نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
نویسندگان
1 گروه علوم تربیتی، واحد گنبدکاووس، دانشگاه آزاد اسلامی، گنبدکاووس، ایران .
2 گروه تربیت بدنی، واحد گنبدکاووس، دانشگاه آزاد اسلامی، گنبدکاووس، ایران.
3 گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر هشت هفته بازی گروهی و خلاقیت محور بر کمرویی، اضطراب و خلاقیت کودکان پیش دبستانی انجام شد.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع نیمه تجربی و میدانی با طرح پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کودکان پیش دبستانی شهر گنبدکاووس با سن شش سال در سال تحصیلی 1402- 1401 تشکیل داده و به همین منظور 30 نفر از آنها به صورت داوطلب و در دسترس انتخاب شدند. شرکت کنندگان به صورت تصادفی ساده به سه گروه 10 نفر (بازیهای گروهی، بازیهای خلاقیت محور و کنترل) تقسیم شدند. هر دو گروه آزمایشی طی هشت هفته و هر هفته دو جلسه و در هر جلسه به میزان 45 دقیقه به فعالیت پرداختند. به منظور جمعآوری دادهها قبل از اجرا و بعد از اتمام مداخله از پرسشنامه اضطراب اسپنس (2003)، پرسشنامه کمرویی استنفورد (2008) و پرسشنامه خلاقیت تورنس (1979) و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس یک راهه (آنکوا) و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین نمرات پسآزمون گروه های آزمایشی و گروه کنترل از لحاظ کمرویی، اضطراب و خلاقیت تفاوت معناداری وجود دارد (0/001>P) و بازیهای گروهی و خلاقیت محور باعث ارتقاء خلاقیت و کاهش کمرویی و اضطراب گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است (0/001>P).
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش پیشنهاد می شود که در کنار مداخلات معمول برای دانش آموزان، از انواع بازیهای گروهی و خلاقیت محور هم جهت ارتقاء خلاقیت و کاهش کمرویی و اضطراب استفاده شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effect of eight weeks of group games and creativity-based games on shyness, anxiety and creativity of preschool children
نویسندگان [English]
- Aysen Habibly 1
- Ali Mostafaloo 2
- Abedin Khosravi 3
1 Department of Educational Sciences, GKM.C., Islamic Azad University, Gonbad kavoos, Iran.
2 Department of Physical Education, GKM.C., Islamic Azad University, Gonbad Kavoos, Iran.
3 Department of physical education and sport sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Background: The present study was conducted with the aim of investigating the effect of eight weeks of group games and creativity on the shyness, anxiety and creativity of preschool children in Gonbad Kavus city.
Methods: This research was a quasi-experimental study and field study with a pre-test and post-test design with a control group. The population of this research was made up of six-year-old preschool children in Gonbadkavoos city in the academic year of 1401-1402. For this purpose, 30 six-year-old preschool children were selected as volunteers and available. Participants were randomly divided into three groups of 10 (group games group, creativity- based games group, and control group). Both experimental groups participated in 8 weeks and two sessions each week, each session lasting 45 minutes. In order to collect data before the implementation and after the completion of the intervention, Spence Anxiety Questionnaire (2003), Stanford Shyness Questionnaire (2008) and Torrance Creativity Questionnaire (1979) were used and for data analysis One-way analysis of covariance (ANCOVA) and Bonferroni post hoc test were used.
Results: The results of data analysis showed that there is a significant difference between the post-test scores of the experimental and control groups in terms of shyness, anxiety and creativity (P<0.001) and group games and creativity-based games promoted creativity and reduced shyness and anxiety in the experimental group compared to the control group (P<0.001).
Conclusion: According to the findings of the research, that, in addition to the usual interventions for students, a variety of group and creativity-based games should be used to promote creativity and reduce shyness and anxiety.
کلیدواژهها [English]
- Anxiety
- Group Games. C reativity Games
- Creativity
- Shyness. Preschool Children