رشد و یادگیری حرکتی
تاثیر زاویه نمایش تمرینات الگودهی بر مدت زمان چشم آرام و یادگیری پرتاب مینی بسکتبال کودکان

کیوان ملا نوروزی؛ لیلا عطری؛ صالح رفیعی؛ سید محی الدین بهاری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 مهر 1404

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2025.386647.1814

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر تاثیر زاویه نمایش تمرینات مشاهده ای مبتنی بر دستورالعمل‌های خیرگی بر مدت زمان چشم آرام و یادگیری پرتاب مینی بسکتبال کودکان بود. تعداد 24 کودک 10 تا 12 سال به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه الگودهی از زاویه اول شخص و سوم شخص قرار گرفتند. گروه های پژوهش به مدت سه جلسه در تمرینات یادگیری مشاهده ای مبتنی ...  بیشتر

تأثیر تمرین‌های حرکتی در آب بر مهارت‌های عاطفی-اجتماعی و مهارت‌های حرکتی درشت کودکان 3 تا 6 سال

محبوبه عالیوندی دارانی؛ حسن کردی؛ کیوان ملانوروزی

دوره 16، شماره 3 ، مهر 1403، ، صفحه 93-109

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2024.370385.1761

چکیده
  مقدمه: حرکت، یک راه برقراری ارتباط اجتماعی کودک با سایر افراد در زندگی‌اش است. کودک با حرکت کردن در محیط تجربه‌های مختلفی را کسب می‌کند، هرچند مهارت‌های او هنوز تکامل نیافته است. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر تمرین‌های حرکتی در آب بر رشد مهارت‌های عاطفی- اجتماعی و مهارت‌های حرکتی درشت کودکان 3 تا 6 سال انجام گرفت.روش پژوهش: پژوهش ...  بیشتر

تاثیر ذهن آگاهی و تصویرسازی پتلپ بر اضطراب حالتی رقابتی و عملکرد ورزشکاران سوارکاری رشته پرش

سمیرا افضلی؛ کیوان ملانوروزی

دوره 16، شماره 2 ، خرداد 1403، ، صفحه 83-99

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2023.364125.1745

چکیده
  مقدمه: مداخلات ذهن آگاهی و تصویر سازی به عنوان شکلی از اموزش های ذهنی اثر فزاینده ای بر عملکرد روانی و ورزشی ورزشکاران دارد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تاثیر تمرینات ذهن آگاهی و تصویرسازی پتلپ بر اضطراب حالتی رقابتی و عملکرد ورزشکاران سوارکاری رشته پرش انجام گرفت. روش پژوهش: در این پژوهش نیمه‌تجربی که با طرح پیش آزمون- پس آزمون با ...  بیشتر

مقایسۀ اثر بازی‌های بومی محلی و حیاط پویا بر کارکرد شناختی، سواد بدنی و پیشرفت تحصیلی کودکان 8 تا 12 ساله

محمدحسین منظری توکلی؛ معصومه شجاعی؛ کیوان ملا نوروزی

دوره 13، شماره 3 ، آذر 1400، ، صفحه 333-354

https://doi.org/10.22059/jmlm.2021.327002.1593

چکیده
  هدف پژوهش حاضر مقایسۀ اثر بازی‌های بومی محلی و حیاط پویا بر کارکرد شناختی، سواد بدنی و پیشرفت تحصیلی کودکان 8 تا 12 ساله بود. آزمودنی‌ها 60 دانش‌آموز دبستانی پسر با میانگین و انحراف معیار سنی 43/2 ± 32/10 سال بودند. اجرای این پژوهش شامل چهار مرحلة پیش‌آزمون و تمرینات به دو شیوۀ بازی‌های بومی-محلی و حیاط پویا، پس‌آزمون و آزمون پیگیری ...  بیشتر

تأثیر برنامة حرکتی منتخب بر رشد مهارت های دستکاری پسران 4 تا 6 ساله

کیوان ملانوروزی؛ حسن خلجی؛ محمود شیخ؛ حکیمه اکبری

دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1390، ، صفحه 5-21

چکیده
  هدف از این پژوهش، مطالعة تأثیر یک برنامة منتخب حرکتی به عنوان تجارب حرکتی بر رشد مهارت های دستکاری کودکان 4 تا 6 ساله پسر بود. به این منظور 40 نفر به صورت تصادفی از بین نمونه های همگن شده با پرسشنامة ویژگی های فردی انتخاب شدند. پس از پیش آزمون با استفاده از آزمون رشد حرکتی درشت اولریخ 2000 (بهرة حرکتی درشت یا مهارت های حرکتی بنیادی، مهارت ...  بیشتر