رشد و یادگیری حرکتی
تاثیر روش آموزش مبتنی بر بازی برای فهمیدن بر مهارت های حرکتی بنیادی و کارکردهای اجرایی کودکان دارای محرومیت اقتصادی

امینه اسلامی زاد؛ زهرا انتظاری خراسانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 دی 1402

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2024.359097.1724

چکیده
  مقدمه: چارچوب‌های نظری و مؤلفه‌های مداخلاتی در جوامع محروم از نظر اقتصادی- اجتماعی به منظور ارتقای سطح عملکرد آن‌ها در جنبه‌های مختلف رشدی می‌تواند موثر باشد. اساساً، رویکرد TGFU بر ایده پیشرفت از تاکتیک به مهارت متمرکز است، نه تاکتیک یا مهارت. معمولاً فرض بر این است که دانش آموزان در یک درس TGFU فقط با راهنمایی معلم بازی می کنند، اما ...  بیشتر

مقایسه اثربخشی بازی‌های فعال ویدئویی و بازی های پایه ورزشی بر رشد مهارت‌های حرکتی بنیادی در دانش آموزان مقطع ابتدایی

منصور هیلاوی نیسی؛ صادق نصری؛ رسول عابدان زاده؛ مرضیه بلالی

دوره 12، شماره 4 ، اسفند 1399، ، صفحه 433-457

https://doi.org/10.22059/jmlm.2020.309158.1530

چکیده
  هدف از تحقیق حاضر، مقایسه اثربخشی بازی‌های فعال ویدئویی و بازی‌های پایه ورزشی بر رشد مهارت‌های بنیادی در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بود. روش پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون‌پس‌آزمون با گروه کنترل بود. تعداد 60 دانش‌آموز ابتدایی (دوره دوم) با دامنه سنی 8 تا 11 سال به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه ...  بیشتر

تأثیر آموزش مهارت‌های حرکتی بنیادی بر تکانشگری شناختی، تکانشگری حرکتی و توجه پیوسته در دانش‌آموزان با علائم اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی

سیده بهار بنی کریمی؛ حبیب هادیانفرد؛ ربابه رستمی

دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 257-275

https://doi.org/10.22059/jmlm.2018.248726.1331

چکیده
  اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی از جمله اختلالات رشدی عصبی رایج میان کودکان می‌باشد که می‌تواند مشکلات متعددی را در زمینه‌های گوناگون شناختی، اجتماعی و تحصیلی ایجاد کند. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مهارت‌های حرکتی بنیادی بر تکانشگری شناختی، تکانشگری حرکتی و توجه پیوسته در دانش ‌آموزان مقطع ابتدایی با علائم اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی ...  بیشتر

تأثیر بازی سایه بر مهارت‌های حرکتی بنیادی کودکان پیش‌دبستانی

ملیحه رضایی؛ مریم نزاکت الحسینی؛ رخساره بادامی

دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 79-91

https://doi.org/10.22059/jmlm.2017.61948

چکیده
    هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر ده هفته بازی سایه بر مهارت­های حرکتی بنیادی کودکان پیش‌دبستانی بود. تحقیق از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل است و شرکت‌کنندگان در تحقیق 28 دختر و پسر شش ساله بودند که به‌صورت در دسترس از بین کودکان مراجعه‌کننده به یکی از مراکز پیش‌دبستانی انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی ...  بیشتر