علی ظهیری؛ مهدی شهبازی؛ محمد رضا کردی؛ جمال فاضل کلخوران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر خستگی مرکزی و محیطی بر هماهنگی حرکتی ورزشکاران دانشگاهی بود. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ دانشجویان دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران بودند که از این میان 24 نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها پس از شرکت در پیشآزمون هماهنگی حرکتی دودستی، بهطور تصادفی برحسب نوع خستگی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر خستگی مرکزی و محیطی بر هماهنگی حرکتی ورزشکاران دانشگاهی بود. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ دانشجویان دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران بودند که از این میان 24 نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها پس از شرکت در پیشآزمون هماهنگی حرکتی دودستی، بهطور تصادفی برحسب نوع خستگی به دو گروه خستگی مرکزی و محیطی تقسیم شدند. پس از اعمال مداخلۀ مورد نظر به مدت 12 ساعت، پسآزمون هماهنگی حرکتی دودستی بهعمل آمد. بهمنظور بررسی تفاوت بین گروهها از آزمون تی مستقل و برای تعیین تفاوت درونگروهی از آزمون تی همبسته در سطح معناداری 05/0 P≤ استفاده شد. نتایج نشان داد میانگین زمان انجام تکلیف و زمان خطای گروههای تحت مداخلۀ خستگی مرکزی (004/0=P) و محیطی (0001/0=P) نسبت به پیشآزمون افزایش معناداری داشتند. همچنین در پسآزمون نتایج تفاوت معناداری را در بین هماهنگی حرکتی دودستی گروههای خستگی مرکزی و محیطی نشان داد (006/0=P). با توجه به نتایج، پژوهشگران پیشنهاد میکنند که برنامههای تمرینی و کاری ورزشکاران بهگونهای هماهنگ شود که شامل تمریناتی برای افزایش استقامت ذهنی در راستای تمرینات بدنی باشد تا در شرایط مختلف ورزشکار بتواند عملکرد بهینۀ خود را ارائه کند.
جمال فاضل؛ سحر عوضپور؛ حامد علیزاده پهلوانی
چکیده
کمالگرایی، در واقع باوری غیرمنطقی است که اشخاص نسبت به خود و محیط اطرافشان دارند. به نظر افراد کمالگرا، خود و محیط اطرافشان باید کامل بوده و هر گونه تلاشی در زندگی باید بدون اشتباه و خطا باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطۀ بین کمالگرایی مثبت و کمالگرایی منفی با اضطراب حالتی بود. 100 نفر از بازیکنان فوتبال پرسشنامههای کمالگرایی ...
بیشتر
کمالگرایی، در واقع باوری غیرمنطقی است که اشخاص نسبت به خود و محیط اطرافشان دارند. به نظر افراد کمالگرا، خود و محیط اطرافشان باید کامل بوده و هر گونه تلاشی در زندگی باید بدون اشتباه و خطا باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطۀ بین کمالگرایی مثبت و کمالگرایی منفی با اضطراب حالتی بود. 100 نفر از بازیکنان فوتبال پرسشنامههای کمالگرایی مثبت و منفی و پرسشنامۀ اضطراب حالتی رقابتی را کامل کردند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها و تعیین ارتباط بین دو متغیر کمالگرایی مثبت و منفی با اضطراب حالتی رقابتی از ضریب همبستگی پیرسون، و در نهایت بهمنظور پیشبینی اضطراب حالتی رقابتی از روی کمالگرایی مثبت و منفی از رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. برای کلیة فرضیهها سطح معناداری 05/0 P=در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد بین کمالگرایی مثبت و اضطراب حالتی رقابتی و مؤلفههای جسمانی و شناختی آن رابطة منفی معناداری وجود دارد. اما بین کمالگرایی مثبت و مؤلفه اضطراب حالتی رقابتی اعتمادبهنفس رابطة منفی معناداری وجود ندارد. در مقابل نتایج دیگر نشان داد فقط بین کمالگرایی منفی و مؤلفة اضطراب حالتی رقابتی اعتمادبهنفس رابطة مثبت معناداری وجود دارد، اما در بین کمالگرایی منفی و اضطراب حالتی رقابتی و بقیۀ مؤلفههای آن رابطة معناداری گزارش نشد. سرانجام نتایج نهایی رگرسیون نشان داد کمالگرایی مثبت و منفی میتوانند مؤلفههای اضطراب حالتی رقابتی را در فوتبالیستهای غیرحرفهای پیشبینی کنند.
جمال فاضل
دوره 3، شماره 2 ، آبان 1390، ، صفحه 81-98
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسة پنج عامل بزرگ شخصیتی بین مردان و زنان ورزشکار و غیرورزشکار اجرا شد. 200 دانشجوی ورزشکار و غیرورزشکار (100 پسر و 100 دختر) پرسشنامة NEO-FFI (فرم کوتاه تجدیدنظر شدة پرسشنامة پنج عامل بزرگ شخصی) را کامل کردند. بهمنظور تعیین تفاوتهای کلی بین گرههای تحقیق از آزمون تحلیل واریانس دوراهه و برای مقایسه و تعیین دقیق میانگین ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسة پنج عامل بزرگ شخصیتی بین مردان و زنان ورزشکار و غیرورزشکار اجرا شد. 200 دانشجوی ورزشکار و غیرورزشکار (100 پسر و 100 دختر) پرسشنامة NEO-FFI (فرم کوتاه تجدیدنظر شدة پرسشنامة پنج عامل بزرگ شخصی) را کامل کردند. بهمنظور تعیین تفاوتهای کلی بین گرههای تحقیق از آزمون تحلیل واریانس دوراهه و برای مقایسه و تعیین دقیق میانگین تفاوتهای موجود بین هریک از گروهها با دیگر گروههای تحقیق، از آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.
یافتهها نشان داد در عوامل شخصیتی روانرنجور خوبی، برونگرایی، سازگاری و وظیفهشناسی، بین گروههای تحقیق، تفاوت معناداری وجود دارد اما بین هیچیک از گروههای تحقیق، در عامل شخصیتی انعطافپذیری، تفاوت معناداری وجود نداشت. همچنین بین جنسیت و ورزشکار بودن در عاملهای روانرنجور خوبی و انعطافپذیری کنش متقابل تفاوت معناداری وجود نداشت و در سه عامل برونگرایی، سازگاری و وظیفهشناسی کنش متقابل اختلاف معناداری مشاهده شد.
جمال فاضل؛ امیر عباسقلی پور؛ نیما قره داغی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1390، ، صفحه 129-145
چکیده
نقش آموزش جامع در آموزش کل ابعاد انسانی است که علاوه بر جنبة هوشی فرد، تمامی جنبه های روانی و فیزیکی را دربرمی گیرد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی آثار کم تحرکی بر عزت نفس و درصد تودة چربی بدن دانشجویان دانشگاه تهران بود. جامعة آماری کل دانشجویان دانشگاه تهران بودند که از این میان 320 آزمودنی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب ...
بیشتر
نقش آموزش جامع در آموزش کل ابعاد انسانی است که علاوه بر جنبة هوشی فرد، تمامی جنبه های روانی و فیزیکی را دربرمی گیرد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی آثار کم تحرکی بر عزت نفس و درصد تودة چربی بدن دانشجویان دانشگاه تهران بود. جامعة آماری کل دانشجویان دانشگاه تهران بودند که از این میان 320 آزمودنی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. یافته ها نشان داد که 62 درصد دانشجویان مورد بررسی، کم تحرک و 38 درصد دارای تحرک کافی بودند. به علاوه میانگین درصد چربی کل آزمودنی ها 14، 26 درصد (53/6 ±SD) بود. همچنین معلوم شد که 79 درصد از کل دانشجویان عزت نفس بالا و 21 درصد آنها عزت نفس ضعیفی داشتند. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون t مستقل و همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت بین میزان فعالیت بدنی مردان و زنان معنادار و تفاوت تودة چربی بین افراد کمتحرک و دارای تحرک کافی معنادار نبوده است. همچنین رابطة معناداری بین میزان فعالیت و عزت نفس بالا و پایین به دست نیامد.
جمال فاضل؛ مرتضی همایون؛ امیر شریعتی
دوره 2، شماره 3 ، مهر 1389
چکیده
در پژوهش حاضر، یادگیری سه مهارت والیبال با سه شرایط تمرینی (مسدود، تصادفی و سریالی) بررسی شد تا تأثیرات آن در سه مرحلة اکتساب، یادداری و انتقال مشخص شود. شرکت کنندگان مبتدی 60 دانشجوی پسر (با میانگین سنی = 5/2 سال، انحراف معیار = 2/1) بودند که به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و به طور تصادفی در سه گروه تمرینی مسدود، تصادفی و سریالی قرار گرفتند. ...
بیشتر
در پژوهش حاضر، یادگیری سه مهارت والیبال با سه شرایط تمرینی (مسدود، تصادفی و سریالی) بررسی شد تا تأثیرات آن در سه مرحلة اکتساب، یادداری و انتقال مشخص شود. شرکت کنندگان مبتدی 60 دانشجوی پسر (با میانگین سنی = 5/2 سال، انحراف معیار = 2/1) بودند که به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و به طور تصادفی در سه گروه تمرینی مسدود، تصادفی و سریالی قرار گرفتند. پس از پیش آزمون، آزمودنی های هر گروه در مرحلة اکتساب طی 9 جلسه سه مهارت پنجه، پاس با ساعد و سرویس چکشی را 378 بار (هر جلسه 42 تکرار از هر سه نوع مهارت و هر مهارت 14 تکرار) تمرین کردند. طی سه جلسه در مرحلة تمرین 45 آزمون اکتساب به عمل آمد. متعاقب 48 و 72 ساعت بعد از آخرین جلسة تمرین، به ترتیب در 15 آزمون یادداری و انتقال شرکت کردند. تجزیه و تحلیل داده ها، مقایسة میانگین پیش آزمون و آزمون ها در مراحل اکتساب، یادداری و انتقال سه روش تمرینی به صورت جداگانه با استفاده از آنالیز واریانس (ANOVA) و آزمون تعقیبی (TUKEY) انجام پذیرفت. نتایج اختلاف معنی داری را در سطح اطمینان (001/0P