رشد و یادگیری حرکتی
امینه اسلامی زاد؛ زهرا انتظاری خراسانی
چکیده
مقدمه: چارچوبهای نظری و مؤلفههای مداخلاتی در جوامع محروم از نظر اقتصادی- اجتماعی به منظور ارتقای سطح عملکرد آنها در جنبههای مختلف رشدی میتواند موثر باشد. اساساً، رویکرد TGFU بر ایده پیشرفت از تاکتیک به مهارت متمرکز است، نه تاکتیک یا مهارت. معمولاً فرض بر این است که دانش آموزان در یک درس TGFU فقط با راهنمایی معلم بازی می کنند، اما ...
بیشتر
مقدمه: چارچوبهای نظری و مؤلفههای مداخلاتی در جوامع محروم از نظر اقتصادی- اجتماعی به منظور ارتقای سطح عملکرد آنها در جنبههای مختلف رشدی میتواند موثر باشد. اساساً، رویکرد TGFU بر ایده پیشرفت از تاکتیک به مهارت متمرکز است، نه تاکتیک یا مهارت. معمولاً فرض بر این است که دانش آموزان در یک درس TGFU فقط با راهنمایی معلم بازی می کنند، اما اینطور نیست. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر یک دوره تمرینات حرکتی منتخب مبتنی بر یک رویکرد غیرخطی (روش آموزش مبتنی بر بازی برای فهمیدن) بر مهارتهای حرکتی بنیادی و کارکردهای اجرایی کودکان دارای محرومیت اقتصادی بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی و از نظر هدف کاربردی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. بدین منظور 30 نفر به طور تصادفی به دو گروه رویکرد غیرخطی و خطی تقسیم شدند و به مدت هشت هفته تحت آموزش قرار گرفتند. قبل و بعد از هشت هفته نمرات آزمون رشد حرکتی درشت-2 و پرسشنامه کارکردهای اجرایی جمع آوری شد.
یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که یک دوره تمرینات حرکتی منتخب بر اساس رویکرد غیرخطی تأثیر بیشتری بر خرده مقیاسهای مهارتهای حرکتی پایه و کارکردهای اجرایی کودکان کمتوان اقتصادی نسبت به رویکرد خطی دارد (05/0≥P).
نتیجه گیری: با توجه به دیدگاه سیستمهای پویا، عوامل مؤثر بر رشد حرکتی و عملکردهای اجرایی شامل ویژگیهای تکلیف حرکتی در مقابل عوامل بیولوژیکی و ارثی و محیط است.
منصور هیلاوی نیسی؛ صادق نصری؛ رسول عابدان زاده؛ مرضیه بلالی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، مقایسه اثربخشی بازیهای فعال ویدئویی و بازیهای پایه ورزشی بر رشد مهارتهای بنیادی در دانشآموزان مقطع ابتدایی بود. روش پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیشآزمونپسآزمون با گروه کنترل بود. تعداد 60 دانشآموز ابتدایی (دوره دوم) با دامنه سنی 8 تا 11 سال بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، مقایسه اثربخشی بازیهای فعال ویدئویی و بازیهای پایه ورزشی بر رشد مهارتهای بنیادی در دانشآموزان مقطع ابتدایی بود. روش پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیشآزمونپسآزمون با گروه کنترل بود. تعداد 60 دانشآموز ابتدایی (دوره دوم) با دامنه سنی 8 تا 11 سال بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه تجربی (بازیهای ویدئویی فعال، بازیهای پایه ورزشی) و یک گروه کنترل (بازی های ویدیویی غیر فعال) قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق، آزمون تبحر حرکتی برونینکس– اوزرتسکی ویرایش دوم، دستگاه ایکس باکس360 به همراه کینکت و دسته می باشد. ابتدا، شرکت کنندگان پیش-آزمون مهارتهای حرکتی را اجرا کردند. گروههای تجربی به مدت هشت هفته، دو بار در هفته و هر جلسه، 30 دقیقه به اجرای برنامه تمرینی مربوطه پرداختند. گروه کنترل نیز بازیهای ویدئویی غیرفعال را از طریق کنسول ایکس-باکس و دسته تحت نظارت کامل آزمونگر انجام دادند. در انتهای جلسات تمرینی آزمون تبحر حرکتی برونینکس– اوزرتسکی ویرایش دوم، مجدداً از تمام افراد به عمل آمد (مرحله پسآزمون). نتایج تحقیق حاضر نشان داد که گروه های ویدئویی فعال و پایه ورزشی بر رشد مهارت های حرکتی بنیادی تأثیر معناداری دارد. نتایج دیگر این تحقیق نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه ها در رشد مهارت های حرکتی بنیادی وجود دارد؛ که این تفاوت ها با گروه کنترل معنادار بود، اما بین گروه های تجربی تفاوت معناداری یافت نشد. بنابراین به مربیان پیشنهاد میشود که علاوه بر تمرینات پایه ورزشی بر بازی های ویدئویی فعال نیز تاکید ویژهای داشته باشند.
سیده بهار بنی کریمی؛ حبیب هادیانفرد؛ ربابه رستمی
چکیده
اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی از جمله اختلالات رشدی عصبی رایج میان کودکان میباشد که میتواند مشکلات متعددی را در زمینههای گوناگون شناختی، اجتماعی و تحصیلی ایجاد کند. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مهارتهای حرکتی بنیادی بر تکانشگری شناختی، تکانشگری حرکتی و توجه پیوسته در دانش آموزان مقطع ابتدایی با علائم اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی ...
بیشتر
اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی از جمله اختلالات رشدی عصبی رایج میان کودکان میباشد که میتواند مشکلات متعددی را در زمینههای گوناگون شناختی، اجتماعی و تحصیلی ایجاد کند. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مهارتهای حرکتی بنیادی بر تکانشگری شناختی، تکانشگری حرکتی و توجه پیوسته در دانش آموزان مقطع ابتدایی با علائم اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی انجام شد. روش پژوهش، شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان پسر ثبتنامشده در مقاطع ابتدایی دبستانهای دولتی شهر شیراز بودهاست. نمونهی موردمطالعه 38 نفر از دانشآموزان با علائم بیشفعالی بودند که بهصورت چندمرحلهای و سپس بر اساس مقیاس درجهبندی سوانسون، نولان و پلهام (SNAP-IV) انتخاب گردیدند. دانشآموزان بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل (17 نفر) و آزمایش (21 نفر) قرار دادهشدند. گروه آزمایش به مدت ده جلسه در برنامه مهارتهای حرکتی بنیادی تمرین دادهشد و گروه کنترل به فعالیتهای روزمره خود پرداخت. یکجلسه قبل و پس از مداخلات، هردو گروه از دانشآموزان با استفاده از آزمونهای عملکرد پیوسته، مازهای پورتئوس، جایگذاری اوکانر و آزمون پاس ایفرد مورد سنجش قرار گرفتند. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس طرحهای تکراری مختلط انجام گردید و نشانداد که تمرین مهارتهای حرکتی بنیادی میتواند در عملکرد کودکان با علائم بیشفعالی در تکانشگری حرکتی تأثیر معناداری داشتهباشد. اما شواهدی مبنی بر تأثیر تمرینات ذکرشده بر توجه پیوسته و تکانشگری شناختی یافتنشد. باتوجه به یافتههای پژوهش میتوان نیتجهگرفت تمرین مهارتهای حرکتی بنیادی بهصورت کوتاهمدت میتواند بر کنترل حرکت و تکانه در کودکان با علائم نارسایی توجه/بیشفعالی مفید واقع گردد.
ملیحه رضایی؛ مریم نزاکت الحسینی؛ رخساره بادامی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر ده هفته بازی سایه بر مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان پیشدبستانی بود. تحقیق از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل است و شرکتکنندگان در تحقیق 28 دختر و پسر شش ساله بودند که بهصورت در دسترس از بین کودکان مراجعهکننده به یکی از مراکز پیشدبستانی انتخاب شدند و بهصورت تصادفی ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر ده هفته بازی سایه بر مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان پیشدبستانی بود. تحقیق از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل است و شرکتکنندگان در تحقیق 28 دختر و پسر شش ساله بودند که بهصورت در دسترس از بین کودکان مراجعهکننده به یکی از مراکز پیشدبستانی انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه تجربی (5 دختر و 9 پسر) و کنترل (5 دختر و 9 پسر) قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت ده هفته (3 جلسۀ 45 دقیقهای) برنامۀ بازی سایه را اجرا کردند و گروه کنترل تنها به فعالیتهای معمول دورۀ پیشدبستانی پرداختند. پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از «مجموعه آزمونهای ارزیابی حرکت کودکان» بهعمل آمد. این آزمون دارای سه خردهآزمون مهارتهای چالاکی دستی، مهارتهای توپی و مهارتهای تعادلی است. تجزیهوتحلیل آماری با استفاده از تحلیل کوواریانس (05/0α=) انجام گرفت. نتایج نشان داد ده هفته بازی سایه بر خردهآزمون مهارتهای چالاکی دستی، مهارتهای تعادلی و همچنین نمرۀ کل مهارتهای بنیادی اثر معناداری داشت، اما اثر بازی سایه بر مهارتهای توپی معنادار نبود. یافتههای این پژوهش مبین آن است که بازی سایه ممکن است موجب بهبود مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان پیشدبستانی شود.