فرناز ترابی؛ زهرا مرتضایی دارسرا
چکیده
تمرکز، در تیراندازی نقش مهمی دارد. برخی توانایی تمرکز را از استعدادهای طبیعی و ذاتی ورزشکاران دانستهاند، حال آنکه این تواناییها ذاتی نیست و مهارتهایی است که ورزشکاران میتوانند از طریق تمرین و آموختن بهدست آورند. یکی از راههای افزایش تمرکز، استفاده از تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان الکتریکی مستقیم ...
بیشتر
تمرکز، در تیراندازی نقش مهمی دارد. برخی توانایی تمرکز را از استعدادهای طبیعی و ذاتی ورزشکاران دانستهاند، حال آنکه این تواناییها ذاتی نیست و مهارتهایی است که ورزشکاران میتوانند از طریق تمرین و آموختن بهدست آورند. یکی از راههای افزایش تمرکز، استفاده از تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان الکتریکی مستقیم (tDCS) است. بدینمنظور به بررسی تأثیر تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان الکتریکی مستقیم بر تمرکز و رکورد تیراندازان تپانچه 16-26 سالۀ شهر اصفهان پرداخته شد. در پژوهش 30 آزمودنی (خانم و آقا) حضور داشتند که 15 نفر آنها در گروه تجربی و 15 نفر برای گروه کنترل انتخاب شدند. پیش از شروع کار از آزمودنیهای هر دو گروه پیشآزمون شامل تست استروپ و فرم کامل تیراندازی شامل 60 تیر با دستگاه اسکت گرفته شد و پس از آن افراد گروه تجربی تحت تأثیر تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان الکتریکی مستقیم از ناحیۀT3 و CZ به مدت 20 دقیقه با ولتاژ یک میلیآمپر در یک روز و به مدت 10 جلسه بهصورت مداوم قرار گرفتند. پس از پایان کار و گذشت 7 روز از همۀ آزمودنیها پسآزمون گرفته شد که همان موارد پیشآزمون بود. دادههای بهدستآمده با استفاده از SPSS و سپس تحلیل کوواریانس بررسی شد. در این تحقیق، سطح معناداری برای آمار بخش تمرکز 005/0 و برای آمار بخش رکورد 0001/0 بهدست آمد. نتایج بهدستآمده هم در آمار توصیفی و هم در آمار استنباطی با 05/0 >P نشاندهندۀ این بود که تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز بر تمرکز و رکورد تیراندازان تپانچه تأثیر معناداری داشته و بهبود یافته است.
حسن غرایاق زندی؛ سید محمد زادخوش
چکیده
تمرکز یا توانایی تمرکز بر روی تکلیف در دست درحالیکه حواسپرتیها نادیده گرفته شوند، عامل حیاتی برای عملکرد موفق در ورزش است. هدف اصلی این تحقیق، مطالعۀ اثر تمرینات نوروفیدبک و ذهنآگاهی بر عملکرد پیوستۀ دیداری ورزشکاران جوان بود. بدینمنظور، تعداد 45 ورزشکار رشتۀ فوتبال 16 تا 20 سالۀ حاضر در لیگهای کشوری در سال 1396 در سه گروه مداخلۀ ...
بیشتر
تمرکز یا توانایی تمرکز بر روی تکلیف در دست درحالیکه حواسپرتیها نادیده گرفته شوند، عامل حیاتی برای عملکرد موفق در ورزش است. هدف اصلی این تحقیق، مطالعۀ اثر تمرینات نوروفیدبک و ذهنآگاهی بر عملکرد پیوستۀ دیداری ورزشکاران جوان بود. بدینمنظور، تعداد 45 ورزشکار رشتۀ فوتبال 16 تا 20 سالۀ حاضر در لیگهای کشوری در سال 1396 در سه گروه مداخلۀ تمرینات نوروفیدبک پروتکل آلفا/تتا، مداخلۀ تمرینات ذهنآگاهی و کنترل قرار گرفتند. ورزشکاران گروه نوروفیدبک، 12 جلسۀ (6 هفته 2 جلسهای) 30 دقیقهای تمرین نوروفیدبک با پروتکل کاهش موج آلفا و افزایش موج تتا و گروه ذهنآگاهی، 12 جلسۀ (6 هفتۀ 2 جلسهای) 30 دقیقهای تمرینات ذهنآگاهی برای ورزشکاران را دریافت کردند. قبل و بعد از مداخلۀ آزمون از عملکرد پیوستۀ دیداری استفاده شد. در گروه کنترل هیچ مداخلهای انجام نگرفت. نتایج حاصل از تحلیل واریانس مختلط و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر که در سطح معناداری 05/0 انجام گرفت، بیانگر بهبودی معنادار در همۀ ابعاد آزمون عملکرد پیوستۀ دیداری (خطای حذف، خطای ارائه و زمان واکنش) در گروه نوروفیدبک و ذهنآگاهی نسبت به گروه کنترل بود. همچنین نتایج بیانگر آن است که تفاوت معناداری بین دو گروه نوروفیدبک و ذهنآگاهی در ابعاد آزمون عملکرد پیوستۀ دیداری وجود ندارد. نتایج این تحقیق حاکی از کارایی تمرینات نوروفیدبک آلفا/تتا و تمرینات ذهنآگاهی بهعنوان تمرینات بهبود عملکرد پیوستۀ دیداری در مقایسه با گروه کنترل در ورزشکاران جوان است.
جمیل منصوری؛ رضا رستمی؛ احمد شاهواروقی؛ صادق رنجبر
چکیده
روشهای بسیاری با هدف ارتقای عملکرد ورزشی پدید آمده است که امروزه مورد استفادۀ ورزشکاران رشتههای مختلف قرار میگیرد. در میان این تکنیکها نوروفیدبک، بهعنوان رویکرد مغزی غیرتهاجمی، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. مقالة حاضر با هدف گزارش نتایج پژوهشهای انجامگرفته در زمینة مهارتهای مجرد ورزشکاران بهصورت نمونهگیری ...
بیشتر
روشهای بسیاری با هدف ارتقای عملکرد ورزشی پدید آمده است که امروزه مورد استفادۀ ورزشکاران رشتههای مختلف قرار میگیرد. در میان این تکنیکها نوروفیدبک، بهعنوان رویکرد مغزی غیرتهاجمی، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. مقالة حاضر با هدف گزارش نتایج پژوهشهای انجامگرفته در زمینة مهارتهای مجرد ورزشکاران بهصورت نمونهگیری در دسترس، صورت پذیرفت. با هدف جمعآوری داده، ابتدا مقالات لاتین با استفاده از کلیدواژههای Neurofeedback، EEG Biofeedback، Sport performance، Athletic performance، Shooting performance، Archery، putting performance و Golf مورد جستوجو قرار گرفت. از پایگاههای PsycINFO، PubMed، Web of science، EBSCO و Google Scholar استفاده شد. بازۀ زمانی جستوجو از سال 1990 تا 2018 تعیین شد. مقالات فارسی با کلیدواژههای «نوروفیدبک»، «عملکرد ورزشی»، «تیراندازی»، «پرتاب»، «نشانهگیری» یا «گلف» در پایگاههای جهاد دانشگاهی (SID)، مجلات تخصصی نور (Noormags)، بانک اطلاعات نشریات کشور (Magiran) و پایگاه اطلاعات علمی ایران (Irandoc) جستوجو شدند. بازۀ زمانی انتشار مقالات از 1380 تا 1398 تعیین شد. تعداد 16 مقاله با ملاکهای استاندارد و تعیینشده همخوانی داشتند و انتخاب شدند. سپس با استفاده از یک چکلیست مشخص، اطلاعات مربوط به مقالات توسط هر پژوهشگر مستقل استخراج و در یافتهها گزارش شد. نتایج نشان داد که پروتکلهای نورورفیدبکی بهکارگرفتهشده در هر پژوهش میتواند نتیجة مداخله را تحت تأثیر قرار دهد و لازم است تا در استفاده از این روش در ورزشکاران به آن توجه داشت. براساس یافتههای پژوهش تمرینات نوروفیدبک در ورزشکاران اثربخشی مثبت در ارتقای عملکرد ورزشی دارد.
ولی اله کاشانی؛ مهشید بابایی؛ بهروز گل محمدی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامه اجرای روان در کاربران بازیهای کامپیوتری بود تا بتوان اجرای روان را در کاربران بازیهای کامپیوتری ارزیابی نمود. بدین منظور 400 کاربر بازی کامپیوتری (237 مرد و 163 زن) به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند و نسخۀ فارسی پرسشنامۀ اجرای روان را تکمیل کردند. روش اجرا بدین شکل بود که ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامه اجرای روان در کاربران بازیهای کامپیوتری بود تا بتوان اجرای روان را در کاربران بازیهای کامپیوتری ارزیابی نمود. بدین منظور 400 کاربر بازی کامپیوتری (237 مرد و 163 زن) به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند و نسخۀ فارسی پرسشنامۀ اجرای روان را تکمیل کردند. روش اجرا بدین شکل بود که ابتدا با استفاده از روش باز ترجمه صحت ترجمۀ نسخۀ فارسی پرسشنامه تأیید شد. در ادامه برای تعیین روایی سازۀ عاملی پرسشنامه از تحلیل عامل تأییدی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری، برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ و برای پایایی زمانی سؤالات، از همبستگی درون طبقهای در روش آزمون- آزمون مجدد استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دهندۀ برازش مطلوب نسخۀ فارسی پرسشنامۀ اجرای روان بود و شاخصهای برازندگی (062/0RMSEA=، 92/0CFI= و 75/0TLI=)، همسانی درونی 75/0 و پایایی زمانی 85/0 از مقادیر قابل قبولی برخوردار بودند. لذا نتایج از ساختار چند عاملی و 23 سؤالی پریشنامۀ اجرای روان در بازیهای کامپیوتری حمایت میکند. نسخۀ فارسی پرسشنامه اجرای روان در بازیهای کامپیوتری از روایی و پایایی قابل قبولی در بین کاربران بازیهای کامپیوتری برخوردار است و میتوان از آن به عنوان ابزاری روا و پایا جهت ارزیابی اجرای روان بازیکنان بازیهای کامپیوتری در ایران استفاده نمود.
علی اکبر جابری مقدم؛ احمد فرخی؛ مصطفی خانی
چکیده
بوکس یکی از ورزشهای سازمانیافتۀ پربرخورد است که پیروزی در آن در دو سطح آماتور و حرفهای با ضربات هدفمند و مکرر به بدن و سر حریف بهدست میآید، ازاینرو آسیب سر ناشی از ضربه در بوکسورها دور از انتظار نیست. ممکن است بههنگام وقوع این آسیب، با وجود سالم بودن همۀ قابلیتهای شناختی، بهرهوری شناختی کلی از بیتوجهی، تمرکز ناقص و ...
بیشتر
بوکس یکی از ورزشهای سازمانیافتۀ پربرخورد است که پیروزی در آن در دو سطح آماتور و حرفهای با ضربات هدفمند و مکرر به بدن و سر حریف بهدست میآید، ازاینرو آسیب سر ناشی از ضربه در بوکسورها دور از انتظار نیست. ممکن است بههنگام وقوع این آسیب، با وجود سالم بودن همۀ قابلیتهای شناختی، بهرهوری شناختی کلی از بیتوجهی، تمرکز ناقص و خستگی متعاقب متضرر شود. بنابراین هدف تحقیق بررسی اختلالات توجه در بوکسورهای آماتور بود. جامعۀ آماری این مطالعه، بوکسورهای فعال شهر تهران و آزمودنیهای تحقیق حاضر 30 بوکسور آماتور مرد باسابقه (1/3±24 ساله) با تجربهای بیش از چهار سال بهعنوان گروه آزمایش؛ و 30 بوکسور آماتور مرد مبتدی (2/4±25 ساله) با سابقۀ کمتر از یک سال و 30 دوندۀ مرد 400 و 800 متر (7/2±24 ساله) بهعنوان گروه کنترل بودند. برای ارزیابی توجه از فرم S3 آزمون توجه مداوم داف تحت سیستم آزمون وینا استفاده شد. در این آزمون ردیفی از هفت مثلث در فاصلههای زمانی نامنظم بر روی صفحهی نمایشگر ظاهر میشود و زمانیکه تعداد سه مثلث رو به پایین باشد، آزمودنی باید کلید واکنش را با حداکثر سرعت فشار دهد. در این آزمون که در مدت 35 دقیقه اجرا میشود، در هر ثانیه یک محرک ظاهر میشود. دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری و در سطح معناداری 05/0 بررسی شد. یافتهها نشان داد که در هیچیک از متغیرهای مورد بررسی تفاوت معناداری بین گروهها وجود ندارد (05/0 >P)؛ بدین معنا که حتی دورههای طولانیتر از چهار سال بوکس آماتور موجب ایجاد اختلال در مؤلفههای توجه نمیشود. نتیجهگیری میشود که شدت ضربات واردشده در بوکس آماتور بهحدی نمیرسد که حداقل در قسمتهایی که توجه را کنترل میکنند سبب ایجاد آسیب مغزی شود.