نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: مداخلات ذهن آگاهی و تصویر سازی به عنوان شکلی از اموزش های ذهنی اثر فزاینده ای بر عملکرد روانی و ورزشی ورزشکاران دارد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تاثیر تمرینات ذهن آگاهی و تصویرسازی پتلپ بر اضطراب حالتی رقابتی و عملکرد ورزشکاران سوارکاری رشته پرش انجام گرفت.

روش پژوهش: در این پژوهش نیمه‌تجربی که با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت، از بین کلیه ورزشکاران سوارکاری در رشته پرش در استان‌های همدان و زنجان، به صورت در دسترس ‏30 سوارکار بزرگسال حرفه‌ای (دامنه سنی 22 تا 40 سال) ‏برای شرکت در مطالعه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه تصویرسازی ذهنی، تمرین ذهن‌آگاهی و کنترل قرار گرفتند. در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون شرکت‌کنندگان در ابتدا به تکمیل نسخه فارسی سیاهه اضطراب حالتی رقابتی-2 پرداختند، سپس عملکرد پرش شرکت‌کنندگان در مسابقه‌ای شبیه‌سازی شده توسط هیات داوران اندازه‌‏گیری شد. مرحله مداخله در 6 هفته انجام گرفت که گروه‌های تمرینی به مداخلات مورد نظر پرداختند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تی وابسته، تحلیل کوواریانس تک متغیره (آنکوا) و چند متغیره (مانکوا) تحلیل شد.

نتایج تحقیق نشان داد که آموزش ذهن‌آگاهی بر عملکرد ورزشی (025/0p=)، اضطراب جسمانی (030/0p=)، اضطراب شناختی(015/0p=) و اعتماد به نفس (0001/0p=) تاثیر معناداری دارد. هم چنین اموزش تصویر سازی بر عملکرد ورزشی(039/0p=)، اضطراب جسمانی(016/0p=)، اضطراب شناختی(033/0p=) و اعتماد به نفس(033/0p=) تاثیر معناداری دارد. دیگر نتایج حاکی از عدم وجود تفاوت معنادار بین اثر اموزش ذهن‌اگاهی و تصویرسازی ذهنی در اضطراب، اعتماد به نفس و عملکرد ورزشکاران سوارکاری در رشته پرش بود (05/0<p).

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effect of mindfulness and PETTLEP imagery on competitive state anxiety and the performance of equestrian athletes

نویسندگان [English]

  • samira Afzali 1
  • Keyvan MolaNorouzi 2

1 Department of Motor behavior and sport psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University ,Tehran, Iran

2 Department of Motor behavior and sport psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University ,Tehran, Iran

چکیده [English]

Introduction: The aim of the present study was to compare The effect of mindfulness and PETTLEP imagery on competitive state anxiety and the performance of jumping equestrian athletes

Methods: In this semi-experimental research, which was carried out with a pre-test-post-test design with a control group, 30 professional adult equestrians (age range 22 to 40 years old) from Hamadan and Zanjan provinces were selected to participate in the study and were randomly assigned according to the matching methods to three groups: mental imagery, mindfulness practice, and control. In the pre-test and post-test stages, the participants first completed the Persian version of the Competitive Anxiety Inventory-2, and then their jumping performance was measured in a simulated competition by the jury. The intervention phase was carried out over six weeks in one session lasting 90 minutes when the training groups did the desired interventions. Data were analyzed using dependent t-tests, univariate (ANCOVA), and multivariate (MANCOVA) analyses of covariance with Bonferroni's post hoc test.

Results: The study's findings revealed that mindfulness training has a significant impact on sports performance (p=0.025), physical anxiety (p=0.030), cognitive anxiety (p=0.015), and self-confidence (p=0.0001). Also, imagery training has a significant effect on sports performance (p = 0.039), physical anxiety (p = 0.016), cognitive anxiety (p = 0.033), and self-confidence (p = 0.033). Other results indicated that there is no significant difference between the effect of mindfulness training and mental imagery on the anxiety, self-confidence, and performance of equestrian athletes in the field of jumping (p<0.05).

کلیدواژه‌ها [English]

  • mindfulness
  • mental imagery
  • anxiety
  • self-confidence
  • equestrian