مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
یونس الفتیان؛ رسول حمایت طلب؛ فضل الله باقرزاده
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی رویکرد درمانی یکپارچگی حسی بر مهارتهای حرکتی ظریف کودکان 5 تا 10 ساله مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک بود. دراین مطالعه مداخله ای و نیمه تجربی ، 18 کودک دختر و پسر فلج مغزی اسپاستیک از طریق روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه 9 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابتدا پیش آزمون براساس مقیاس ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی رویکرد درمانی یکپارچگی حسی بر مهارتهای حرکتی ظریف کودکان 5 تا 10 ساله مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک بود. دراین مطالعه مداخله ای و نیمه تجربی ، 18 کودک دختر و پسر فلج مغزی اسپاستیک از طریق روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه 9 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابتدا پیش آزمون براساس مقیاس برونینکز-ازرتسکی برای اندازه گیری عملکرد حرکتی ظریف استفاده شد. سپس گروه آزمایش تمرینات یکپارچگی حسی را به مدت 5 هفته و سه بار در هفته در کلینیک توانبخشی انجام دادند، در حالی که گروه کنترل تنها فعالیتهای معمول روزانه خود را ادامه دادند. با پایان برنامه، پس آزمون از هر دو گروه بعمل آمد. تحلیل دادهها به روش واریانس چند متغیری و تحلیل واریانس یکراهه صورت گرفت. نتایج پژوهش حاکی از اثربخشی مداخله درمانی یکپارچگی حسی بر مهارتهای حرکتی ظریف کودکان فلج مغزی در گروه آزمایش بود (p
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
سیده سمیرا حسینی؛ حسن غرایاق زندی؛ فضل الله باقرزاده؛ اعظم نوفرستی
چکیده
آسیب های ورزشی اغلب با چالشهای احساسی و روانشناختی همراه هستند. روانشناسان و پزشکان تیم بایستی واکنشهای احساسی را علاوه بر ارزیابی عوامل فیزیکی، بررسی کنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی درمان شناختی - رفتاری گروهی بر اضطراب، افسردگی و خشم ناشی از ضربه روانی آسیب دیدگی در ورزشکاران آسیب دیده است. نمونه آماری پژوهش 33 ورزشکار ...
بیشتر
آسیب های ورزشی اغلب با چالشهای احساسی و روانشناختی همراه هستند. روانشناسان و پزشکان تیم بایستی واکنشهای احساسی را علاوه بر ارزیابی عوامل فیزیکی، بررسی کنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی درمان شناختی - رفتاری گروهی بر اضطراب، افسردگی و خشم ناشی از ضربه روانی آسیب دیدگی در ورزشکاران آسیب دیده است. نمونه آماری پژوهش 33 ورزشکار حرفه ای آسیب دیده ناشی از ضربه روانی به روش در دسترس و هدفمند به تایید متخصصان فدراسیون پزشکی ورزشی انتخاب شدند. ورزشکاران به صورت تصادفی در دو گروه 16 نفره متشکل از یک گروه درمان و یک گروه کنترل قرار گرفتند. پس از اعمال درمان، پس آزمون و 2 ماه بعد پیگیری اجرا شد. ابزارهای سنجش در این پژوهش پرسشنامه های خشم اسپیلبرگر(STAXI-2 )، اضطراب بک (BAI) و افسردگی بک- ویرایش دوم(BDI-II) می باشند. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر بررسی شد(05/0< P) . نتایج نشان داد که تفاوت میان گروه های آزمایش و کنترل در کاهش مشکلات رفتاری در مرحله پس آزمون و پیگیری معنادار بود. نتایج حاکی از آن بود که درمان رفتاری- شناختی متمرکز بر ضربه روانی، مشکلات روانشناختی ورزشکاران نظیر اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد ولی بر کنترل خشم تاثیری ندارد. نتایج پیگیری پس از 2 ماه نیز نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل در میزان واکنش های روانشناختی تفاوت وجود دارد و اثربخشی درمان بعد از 2 ماه باقی مانده بود.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
مهدی رحیم زاده؛ حسن غرایاق زندی؛ علی مقدم زاده؛ فضل الله باقرزاده؛ علیرضا بهرامی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرینات چشم آرام بر توجه انتخابی، رفتار خیرگی و عملکرد پرتاب آزاد بسکتبال تحت شرایط استرسزا انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه بسکتبالیستهای رده جوانان که در مسابقات استان تهران شرکت داشتند، بودند. با توجه به نوع و هدف تحقیق، با توجه به هدف تحقیق نمونه مورد نظر حاضر با دامنه سنی 16 تا 22 سال بودند ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرینات چشم آرام بر توجه انتخابی، رفتار خیرگی و عملکرد پرتاب آزاد بسکتبال تحت شرایط استرسزا انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه بسکتبالیستهای رده جوانان که در مسابقات استان تهران شرکت داشتند، بودند. با توجه به نوع و هدف تحقیق، با توجه به هدف تحقیق نمونه مورد نظر حاضر با دامنه سنی 16 تا 22 سال بودند که در مجموع 24 نفر به عنوان نمونه، انتخاب و به طور تصادفی و مساوی در دو گروه 12 نفری (گروه تمرینات چشم آرام و کنترل) تقسیم شدند . مطالعه شامل مراحل پیشآزمون- پسآزمون- یادداری اول- آزمون فشار و یادداری دوم بود. در مرحله پیش آزمون شرکت-کنندگان به اجرای 10 پرتاب آزاد بسکتبال پرداختند و همزمان رفتار خیرگی و عملکرد آنها ثبت شد. دوره تمرینی شامل 3 جلسه و بر اساس تمرینات چشم آرام ویکرز بود. مرحله پسآزمون و یادداری اول مشابه با پیشآزمون و با اختلاف 24 ساعت از همدیگر صورت گرفت و آزمون تحت فشار 48 ساعت پس از یادداری اول و مرحله یادداری دوم نیز 48 ساعت پس از آزمون فشار انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس مرکب و آزمون پیگردی بنفرونی استفاده شد و از آزمون تی مستقل برای مقایسه گروه-ها مورد استفاده قرار گرفتاستفاده شد. نتایج نشان داد که تمرینات چشم آرام تأثیر معنیداری معناداری بر توجه انتخابی، رفتار خیرگی و عملکرد پرتاب آزاد تحت شرایط استرسزا دارد.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
سارا سوری؛ فضل اله باقرزاده؛ رسول حمایت طلب
چکیده
در مطالعات اخیر تعادل و ناپایداری وضعیتی به عنوان یک اختلال حرکتی رایج در بیماران پارکینسونی گزارش شده است که موجب افتادن های مکرر، کاهش کیفیت زندگی و مرگ و میر در این بیماران می گردد.بنابراین 24 موش صحرایی نر نژاد ویستار بهطور تصادفی به سه گروه هشتتایی کنترل سالم، کنترل پارکینسونی و تمرین پارکینسونی تقسیم شدند. حیوانات گروه تمرین ...
بیشتر
در مطالعات اخیر تعادل و ناپایداری وضعیتی به عنوان یک اختلال حرکتی رایج در بیماران پارکینسونی گزارش شده است که موجب افتادن های مکرر، کاهش کیفیت زندگی و مرگ و میر در این بیماران می گردد.بنابراین 24 موش صحرایی نر نژاد ویستار بهطور تصادفی به سه گروه هشتتایی کنترل سالم، کنترل پارکینسونی و تمرین پارکینسونی تقسیم شدند. حیوانات گروه تمرین به مدت 4 هفته، روی دستگاه نوار گردان قرار گرفتند. در انتهای دوره، اختلالات حرکتی(تعادل و رفتار حرکتی) با استفاده از آزمونهای روتارود و اوپن فیلد و فاکتورهای بیوشیمیایی به روش الایزا ارزیابی شدند.نتایج نشان داد که هرچند گروه پارکینسون بدون تمرین ازنظر عملکرد حرکتی، بهطور معناداری در سطح پایینتری نسبت به سایر گروهها بود (05/0p
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
محسن ترابی؛ محمود شیخ؛ فضل الله باقرزاده؛ ناصر نقدی
چکیده
هدف از اجرای این تحقیق تأثیر یک دوره برنامۀ تمرینی منتخب و آموزش نوروفیدبک و روش ترکیبی بر توجه و تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی بود. تعداد 48 کودک با دامنه سنی 7-11 سال مبتلا به ADHD از کلینیک روان شناسی آتیه تهران انتخاب و به طور تصادفی در چهار گروه (یک گروه کنترل و سه گروه تجربی) قرار گرفتند. علائم نارسایی توجه/بیش فعالی ...
بیشتر
هدف از اجرای این تحقیق تأثیر یک دوره برنامۀ تمرینی منتخب و آموزش نوروفیدبک و روش ترکیبی بر توجه و تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی بود. تعداد 48 کودک با دامنه سنی 7-11 سال مبتلا به ADHD از کلینیک روان شناسی آتیه تهران انتخاب و به طور تصادفی در چهار گروه (یک گروه کنترل و سه گروه تجربی) قرار گرفتند. علائم نارسایی توجه/بیش فعالی آنها در طی یک ماه گذشته بر اساس ملاکهایDSM-IV توسط روانپزشک تشخیص داده شده بود. سه گروه تجربی به ترتیب آموزش نوروفیدبک، تمرینات منتخب و تمرینات ترکیبی (آموزش نوروفیدبک و تمرینات منتخب) را به مدت 24 جلسه(سه جلسه در هفته) و هر جلسه 60 دقیقه اجرا نمودند، اما گروه کنترل هیچگونه مداخلهای را دریافت نکرد. برای ارزیابی بیش فعالی/نقص توجه کودکان از پرسشنامه کانرز فرم والدین و برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج آزمون بنفرونی نشان داد بین میانگین تعدیل شده توجه وتکانشگری کودکان گروههای آموزش نوروفیدبک و کنترل (۰۰۱/0=p) (به نفع نوروفیدبک)، گروههای ترکیبی و کنترل (۰۰۱/0=p) (به نفع ترکیبی)، گروههای آموزش نوروفیدبک و برنامه تمرینی (۰۰۱/0=p) (به نفع نوروفیدبک)، گروههای آموزش نوروفیدبک و ترکیبی (۰۰۱/0=p)، (به نفع ترکیبی)، و گروههای برنامه تمرینی و ترکیبی (۰۰۱/0=p) (به نفع ترکیبی)، تفاوت معنیداری در بهبود توجه و تکانشگری وجود دارد. اما بین گروههای برنامه تمرینی و کنترل در کاهش کم توجهی با (۲۲۴/0=p) وبین گروههای برنامه تمرینی و کنترل در کاهش تکانشگری با (۲32/0=p) تفاوت معنی داری وجود نداشت.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
الینا کیانی شاهوندی؛ عادل دنیایی
چکیده
مقدمه: اختلالات روانشناختی در بین جمعیت مبتلا به دیابت شیوع بالایی دارند. هدف این مطالعه بررسی اثر 12هفته تمرینات ترکیبی بر سطوح خشم، شادکامی و نگرانی زنان مبتلا به دیابت نوع2 بود.روش پژوهش: 37 زن مبتلا به دیابت نوع2 به شکل تصادفی در دو گروه تمرین(18نفر، سن: 3/6 ± 6/60 سال، شاخص توده بدن: 1/3± 30/2 کیلوگرم/مترمربع و قندخون ناشتا: 15/1 ± 4 ...
بیشتر
مقدمه: اختلالات روانشناختی در بین جمعیت مبتلا به دیابت شیوع بالایی دارند. هدف این مطالعه بررسی اثر 12هفته تمرینات ترکیبی بر سطوح خشم، شادکامی و نگرانی زنان مبتلا به دیابت نوع2 بود.روش پژوهش: 37 زن مبتلا به دیابت نوع2 به شکل تصادفی در دو گروه تمرین(18نفر، سن: 3/6 ± 6/60 سال، شاخص توده بدن: 1/3± 30/2 کیلوگرم/مترمربع و قندخون ناشتا: 15/1 ± 4 /161میلیگرم/دسیلیتر) و کنترل(19نفر، سن: 6/4 ± 60/6 سال، شاخص توده بدن: 1/2± 29/9 کیلوگرم/مترمربع و قندخون ناشتا: 16/1 ± 169/1 میلیگرم/دسیلیتر) قرارگرفتند. برنامه تمرینی شامل 20 دقیقه تمرین هوازی با 50-75% ضربان قلب ذخیره و همچنین 40 دقیقه تمرین مقاومتی با 75-50% RM1، سه جلسه در هفته به مدت 12 هفته بود. پرسشنامه های STAXI-2، PSWQ و شادکامی آکسفورد قبل و 48 ساعت بعد از مداخله تمرین تکمیل شدند. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری کولموگروف اسمیرنوف، تی زوجی و تحلیل کوواریانس واریانس در سطح معنیداری 0/05 > p مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد پس از مداخله تمرین سطوح خشم (0/001) و نگرانی(0/001) آزمودنیها کاهش و سطوح شادکامی(0/001) آنها افزایش معناداری هم نسبت به پیش آزمون و هم در مقایسه با گروه کنترل، داشت.نتیجه گیری: بهنظر میرسد 12هفته تمرین ترکیبی( مقاومتی + هوازی) برای بهبود اختلالات مربوط به خشم،شادکامی و نگرانی زنان مبتلا به دیابت نوع2 مناسب باشد و بتواند به این افراد در مدیریت این بیماری و عوارض مربوطه کمک کند.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
فاطمه کشوری؛ علیرضا فارسی؛ بهروز عبدلی
چکیده
مقدمه: هدف از تحقیق حاضر، بررسی توان آلفا در پرتابهای آزاد موفق و ناموفق بسکتبالیستهای نخبه و نوآموز بود.روش پژوهش: پژوهش حاضر نیمهتجربی بود و در قالب طرح سریهای زمانی اجرا شد. دو گروه نخبه (10 آزمودنی با میانگین سنی 1/34 ± 22/25 سال) و نوآموز (10 آزمودنی با میانگین سنی 1/80 ± 22/55 سال) بهصورت داوطلبانه مشارکت داشتند. دادهها با استفاده ...
بیشتر
مقدمه: هدف از تحقیق حاضر، بررسی توان آلفا در پرتابهای آزاد موفق و ناموفق بسکتبالیستهای نخبه و نوآموز بود.روش پژوهش: پژوهش حاضر نیمهتجربی بود و در قالب طرح سریهای زمانی اجرا شد. دو گروه نخبه (10 آزمودنی با میانگین سنی 1/34 ± 22/25 سال) و نوآموز (10 آزمودنی با میانگین سنی 1/80 ± 22/55 سال) بهصورت داوطلبانه مشارکت داشتند. دادهها با استفاده از 28 الکترود از یک دستگاه 32 کانالة بیسیم اندازهگیری و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شد (0/05 ≥P).یافتهها: توان آلفای گروه نخبه بالاتر از گروه نوآموز بود (0/001=P). پرتابهای موفق نسبت به پرتابهای ناموفق توان آلفای کمتری را نشان داد (0/006=P). در مقایسۀ دو گروه، توان آلفا در پرتابهای ناموفق گروه نخبه نسبت به پرتابهای موفق آنها بیشتر بود (0/001=P)، اما بین توان آلفای پرتابهای موفق و ناموفق گروه نوآموز تفاوتی مشاهده نشد (0/584=P). توان آلفا در زمان اجرای تکلیف پرتاب آزاد بالاتر از زمانهای قبل بود (0/005>P)، اما بین زمان اول و دوم تفاوتی نبود (0/001=P). نتایج نشان داد که گروه نخبه فعالیت قشری بالاتری نسبت به گروه نوآموز در همۀ الکترودها داشتند (0/001>P).نتیجهگیری: یافتهها نشان میدهد که گروه نخبه با مهار اطلاعات نامربوط تکلیف را با پیچیدگی قشری کمتری اجرا کردند. همچنین کاهش توان آلفا در پرتابهای موفق نشاندهندة افزایش فعالسازی قشر مغز و افزایش تمرکز است تا در نهایت تکلیف با منابع عصبی کمتری اجرا شود.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
حمید عباسی بافقی؛ فرحناز آیتی زاده تفتی؛ محمد رضا صادقیان شاهی؛ محسن وکیل زاده
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثر شیوه های متفاوت تمرین ذهنی و بدنی بر عملکرد حرکتی دختران و پسران بود.روش پژوهش: پژوهش حاضر بصورت نیمه تجربی میباشد. نمونه آماری 80 نفر از دانش آموزان دختر و پسر شهرستان بشرویه با میانگین سنی 0/9±14 بودند که به تعداد برابر (40 دختر و 40 پسر) به صورت تصادفی به چهار گروه 20 نفری (تمرین بدنی، تصویرسازی ...
بیشتر
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثر شیوه های متفاوت تمرین ذهنی و بدنی بر عملکرد حرکتی دختران و پسران بود.روش پژوهش: پژوهش حاضر بصورت نیمه تجربی میباشد. نمونه آماری 80 نفر از دانش آموزان دختر و پسر شهرستان بشرویه با میانگین سنی 0/9±14 بودند که به تعداد برابر (40 دختر و 40 پسر) به صورت تصادفی به چهار گروه 20 نفری (تمرین بدنی، تصویرسازی سنتی، پتلپ و کنترل) تقسیم شدند. آزمودنیها در پیش آزمون شرکت کرده و سپس به مدت 6 هفته (هر هفته 3 جلسه) تمرین کردند. پس از تمرینات، آزمودنی ها در آزمون اکتساب شرکت نمودند. نرمال بودن داده ها با آزمون کلموگروف-اسمیرونوف و همسانی واریانسها با آزمون لون بررسی شد. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس یک راهه، روش تحلیل واریانس دو راهه با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبیLSD استفاده شد. سطح معنی داری 0/05 در نظر گرفته شد.یافته ها: نتایج نشان داد بین دختران و پسران با توجه به شیوه های متفاوت تمرین، در عملکرد حرکتی تفاوت معنی داری وجود دارد. عملکرد هر دو جنس فقط در گروه های تمرین بدنی و پتلپ افزایش معنی داری پیدا کرده است. همچنین میزان عملکرد در دختران و در پسران در گروه پتلپ نسبت به سایر گروه های تمرینی به طور معنی داری بهتر بوده است. علاوه بر این، پسران در گروه پتلپ نسبت به دختران عملکرد بهتری از خود نشان دادند.نتیجه گیری: یافته های پژوهش اهمیت و ضرورت توجه به شیوه های تمرین بدنی و پتلپ در بهبود عملکرد حرکتی دانشآموزان با توجه به جنسیت آنها را مطرح می کند. همچنین با قرار دادن تصویرسازی ذهنی پتلپ در برنامه ریزی تمرینی خصوصا پسران می توان افزایش عملکرد آنها را انتظار داشت.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
سپهر فردوسی؛ مهدی شهبازی؛ الهه عرب عامری
چکیده
مقدمه: هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر تداخل زمینه ای و خود تنظیمی در نمرات انتقال سرویس ساده و چکشی والیبال است.روش پژوهش: بدین منظور 39 دانشجوی پسر (20-25 سال) بهطور تصادفی، به سه گروه تمرینات قالبی، تمرینات تصادفی و تمرینات خود تنظیمی تقسیم شدند. هر سه گروه در شش جلسه تمرینی که هر جلسه شامل 40 ضربه سرویس ساده و چکشی والیبال بود، شرکت ...
بیشتر
مقدمه: هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر تداخل زمینه ای و خود تنظیمی در نمرات انتقال سرویس ساده و چکشی والیبال است.روش پژوهش: بدین منظور 39 دانشجوی پسر (20-25 سال) بهطور تصادفی، به سه گروه تمرینات قالبی، تمرینات تصادفی و تمرینات خود تنظیمی تقسیم شدند. هر سه گروه در شش جلسه تمرینی که هر جلسه شامل 40 ضربه سرویس ساده و چکشی والیبال بود، شرکت کردند. گروه تمرینات قالبی بهطور متناوب، یک جلسه به تمرین سرویس ساده و جلسه بعد به تمرین سرویس چکشی پرداختند، درحالیکه گروه تمرینات تصادفی در هر جلسه بهصورت تصادفی هر دو سرویس را تمرین کردند. در گروه تمرینات خود تنظیمی، در هر جلسه نوع تمرینات با مشارکت فعال آزمودنیها تعیین شد. پس از پایان جلسات تمرینی، آزمون انتقال پس از یک هفته در پنج تکرار برای هر آزمودنی برگزار شد. بهمنظور تحلیل دادهها از تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت معنیداری بین نمرات پیشآزمون و آزمون انتقال در گروه های تمرین قالبی و تصادفی وجود ندارد، اما تفاوت بین نمرات پیشآزمون و آزمون انتقال در گروه خود تنظیمی معنی دار بود. مقایسۀ نمرات انتقال سه گروه نشان داد که عملکرد گروه خودتنظیم نسبت به دو گروه دیگر بهتر است.نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه، تمرینات خودتنظیم باعث درگیر شدن آزمودنی در فرایندهای یادگیری میشود. با این روش شاگردان بهطرز فعالتری در تعیین ویژگیهای تمرین مشارکت دارند که مجموع این عوامل منجر به ارتقای یادگیری و عملکرد بهتر شاگردان در درازمدت میشود.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
مقداد تیموری؛ حسن دانشمندی؛ علی شمسی ماجلان
چکیده
مقدمه : رشته های پرتابی مسابقات پارالمپیکی با توزیع مدال در 67 کلاس مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از این تحقیق اعتبار یابی روانی سنجی پرسشنامه آمادگی جسمانی و آنتروپومتریکی جهت ایجاد ابزار استعداد یابی در پرتاب گران نشسته ایرانی بود.روش پژوهش: 10 پرتابگر نشسته و 15 مربی تیم ملی و 98 پرتابگر نشسته ایرانی (52 مرد و 46 زن) در این تحقیق ...
بیشتر
مقدمه : رشته های پرتابی مسابقات پارالمپیکی با توزیع مدال در 67 کلاس مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از این تحقیق اعتبار یابی روانی سنجی پرسشنامه آمادگی جسمانی و آنتروپومتریکی جهت ایجاد ابزار استعداد یابی در پرتاب گران نشسته ایرانی بود.روش پژوهش: 10 پرتابگر نشسته و 15 مربی تیم ملی و 98 پرتابگر نشسته ایرانی (52 مرد و 46 زن) در این تحقیق شرکت نمودند. روایی کیفی و کمی صوری و محتوا و روایی سازه (روش تحلیل عاملی تائیدی) و پایایی این مجموعه آزمون ها (آلفای کرونباخ) توسط دو نرم افزار اس پی اس اس 17 و لیزرل 8.5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد پایایی مجموعه آزمون های مورد نظرو روایی صوری (t > 1.96) آن در سطح معنی داری (p<0/05) و امتیاز تاثیر بیشتر آزمون های مورد استفاده جهت تعیین روایی صوری بیش از 1.5 و معنی دار بود. نتایج تحلیل عاملی (t > 1.96 یا t < - 1.96) و نتایج شاخصهای برازندگی مورد تایید می باشد. همچنین نتایج آزمون های روایی محتوا نشان داد تنها دو آزمون قدرت و توان و آنتروپومتریک پایه می توانند در ابزار استعداد یابی پرتابگران نشسته قرار گیرند. نتیجه گیری: مربیان و متخصصان ورزش های پارالمپیکی با استفاده از نتایج این تحقیق می توانند ضمن استفاده از آزمون های صحیح استعداد یابی و کوتاه نمودن زمان رسیدن به قهرمانی از آسیب های متعدد این دوره جلوگیری نمایند.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
فرزانه حاتمی؛ فرشید طهماسبی؛ هدیه پاسبانی
چکیده
مقدمه: هدف از اجرای این تحقیق بررسی اثر تمرینات نوروفیدبک مبتنی بر الگوی الکتروانسفالوگرافی افراد ماهر بر یادگیری مهارت تیراندازی با تفنگ بادی در افراد مبتدی است.روش پژوهش: پژوهش کاربردی و از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. 30 ورزشکار مبتدی (میانگین سنی: 1/509 ±20 سال) به طور داوطلبانه در این ...
بیشتر
مقدمه: هدف از اجرای این تحقیق بررسی اثر تمرینات نوروفیدبک مبتنی بر الگوی الکتروانسفالوگرافی افراد ماهر بر یادگیری مهارت تیراندازی با تفنگ بادی در افراد مبتدی است.روش پژوهش: پژوهش کاربردی و از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. 30 ورزشکار مبتدی (میانگین سنی: 1/509 ±20 سال) به طور داوطلبانه در این تحقیق شرکت کرده و به سه گروه همگن نوروفیدبک بتا/ تتا، نوروفیدبک مبتنی بر الگوی مغزی تیراندازان ماهر (کاهش تتا در نقاط F4 و FZ و افزایش آلفای پایین و بالا در نقاط P3 و P7) و گروه کنترل تقسیم شدند. مرحله اکتساب شامل 6 جلسه بود. گروه کنترل در طول جلسات فقط به تمرین بدنی پرداختند. 48 ساعت پس از جلسات اکتساب، آزمون یادداری و پس از آن یک آزمون انتقال با تعویض دست برای گرفتن سلاح انجام شد.یافته ها: نتایج نشان داد که گروه نوروفیدبک مبتنی بر الگوی مغزی تیراندازان ماهر در تمام جلسات بهطور معناداری عملکرد بهتری نسبت به دو گروه دیگر داشت. گروه نوروفیدبک مبتنی بر الگوی مغزی تیراندازان ماهر در آزمون یادداری بهطور معناداری عملکرد بهتری نسبت به دو گروه دیگر و همچنین گروه نوروفیدبک بتا/تتا عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشت و دو گروه نوروفیدبک در آزمون انتقال نسبت به گروه کنترل از عملکرد بهتری برخوردار بودند، اما تفاوت معناداری بین دو گروه نوروفیدبک وجود نداشت.نتیجه گیری: مطالعات آینده میتواند با تصحیح پروتکلهای نوروفیدبک بر اساس ارتباط مغز و نخبگی، روند پیشرفت و رسیدن به اوج اجرا در تیراندازی را برای افراد مبتدی تسریع کند.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
سپیده جلالی؛ حسن محمدزاده؛ جلال دهقانی زاده
چکیده
مقدمه: یائسگی شروع دوران جدیدی در زندگی یک زن است. این دوران همانند تمامی مراحل دیگر زندگی دارای زوایای مثبت و منفی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تمرینات پیلاتس بر سطح سرمی BDNF، تعادل و کیفیت زندگی زنان یائسه و غیریائسه بود.روش پژوهش: پژوهش حاضر نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون شامل دو گروه تجربی و دو گروه کنترل بود. جامعه ...
بیشتر
مقدمه: یائسگی شروع دوران جدیدی در زندگی یک زن است. این دوران همانند تمامی مراحل دیگر زندگی دارای زوایای مثبت و منفی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تمرینات پیلاتس بر سطح سرمی BDNF، تعادل و کیفیت زندگی زنان یائسه و غیریائسه بود.روش پژوهش: پژوهش حاضر نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون شامل دو گروه تجربی و دو گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی زنان یائسه و غیریائسه شهر ارومیه بودند. نمونه شامل 60 نفر زن (سن 77/1± 77/45) یائسه و غیریائسه بود که به صورت داوطلبانه انتخاب و بهطور تصادفی در چهار گروه 15 نفری قرار گرفتند. از کلیه آزمودنیها 48 ساعت قبل از شروع تمرینات و پس از پایان دوره تمرینی، بهصورت ناشتا خونگیری به عمل آمد. سپس هر دو گروه تجربی طی 12 هفته، هر هفته سه جلسه و هر جلسه 60 دقیقه به اجرای تمرینات پیلاتس پرداختند. همچنین، شرکتکنندگان آزمون تعادل پویای Y و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی را در پیشآزمون و پسآزمون به طور مشابه هم انجام دادند.یافته ها: نتایج تحلیل واریانس مرکب تفاوت معناداری را بین پیشآزمون و پسآزمون گروه زنان یائسه و غیریائسه در متغیرهای مربوطه نشان داد بهطوری که میتوان گفت احتمالاً 91%، 76% و 94% از تغییرات در سطح سرمی BDNF، تعادل و کیفیت زندگی زنان یائسه تحت تأثیر تمرینات پیلاتس بوده است. درحالیکه در گروههای کنترل در متغیرهای مربوطه تأثیر معناداری مشاهده نشد.نتیجهگیری: انجام تمرینات پیلاتس میتواند راهبردی مؤثر برای بهبود سطح سرمی BDNF، تعادل و کیفیت زندگی در زنان یائسه و غیریائسه باشد.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
حسن علی خانی؛ نرجس سیاری
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی ﺗﺄﺛﻴﺮ ورزش صبحگاهی براساس حرکات هماهنگ بر فرایند خودتنظیمی شناختی هیجان در دانشآموزان پسر پایه دوم ابتدایی است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون، همراه با گروه کنترل بود. بدین منظور تعداد40نفر از دانشآموزان دوم ابتدایی به روش نمونهگیری دردسترس، انتخاب و ...
بیشتر
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی ﺗﺄﺛﻴﺮ ورزش صبحگاهی براساس حرکات هماهنگ بر فرایند خودتنظیمی شناختی هیجان در دانشآموزان پسر پایه دوم ابتدایی است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون، همراه با گروه کنترل بود. بدین منظور تعداد40نفر از دانشآموزان دوم ابتدایی به روش نمونهگیری دردسترس، انتخاب و سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج در هر دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد، با توجه به دستورالعملهای فدراسیون ورزش همگانی و طراحی پژوهشگر، گروه آزمایش طی 8 هفته، هر هفته 5 روز و هر روز به مدت20دقیقه به ورزش صبحگاهی براساس حرکات هماهنگ پرداختند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق تحلیل کواریانس با سطح معنی داری0/05 انجام شد.یافته ها: تمرینات ورزش صبحگاهی بربهبود خودتنظیمی هیجان دانشآموزان ﺗﺄﺛﻴﺮمعنیدار داشت و سبب افزایش آن گردید. نتایج آزمون لاندای ویکلز(0/0001=p) و آزمون تقابل درون و برونگروهی درگروه آزمایش (0/0001=p ) و گروه کنترل( 0/09= p) نشان دهنده پیشرفت و تفاوت معنیدار گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بود.نتیجه گیری: شرکت درتمرینات ورزش صبحگاهی براساس حرکات هماهنگ، سبب افزایش خودتنظیمی هیجان دانش آموزان میگردد. لذا پیشنهاد میشود، مربیان ورزش و مسئولین مربوطه آموزشگاهها، ورزش صبحگاهی را براین اساس در برنامه روزانه مدارس در نظر بگیرند.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
مرتضی پورآذر؛ فضل الله باقرزاده؛ داود حومنیان شریف ابادی
چکیده
مقدمه: هدف مطالعة حاضر بررسی مداخلات تمرینی با استفاده از رویکرد واقعیت مجازی بر عملکرد حس عمقی مفصل آرنج در کودکان همیپلاژی بود.روش پژوهش: تعداد 20 نفر پسر مبتلا به فلجمغزی با دامنۀ سنی7-12 سال بر اساس نمونهگیری در دسترس با مراجعه به مدارس استثنایی شهر تهران انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. دستگاه کینکت ...
بیشتر
مقدمه: هدف مطالعة حاضر بررسی مداخلات تمرینی با استفاده از رویکرد واقعیت مجازی بر عملکرد حس عمقی مفصل آرنج در کودکان همیپلاژی بود.روش پژوهش: تعداد 20 نفر پسر مبتلا به فلجمغزی با دامنۀ سنی7-12 سال بر اساس نمونهگیری در دسترس با مراجعه به مدارس استثنایی شهر تهران انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. دستگاه کینکت ایکس باکس 360 به عنوان ابزار درمانی جهت مداخلات واقعیت مجازی استفاده شد. برای اندازهگیری حس وضعیت مفصل آرنج از دستگاه ژیروسکوپ استفاده شد. شرکتکنندگان گروه تجربی در برنامههای واقعیت مجازی (VR) شرکت کردند اما شرکت کنندگان گروه کنترل برنامههای درمانی سنتی خود را ادامه دادند. آزمونهای آماری t مستقل و وابسته در سطح 05/0 p<با استفاده از نرم افزار SPSS نسخة 18 استفاده شدند. یافتهها: نتایج آزمون t مستقل نشان داد که هر چند در مرحلة پیش آزمون تفاوت معناداری بین دو گروه تجربی و کنترل در حس وضعیت مفصل وجود نداشت.در مرحلة پس آزمون، تمرینات مجازی به نمرات بهتر گروه تجربی منجر گردید. بر اساس نتایج آزمون t وابسته تمرینات مجازی سبب بهبود معناداری در حس وضعیت مفصل آزمودنیها در گروه تجربی شد.نتیجه گیری: یافتههای مبتنی بر مداخلات واقعیت مجازی در کودکان مبتلا به فلج مغزی را میتوان از طریق نظریات خودکارآمدی و یادگیری حرکتی توجیه کرد. این نوع درمان بهبود معناداری در حس وضعیت مفصل شرکتکنندگان را به دنبال داشت زیرا به آنها اجازه میداد تا در معرض تجاربی قرار بگیرند که در غیر این صورت برای آنها دشوار یا خطرناک بود.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
حامد فهیمی؛ حسن غرایاق زندی؛ فضل الله باقرزاده؛ علی مقدم زاده؛ داود حومنیان شریف ابادی
چکیده
مقدمه: هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر خودگفتاری راهبردی بر عملکرد و توجه دیداری والیبالیستها میباشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. شرکت-کنندگان مطالعه حاضر، 54 والیبالیست مبتدی پسر بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند. شرکتکنندگان به صورت تصادفی در پنج گروه خودگفتاری راهبردی ...
بیشتر
مقدمه: هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر خودگفتاری راهبردی بر عملکرد و توجه دیداری والیبالیستها میباشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. شرکت-کنندگان مطالعه حاضر، 54 والیبالیست مبتدی پسر بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند. شرکتکنندگان به صورت تصادفی در پنج گروه خودگفتاری راهبردی از نوع آموزشی (10 نفر)، خودگفتاری انگیزشی (11 نفر)، خودگفتاری آموزشی- انگیزشی (10 نفر)، خودگفتاری انگیزشی- اموزشی (11 نفر) و کنترل (12 نفر) قرار گرفتند. مداخله خودگفتاری به مدت 12 هفته و هر هفته سه جلسه انجام شد. در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون در حین اجرای تکلیف سرویس ساده، امتیازات سرویس توسط محقق ثبت گردید و رفتار خیرگی شرکتکنندگان توسط دستگاه ردیاب چشم اندازهگیری شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شد. یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که خودگفتاری استراتژیک بر عملکرد سرویس ساده (0/0001=P) و طول دوره چشم آرام تاثیر معناداری دارد (0/0001=P). نتایج آزمون بونفرونی نشان داد که خودگفتاری آموزشی باعث افزایش عملکرد حرکتی و افزایش طول دوره چشم آرام شده است. همچنین گروههای ترکیبی نیز که از این دستورالعمل استفاده کردهاند باعث افزایش عملکرد حرکتی و دوره طولانیتر چشم آرام شدهاند. اما خودگفتاری انگیزشی بر عملکرد حرکتی و طول دوره چشم آرام تاثیری ندارد. نتیجهگیری: نتایج به دست آمده در پژوهش حاضر بر اهمیت خودگفتاری آموزشی بر عملکرد و توجه دیداری والیبالیستهای مبتدی تاکید دارد و از مکانیسم توجهی خودگفتاری پشتیبانی میکند.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
معظمه بهرام نژاد؛ منصوره حاج حسینی؛ سیده خدیجه امیریان
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف اعتبارسنجی پرسشنامه مسئولیت پذیری در تربیت بدنی انجام شد.روش پژوهش:ابتدا ابزار مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی دانشآموزان (SIPPES) به زبان فارسی ترجمه شد تا اعتبار و پایایی آن محاسبه شود و اعتبار سازه گزارش شود. در مرحله اجرا، توزیع پرسشنامهها در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول پرسشنامه به منظور تحلیل عامل اکتشافی ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف اعتبارسنجی پرسشنامه مسئولیت پذیری در تربیت بدنی انجام شد.روش پژوهش:ابتدا ابزار مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی دانشآموزان (SIPPES) به زبان فارسی ترجمه شد تا اعتبار و پایایی آن محاسبه شود و اعتبار سازه گزارش شود. در مرحله اجرا، توزیع پرسشنامهها در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول پرسشنامه به منظور تحلیل عامل اکتشافی و در مرحله دوم پرسشنامهها به منظور تحلیل عامل تأییدی و روایی همگرا در اختیار دانشآموزان قرار گرفت. در این پژوهش از بین 500نفر دانشآموز پایه پنجم و ششم دختر و پسر، 400 نفر( 250 دختر و 150پسر) با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش روایی همگرا پرسشنامه تنظیم رفتار ورزشی (BREQ، مارکلند و توبین، 2004 ) اجرا شد.یافتهها: «تلاش»، «پیروی از قوانین کلاس» و «خودراهبری(خودمدیریتی)» بیشترین اثر را بر سازه رفتار مسئولانه داشتهاند. پایایی پژوهش نیز 0.7 ارزیابی شد که مطلوب میباشد.نتیجه گیری: در تحلیل عاملی اکتشافی خوشهای چند مرحلهای خوشهای چند مرحلهای شش عامل شناسایی شد. (گویه های ۱,7,13,9) به مؤلفه تلاش، (گویه های 2،8،14،20) به مؤلفه خودراهبری ( خودهدایتی)، (گویه های ،3،9،21،25) به پیروی از قوانین کلاس، (گویه های 4،10،16،22،15) به احترام گذاشتن به دیگران، گویه های( 5،11،17،23،26) به کمک به دیگران و گویه های ( 6،12،18،24) به همکاری (مشارکت) اشاره دارند تحلیل عاملی تاییدی نیز این ساختار شش عاملی به دست آمده را تایید کرد. همچنین، نتایج نشان داد این پرسشنامه روایی همگرا و پایایی مناسبی دارد. با استفاده از این ابزار میتوان مسئولیتپذیری را در دانشآموزان دختر و پسر بررسی کرد.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
مریم خلجی؛ پروانه شمسی پور دهکردی؛ فهیمه ایادی؛ فائزه خوشدونی فراهانی
چکیده
مقدمه: یکی از پیچیده ترین فرایندها در زمینه ورزش حرفهای، تصمیمگیری است از این حیث هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرین تصمیمی بر پیشبینی و تصمیمگیری خلاقانه در تکلیف بدمینتون بود.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون است. جامعهی آماری پژوهش حاضر تمام دانشجویان دختر 20 تا 30 سال بود که از این بین ...
بیشتر
مقدمه: یکی از پیچیده ترین فرایندها در زمینه ورزش حرفهای، تصمیمگیری است از این حیث هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرین تصمیمی بر پیشبینی و تصمیمگیری خلاقانه در تکلیف بدمینتون بود.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون است. جامعهی آماری پژوهش حاضر تمام دانشجویان دختر 20 تا 30 سال بود که از این بین به روش نمونهگیری در دسترس 40 دانشجو دختر انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تمرین تصمیمی و کنترل تقسیم شدند. پرسشنامهی تصمیمگیری خلاقانه، دوربین فیلمبرداری، لپتاپ و پروژکتور ابزارهای مورد استفاده در پژوهش بودند. در پیش آزمون، هنگام مشاهده ضربه تاس بدمینتون از طریق فیلم ویدئویی که در لحظه برخورد توپ با راکت قطع شده بود، تصمیمگیری خلاقانه و پیشبینی با 20 کلیپ ویدئویی سنجیده شد. گروه تمرین 400 کوشش تمرین تصمیمی انجام دادند و گروه کنترل فقط به تشخیص جهت ضربه پرداختند. پس از 48 ساعت پسآزمون گرفته شد.یافته ها: نتایج نشان داد در پسآزمون، گروه تمرین خلاقیت بیشتری در تصمیمگیری نسبت به گروه کنترل داشتند (64/2=F) و مهارت پیشبینی جهت ضربه در گروه تمرین بهتر از گروه کنترل بود (17/4=F).نتیجه گیری: طبق نتایج تمرین تصمیمی منجر شد بازیکنان گروه تمرین با خلاقیت بیشتری جهت و محل فرود ضربه را تشخیص دهند و برای هر ضربه راهکارهای متعددی ارائه دهند. به نظر میرسد تمرین تصمیمی در تسهیل و ارائهی راهحلهای مختلف تاثیر بهسزایی داشته است.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
محمدرضا دوستان؛ سمیه حافظی؛ اسماعیل صائمی؛ هابیل تیلو اشتروباخ
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر دو روش tDCS آندی و کاتدی مغز و ناهمزمانی محرک- پاسخها بر بر سازگاری عقبگرد در شرایط خستگیِ ذهنی بود. شرکتکنندگان 39 نفر پسر (20تا 24 سال) بودند. ابزارها شامل فرم رضایت آگاهانه، پرسشنامۀ دستبرتری ادینبورگ، ابزار زمانواکنش دوگانه، نرمافزار استروپ، پرسشنامۀ مقیاس آنالوگ دیداری (VAS-F) و دستگاه تحریک جریان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر دو روش tDCS آندی و کاتدی مغز و ناهمزمانی محرک- پاسخها بر بر سازگاری عقبگرد در شرایط خستگیِ ذهنی بود. شرکتکنندگان 39 نفر پسر (20تا 24 سال) بودند. ابزارها شامل فرم رضایت آگاهانه، پرسشنامۀ دستبرتری ادینبورگ، ابزار زمانواکنش دوگانه، نرمافزار استروپ، پرسشنامۀ مقیاس آنالوگ دیداری (VAS-F) و دستگاه تحریک جریان مستقیم فراجمجمهای (tDCS) بود. شرکتکنندگان در پیشآزمون در دو شرایط غیرخستگی و خستگی ذهنی با ابزار زمان واکنش دوگانه آزمون شدند. آزمونها شامل دو محرک-پاسخ دیداری سهانتخابی (حروف و رنگ) با ده SOAs مختلف بود. سپس افراد بهصورت تصادفی در سه گروه تحریک آندال، کاتدال و شم قرار گرفتند مداخله شامل 4 جلسۀ متوالی 20 دقیقه تحریک tDCS بر روی ناحیۀ pLPFCبود. یکروز و 4 روز پس از آخرین جلسۀ تحریک، آزمونها تکرار شد. برای تحلیل استنباطی، از تحلیل واریانس مرکب، آنووای یکراهه، t مستقل و وابسته در سطح معنیداری 05/0 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین SOAs مختلف در زمان پاسخ به محرک اول که نمایشی از سازگاری عقبگرد است تفاوت وجود دارد و در فواصل پایین، زمان پاسخ به محرک اول کمتر است. همچنین زمان پاسخ به محرک اول در فواصل بین محرکی پایین بین شرایط خستگی و غیرخستگی تفاوت وجود دارد. با اینحال، اثرگذاری tDCS کاتدی و آندی بر RT1 بسیار اندک بود.بهطور کلی نتایج نشان داد که حداقل برخی از جنبههای مرکزی مربوط به پاسخ میتواند بهصورت موازی پردازش شود. خستگی نیز بر این پردازش موازی تاثیر دارد.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
خلیل علوی
چکیده
مقدمه: کودکان با اختلال هماهنگی رشدی به دلیل اختلالات قابل توجه در پردازش بینایی و ردیابی، اجرای مهارت پرتاب کردن و همزمان دریافت کردن توپ را دشوار میدانند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تاثیر ترکیب مشاهده عمل و تصویرسازی بر دقت مهارت هدفگیری-مهاری در کوداکن با اختلال هماهنگی رشدی بود. روش پژوهش: در این پژوهش نیمه تجربی که با ...
بیشتر
مقدمه: کودکان با اختلال هماهنگی رشدی به دلیل اختلالات قابل توجه در پردازش بینایی و ردیابی، اجرای مهارت پرتاب کردن و همزمان دریافت کردن توپ را دشوار میدانند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تاثیر ترکیب مشاهده عمل و تصویرسازی بر دقت مهارت هدفگیری-مهاری در کوداکن با اختلال هماهنگی رشدی بود. روش پژوهش: در این پژوهش نیمه تجربی که با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت، از بین دختران و پسران مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی در شهر قم، 44 دختر و پسر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی با دامنه سنی 7 تا 9 سال به روش به صورت هدفمند انتخاب و در چهار گروه مشاهده عمل، تصویرسازی، مشاهده عمل + تصویرسازی (ترکیبی) و کنترل قرار گرفتند. مطالعه شامل مراحل پیش آزمون- مداخله و پس آزمون بود. در مرحله پیش آزمون، شرکتکنندگان اقدام به پرتاب 10 توپ ه سمت دیوار و همزمان دریافت توپ برگشتی نمودندیافته ها: نتایج نشان داد که هم مداخله تصویرسازی، هم مداخله مشاهده عمل و هم ترکیب این دو مداخله بر بهبوداجرای مهارت هدفگیری- مهاری کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی تاثیر معناداری دارد (05/0>P). همچنین دیگر نتایج نشان داد که ترکیب مداخلههای مشاهده عمل و تصویرسازی در مقایسه با اجرای به تنهایی این مداخلهها از لحاظ آماری باعث اجرای بهتر مهارت هدفگیری- مهاری درکودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی شد(05/0>P). نتیجه گیری: براساس نتایج مطالعه حاضر احتمالا میتوان با استفاده از ترکیب مداخلههای مشاهده عمل و تصویرسازی بر اجرای بهتر مهارت هدفگیری- مهاری در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی گام برداشت.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
کوثر اسماعیلی؛ ابراهیم محمدعلی نسب فیروزجاه؛ مرتضی همایون نیا فیروزجاه؛ هیدر هاور
چکیده
مقدمه: افتادن یکی از مسائل جدی دوران سالمندی است که در نتیجه عوامل بسیاری رخ میدهد. توجه به شاخصهای پاسچرال و عملکردی در بررسی و بهبود کیفیت زندگی سالمندان و پیشگیری از سقوط آنان از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از تحقیق حاضر، مقایسه تعادل ایستا و پویا، سرعت راه رفتن، انحنای ستون فقرات و ثبات مرکزی سالمندان با و بدون سابقه افتادن ...
بیشتر
مقدمه: افتادن یکی از مسائل جدی دوران سالمندی است که در نتیجه عوامل بسیاری رخ میدهد. توجه به شاخصهای پاسچرال و عملکردی در بررسی و بهبود کیفیت زندگی سالمندان و پیشگیری از سقوط آنان از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از تحقیق حاضر، مقایسه تعادل ایستا و پویا، سرعت راه رفتن، انحنای ستون فقرات و ثبات مرکزی سالمندان با و بدون سابقه افتادن بود. روش پژوهش: مطالعه حاضر از نوع علی _ مقایسه ای بود. 60 نفر از زنان سالمند با دامنه سنی 60 تا 70 سال تبریز به صورت داوطلبانه در تحقیق شرکت کردند. آزمودنیها به دو گروه با و بدون سابقه افتادن تقسیم شدند. سابقه زمین خوردن داوطلبان توسط پرسشنامه سابقه افتادن سنجیده شد. تعادل ایستا و پویا به ترتیب با آزمونهای شارپند رومبرگ و زمان برخاستن و راه رفتن زماندار ارزیابی شد. سرعت راه رفتن با آزمون 10 متر راه رفتن، ثبات مرکزی با آزمون مک گیل و انحنای ستون فقرات با خط کش منعطف ارزیابی شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که بین شاخصهای تعادل ایستا و پویا، انحنای ستون فقرات کمری، سرعت راه رفتن و ثبات مرکزی در سالمندان با و بدون سابقه افتادن تفاوت معناداری وجود داشت. اما بین شاخص انحنای ستون فقرات پشتی در سالمندان با و بدون سابقه افتادن تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، توسعه و بهبود شاخصهای تعادل، سرعت راه رفتن و ثبات مرکزی در افراد با سابقه افتادن ضروری به نظر میرسد.