نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 کارشناس ارشد گروه علوم تربیتی، واحد گنبدکاووس، دانشگاه آزاد اسلامی، گنبدکاووس، ایران.

2 استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد گنبدکاووس، دانشگاه آزاد اسلامی، گنبدکاووس، ایران

3 استادیار، گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.22059/jsmdl.2025.376727.1779

چکیده

: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر هشت هفته بازی‌ گروهی و خلاقیت محور بر کمرویی، اضطراب و خلاقیت کودکان پیش دبستانی انجام شد.

روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی و میدانی با پیش آزمون- پس آزمون است. جامعه آماری پژوهش را کودکان پیش دبستانی با سن شش سال شهر گنبدکاووس در سال تحصیلی 1402- 1401 تشکیل دادند. به همین منظور تعداد 36 نفر از کودکان پیش دبستانی شش سال به صورت داوطلب و در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی به سه گروه 12 نفره(گروه بازی گروهی، گروه بازی خلاقیت محور و گروه کنترل) تقسیم شدند. هر دو گروه آزمایشی طی 8 هفته و هر هفته دو جلسه و در هر جلسه به میزان 45 دقیقه به فعالیت پرداختند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها قبل از اجرا و بعد از اتمام مداخله از پرسشنامه اضطراب اسپنس (2003)، پرسشنامه کمرویی استنفورد (2008) و پرسشنامه خلاقیت تورنس (1979) استفاده گردید و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری (Mancova) استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که بین نمرات پس‌آزمون گروه های آزمایشی و گروه کنترل از لحاظ کمرویی، اضطراب و خلاقیت تفاوت معناداری (001/0>P) وجود دارد. و بازی‌های گروهی و بازی‌های خلاقیت‌محور باعث ارتقاء خلاقیت و کاهش کمرویی و اضطراب گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است.

نتیجه گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش پیشنهاد می‌شود که در کنار مداخلات معمول برای دانش‌آموزان، از انواع بازی‌های گروهی و خلاقیت‌محور هم جهت ارتقاء خلاقیت و کاهش کم‌رویی و اضطراب استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effect of eight weeks of group games and creativity on shyness, anxiety and creativity of preschool children

نویسندگان [English]

  • Aysen Habibly 1
  • Ali Mostafaloo 2
  • Abedin khosravi 3

1 MSc. Department of Educational Sciences, Gonbad Kavoos Branch, Islamic Azad University, Gonbad kavoos, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Physical Education and sport sciences, Gonbad Kavoos Branch, Islamic Azad University, Gonbad Kavoos, Iran.

3 Assistant professor, Department of physical education and sport sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of investigating the effect of eight weeks of group games and creativity on the shyness, anxiety and creativity of preschool children in Gonbad Kavus city.Methods: The current research is of semi-experimental and field type with pre-test-post-test. The statistical population of the research was made up of six-year-old preschool children in Gonbadkavus city in the academic year of 1401-1402. For this purpose, 36 six-year-old preschool children were selected as volunteers and available and were randomly divided into three groups of 12 (group play group, creative play group, and control group). Both experimental groups participated in 8 weeks and two sessions each week, each session lasting 45 minutes. In order to collect data before the implementation and after the completion of the intervention, Spence Anxiety Questionnaire (2003), Stanford Shyness Questionnaire (2008) and Torrance Creativity Questionnaire (1979) were used and for data analysis, analysis test was used. Multivariate covariance (Mancova) was used.Results: The results showed that there is a significant difference (P<0.001) between the post-test scores of the experimental and control groups in terms of shyness, anxiety and creativity. And group games and creativity-based games have improved creativity and reduced shyness and anxiety in the experimental group compared to the control group.Conclusion: According to the findings of the research, it is suggested that, in addition to the usual interventions for students, a variety of group and creativity-based games should be used to promote creativity and reduce shyness and anxiety.

کلیدواژه‌ها [English]

  • anxiety
  • group games. creativity games
  • creativity
  • shyness. preschool children