محمدعلی اسماعیل زاده؛ مهدی شهبازی؛ علی اکبر جابری مقدم؛ شهزاد طهماسبی بروجنی؛ الهام شیرزاد
چکیده
مطالعات رفتاری تکالیف نقطهیابی حرکتی در ورزش معمولا توسط عوامل پویا مانند وضعیت دفاعی حریف، بررسی میشوند. هندبالیست برای پرتاب کردن توپ به سمت دروازه در وضعیتهای مختلف، باید گامهایش را هماهنگ کند. در پژوهش حاضر الگوهای حرکتی در رفتارهای نقطهیابی حرکتی 12 هندبالیست مرد نخبه تحت قیود دفاعی (عدم حضور دفاع، حضور دفاع دور، حضور ...
بیشتر
مطالعات رفتاری تکالیف نقطهیابی حرکتی در ورزش معمولا توسط عوامل پویا مانند وضعیت دفاعی حریف، بررسی میشوند. هندبالیست برای پرتاب کردن توپ به سمت دروازه در وضعیتهای مختلف، باید گامهایش را هماهنگ کند. در پژوهش حاضر الگوهای حرکتی در رفتارهای نقطهیابی حرکتی 12 هندبالیست مرد نخبه تحت قیود دفاعی (عدم حضور دفاع، حضور دفاع دور، حضور دفاع نزدیک یا حضور دفاع یارگیر) تحلیل شد. با یک دوربین سریع با نرخ 120 هرتز، داده های الگوهای حرکتی حملهکننده ها را جمع آوری کردیم. تحلیل واریانس با اندازه های تکراری و آزمون تعقیبی بونفرونی برای تحلیل تأثیر این قیود روی پارامترهای دویدن استفاده شد(P<0/05). نتایج تفاوت آماری معنی داری را در میانگین سرعت افقی کل بدن، میانگین سرعت گام اول و دوم و میانگین طول گام اول و دوم در شرایط دفاعی مختلف نشان داد. برای میانگین تغییرپذیری فاصله پا تا محوطه دروازه الگوی تغییرپذیری افزایشی-کاهشی در همه شرایط دفاعی دیده شد. از آنجاییکه تنظیم بازیکنان حمله کننده بصورت مداوم و بر اساس ادراک رفتارهای موجود و مورد نیاز بود، نتایج از جفت شدن ادراک – عمل و مدلهای کنترل مورد انتظار نقطهیابی حرکتی حمایت میکند. همچنین پیشنهاد میشود که جنبههای تکنیکی دویدن و پرتاب کردن در هندبال میتواند توسط قیود تکلیف تودرتو تأثیر پذیرد.
مینا امامی آرندی؛ علی اکبر جابری مقدم؛ احمد فرخی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ تأثیر خودگفتاری، بازخورد و تعامل آن دو بر اکتساب و یادداری مهارت پاس سینۀ بسکتبال بود. 120 دانشآموز دختر نوجوان انتخاب شدند و به شکل جایگزینی تصادفی در چهار گروه بازخورد، خودگفتاری، خودگفتاری توأم با بازخورد و کنترل جای گرفتند. روش تحقیق از نوع نیمهتجربی و طرح پژوهشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ تأثیر خودگفتاری، بازخورد و تعامل آن دو بر اکتساب و یادداری مهارت پاس سینۀ بسکتبال بود. 120 دانشآموز دختر نوجوان انتخاب شدند و به شکل جایگزینی تصادفی در چهار گروه بازخورد، خودگفتاری، خودگفتاری توأم با بازخورد و کنترل جای گرفتند. روش تحقیق از نوع نیمهتجربی و طرح پژوهشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. نوع خودگفتاری بهکاررفته آموزشی و بازخورد از نوع آگاهی از اجرا بود. هر گروه پس از پیشآزمون، طی چهار جلسۀ تمرینی مرحلۀ اکتساب را گذراندند، تحت پسآزمون و 72 ساعت بعد تحت آزمون یادداری قرار گرفتند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس یکراهه و آزمون توکی استفاده شد. نتایج نشان داد آزمودنیهایی که از خودگفتاری استفاده کرده بودند، نمرههای اکتساب و یادداری بالاتری نسبت به گروههای دیگر داشتند (05/0 P<). براساس نتایج این تحقیق خودگفتاری در اکتساب مهارت پاس سینه مؤثرتر از بازخورد است و استفاده از بازخورد در کنار خودگفتاری میتواند به پیشرفت بهتر یا سریعتر در مراحل ابتدایی یادگیری منجر شود.
نسترن نادری راد؛ علی اکبر جابری مقدم؛ شهزاد طهماسبی بروجنی
چکیده
کنترل قامت از قابلیتهای مهم در زندگی عادی و فعالیتهای ورزشی انسان است، که همواره، اهمیت کانون توجه در آن مورد بحث است. ازاینرو هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر دستورالعملهای کانون توجه تکلیف فراقامتی بر عملکرد و یادگیری کنترل قامت در دختران 9 تا 12 ساله بود. در این پژوهش 45 نفر از دانشآموزان دختر یکی از دبستانهای شهرستان ...
بیشتر
کنترل قامت از قابلیتهای مهم در زندگی عادی و فعالیتهای ورزشی انسان است، که همواره، اهمیت کانون توجه در آن مورد بحث است. ازاینرو هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر دستورالعملهای کانون توجه تکلیف فراقامتی بر عملکرد و یادگیری کنترل قامت در دختران 9 تا 12 ساله بود. در این پژوهش 45 نفر از دانشآموزان دختر یکی از دبستانهای شهرستان ملایر شرکت داشتهاند که از طریق قرعهکشی بهصورت تصادفی، به سه گروه، توجه بیرونی، درونی و کنترل تقسیم شدند. از آزمودنیها خواسته شد که با استفاده از دستورالعملهای ارائهشده روی تکلیف فراقامتی، کنترل قامت خود را حفظ کنند. دستورالعملها در ارتباط با توجه به میلهای که بهصورت افقی در دست داشتند (توجه بیرونی)، توجه به دستهای خود (توجه درونی)، و بدون دستورالعمل (کنترل)، بود.نتایج تحلیل واریانس با اندازههای تکراری، نشان داد که روند یادگیری در گروه توجه بیرونی نسبت به گروه توجه درونی (049/0=P)، و کنترل (005/0=P)، معنادار بود، اما تفاوت معناداری بین یادگیری گروه توجه درونی و کنترل یافت نشد (345/0=P). نتیجه اینکه دستورالعمل کانون توجه بیرونی در مقایسه با دستورالعمل کانون توجه درونی روی تکلیف فرا قامتی به کنترل قامتی بهتر منجر شد.
علی اکبر جابری مقدم
چکیده
مقالۀ حاضر بر آن است تا به بررسی ابعاد و مؤلفههایی از بهکارگیری توانایی فردی در نظام ارزشی و نظریات معاصر با محوریت آیات و روایات مستدل در زمینۀ تربیت جسم و مهارتهای بدنی در اسلام بپردازد. ازاینرو با عنایت به اینکه قراین و شواهد بسیاری دال بر نگاه سنجیده نسبت به جسم ورزیده و روان آرمیده در نظام ارزشی وجود دارد و مطالعات موردی ...
بیشتر
مقالۀ حاضر بر آن است تا به بررسی ابعاد و مؤلفههایی از بهکارگیری توانایی فردی در نظام ارزشی و نظریات معاصر با محوریت آیات و روایات مستدل در زمینۀ تربیت جسم و مهارتهای بدنی در اسلام بپردازد. ازاینرو با عنایت به اینکه قراین و شواهد بسیاری دال بر نگاه سنجیده نسبت به جسم ورزیده و روان آرمیده در نظام ارزشی وجود دارد و مطالعات موردی فراوانی برای آن قابل استناد است، در این مقوله ضمن بررسی بسیار اجمالی به گذشته بهصورت اخص به دین مبین اسلام، به رویکردها و مطالعات تطبیقی همراه با روایات مستند و سخنان صاحبنظران معاصر پرداخته شده است که از موارد مهم، به مقولۀ بهداشت روان و جسم و ویژگیهای بهکارگیری تواناییهای فردی و تواناییهای عملی فرد مانند مقاوم بودن، روحیۀ متعالی، چابکی (تحرک و مهارت)، اضطرابگریزی، دوراندیشی، موقعیتشناسی و حریفشناسی اشاره شده است. در ضمن در تبیین شواهد نظام ارزشی به نمونههای عینی و تاریخی در نص صریح آیات و روایات پرداخته شده است.
علی رضا فرار؛ مصطفی خانی؛ علی اکبر جابری مقدم؛ احمد فرخی؛ کیمیا صدری
چکیده
به منظور افزایش سطوح فعالیتبدنی دانشآموزان مدارس، درک کاملی از فاکتورهای گوناگون مؤثر بر مشارکت در فعالیتهای بدنی ضروری است. هدف پژوهش حاضر بررسی سطوح فعالیت بدنی در بین دانش آموزان دارای سبکهای شناختی وابسته به زمینه و مستقل از زمینه مدارس راهنمایی شهرستان خرامه فارس بود. جهت اجرای این تحقیق ابتدا 150 نفر از دانش آموزان پسر مدارس ...
بیشتر
به منظور افزایش سطوح فعالیتبدنی دانشآموزان مدارس، درک کاملی از فاکتورهای گوناگون مؤثر بر مشارکت در فعالیتهای بدنی ضروری است. هدف پژوهش حاضر بررسی سطوح فعالیت بدنی در بین دانش آموزان دارای سبکهای شناختی وابسته به زمینه و مستقل از زمینه مدارس راهنمایی شهرستان خرامه فارس بود. جهت اجرای این تحقیق ابتدا 150 نفر از دانش آموزان پسر مدارس راهنمایی شهرستان خرامه فارس به صورت تصادفی انتخاب شدند و پس از اجرای آزمون قاب و میله 100 نفر از آنان در دو گروه 50 نفری وابسته به زمینه (میانگین سن 96/0±82/12 سال، قد 65/6±9/155 سانتیمتر وزن 27/12±5/47 کیلوگرم) و مستقل از زمینه (میانگین سن 89/0±32/13 سال، قد 61/8±1/158 سانتیمتر وزن 74/15±51 کیلوگرم) طبقهبندی شدند. برای اندازهگیری وابستگی و استقلال از زمینه از آزمون قاب و میله و جهت سنجش فعالیت بدنی از چک لیست خودسنجی فعالیت بدنی استفاده شد. ابتدا نرمال بودن دادهها با استفاد از آزمون کولموگروف اسمیرنوف مورد تایید قرار گرفت و سپس از آزمون آماری تی مستقل برای تجزیه و تحلیل دادهها تحت نرمافزار Spss17 استفاده شد (05/0=?). بین مدت زمان فعالیت بدنی دانش آموزان دارای سبکهای شناختی وابسته به زمینه و مستقل از زمینه اختلاف معنیداری یافت شد(000/0=P). بین مدت زمان فعالیت بدنی متوسط تا شدید دانش آموزان دارای سبکهای شناختی وابسته به زمینه و مستقل از زمینه اختلاف معنیداری مشاهده گردید(018/0=P). بین نمره معادل سوخت و سازی فعالیت بدنی دانش آموزان دارای سبکهای شناختی وابسته به زمینه و مستقل از زمینه اختلاف معنیداری یافت شد(000/0=P). بین نمره معادل سوخت و سازی فعالیت بدنی فعالیت بدنی متوسط تا شدید دانش آموزان دارای سبکهای شناختی وابسته به زمینه و مستقل از زمینه اختلاف معنیداری یافت شد(012/0=P). نتایج این تحقیق نشان داد که دانش آموزان دارای سبک شناختی مستقل از زمینه نسبت به دانش آموزان وابسته به زمینه، فعالیت بدنی و هزینه انرژی بیشتری دارند. احتمال میرود فقر حرکتی در دانشآموزان وابسته به زمینه بیشتر باشد که برای اثبات این مورد به تحقیقات بیشتری نیاز است. به علاوه از آنجا که سبک شناختی می تواند به عنوان یکی از متغیرهایی که تا حدود زیادی حاصل تعامل فرد با محیط و قابل توسعه و تحول اند، مورد مداخله قرار گیرد، پیشنهاد می شود با استفاده از راهکارهای آموزشی، سبک شناختی دانش آموزان را تغییر داده و آنان را به سوی فعالیت های بدنی و آینده ای سالم تر سوق دهیم.