. Participants included 54 novice male volleyball players selected via convenience sampling. They were randomly assigned into five groups: instructional self-talk (n=10), motivational self-talk (n=11), instructional-motivational self-talk (n=10), motivational-instructional self-talk (n=11), and control (n=12). The self-talk intervention was conducted over 12 weeks, with three sessions per week. In both the pre-test and post-test phases, serving scores were recorded by the researcher, and participants' gaze behavior was measured using an eye tracker while performing a simple volleyball serve task. Data were analyzed using the Analysis of Covariance (ANCOVA) and Bonferroni post-hoc tests.
Results: The findings revealed that strategic self-talk had a significant effect on simple serve performance (P=0.0001) and quiet eye duration (P=0.0001). Bonferroni post-hoc tests indicated that instructional self-talk improved motor performance and increased quiet eye duration. Combined self-talk groups (instructional-motivational and motivational-instructional) also exhibited enhanced motor performance and prolonged quiet eye duration. However, motivational self-talk alone had no significant effect on motor performance and quiet eye duration.
Conclusion: The results underscore the importance of instructional self-talk in enhancing performance and visual attention in novice volleyball players, supporting the attentional mechanisms underlying self-talk.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Instructional self-talk
  • Motivational self-talk
  • Quiet eye
  • Visual Attention