نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 مشاوره توانبخشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: افراد با عملکرد هوشی مرزی شامل کسانی می شود که ضریب هوشی آنها در طیف 70 تا 85 پایین تر از افراد عادی و بالاتر از افراد با تشخیص کم توانی ذهنی قرار دارند. ضعف در کنش های اجرایی افراد با عملکرد هوشی مرزی در پژوهشهای متعددی نشان داده شده است. کنش های اجرایی، عملکرد شناختی و فراشناختی سطح بالای مغز است که زیربنای رشد اجتماعی، تحصیلی و شناختی کودکان را تشکیل می دهد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر تمرینهای ادراکی- حرکتی بر بهبود کنش های اجرایی کودکان با هوش مرزی انجام شد.

روش پژوهش: پژوهش به روش نیمه آزمایشی و طرح آن از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. تعداد 30 نفر از دانش آموزان دارای هوش مرزی به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش(15 نفر) و کنترل(15 نفر) جایابی شدند. گروه آزمایش به مدت ده هفته، هفته ای دو جلسه 45 دقیقه تمرینهای ادراکی حرکتی را آموزش دیده و اجرا کردند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی (2000) بود. داده ها با آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری در نرم افزار SPSS -26 تحلیل شد.

یافته ها: یافته ها نشان داد تمرینهای ادراکی- حرکتی منجر به بهبود کارکردهای اجراییشامل بازداری،توجه، کنترل هیجانی، آغازگری، حافظه کاری،برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل(p<0.01) کودکان با عملکرد هوش مرزی می شود

نتیجه گیری: برای بهبود کارکردهای اجرایی کودکان با هوش مرزی، اجرای برنامه های آموزشی حاوی تمرین های ادراکی- حرکتی توصیه می شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Perceptual -Motor Exercises Training on Executive Functions of Children with Borderline Intellectual Functioning

نویسندگان [English]

  • Maryam Mousavi Sardashti 1
  • Sedigheh Rezaei Dehnavi 2

1 Rehabilitation counseling, Payame Noor university, Tehran, Iran

2 Department of psychology, Payame Noor university, Tehran, Iran

چکیده [English]

Introduction: People with borderline intellectual functioning (BIF) include those whose IQ is in the range of 70 to 85, lower than normal people and higher than people diagnosed with developmental intellectual disorder. Weakness in the executive functions of people with BIF has been shown in many researches. Executive functions are highest level of the cognitive and metacognitive functions of the brain, which form the basis of children's social, academic and cognitive development. The purpose of this research was to investigate the impact of perceptual-motor exercises on executive functions of children with borderline intelligence.

Methods: The study implemented a semi-experimental methodology, conducting both pretest and posttest evaluations, supplemented by a control group for comparison. Thirty students diagnosed with Borderline Intellectual Functioning (BIF) were chosen through purposive sampling and were be assigned to experiment(n=15) and control(n=15) groups. The instrument of data collection was Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF,2000). The experimental group trained and performed perceptual motor exercises two 45-minute sessions per week of for ten weeks The data was analyzed by one-way analysis of covariance (ANCOVA) in SPSS version 26.

Results: The findings showed that perceptual-motor exercises lead to the improvement of executive functions, including inhibition, attention, emotional control, initiation, working memory, planning, organization, and control of children with BIF

Conclusion: To improve the executive functions of children with BIF, it is recommended to implement educational programs in the form of perceptual-motor exercises.

کلیدواژه‌ها [English]

  • perceptual-motor exercises
  • executive functions
  • borderline intellectual function
  • children