رشد و یادگیری حرکتی
نازلی ایلچی زاده؛ محمدتقی اقدسی؛ زهرا فتحی رضائی
چکیده
مقدمه: کارکردهای اجرایی فرایندهای شناختی را کنترل، هدایت و هماهنگ میکنند. هدف تحقیق حاضر مقایسه فعالیت الکتریکی مناطق مختلف مغز در یادگیری آشکار و پنهان یک مهارت حرکتی در دختران نوجوان با کارکردهای اجرایی سرد است.
روش پژوهش: روش تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی، با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود که 20 دختر 12 تا 14 ساله بصورت هدفمند بر اساس ...
بیشتر
مقدمه: کارکردهای اجرایی فرایندهای شناختی را کنترل، هدایت و هماهنگ میکنند. هدف تحقیق حاضر مقایسه فعالیت الکتریکی مناطق مختلف مغز در یادگیری آشکار و پنهان یک مهارت حرکتی در دختران نوجوان با کارکردهای اجرایی سرد است.
روش پژوهش: روش تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی، با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود که 20 دختر 12 تا 14 ساله بصورت هدفمند بر اساس نمره آزمونهای کاگلب انتخاب و در دو گروه یادگیری آشکار و پنهان قرار گرفتند. در مرحله پیشآزمون افراد 15 پرتاب دارت داشتند و همزمان امواج مغزی با دستگاه الکترونسفالوگرافی ثبت شد. سپس هر دو گروه به مدت پنج روز متوالی با آموزشهای متفاوت جلسات تمرینی 60 دقیقهای را پشت سر گذاشتند. بعد از اتمام تمرینات، روز ششم آزمون یادداری و انتقال انجام شد. نتایج با استفاده از نرمافزار متلب، اسپیاساس و اکسل در سطح معناداری 05/0 تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد پاسخ بخشهای مختلف سیستم عصبی در قالب انواع امواج مغزی در پنج منطقه مغز DLPFC، OFC، CF، Frontal، All Frontal به روش یادگیری آشکار معنادار بوده است و به روش یادگیری پنهان معنادار نبوده است.
نتیجه گیری: براساس نتایج حاضر میتوان گفت روش یادگیری آشکار باعث ایجاد تغییرات مثبتی در سطح قشر مغزی میشود ولی یادگیری پنهان نیاز به تقویت بلندمدت دارد. بنابراین، یادگیری آشکار میتواند یک مداخله مؤثر برای بهبود امواج مغزی و ارتقای یادگیری مهارت حرکتی در افراد با کارکرد اجرایی سرد در کوتاهمدت باشد.
مریم موسوی سردشتی؛ صدیقه رضایی دهنوی
چکیده
مقدمه: افراد با عملکرد هوشی مرزی شامل کسانی میشود که ضریب هوشی آنها در دامنة 70 تا 85 پایینتر از افراد عادی و بالاتر از افراد با تشخیص کمتوانی ذهنی قرار دارند. ضعف در کنشهای اجرایی افراد با عملکرد هوشی مرزی در پژوهشهای متعددی نشان داده شده است. کنشهای اجرایی، عملکرد شناختی و فراشناختی سطح بالای مغز است که زیربنای رشد اجتماعی، ...
بیشتر
مقدمه: افراد با عملکرد هوشی مرزی شامل کسانی میشود که ضریب هوشی آنها در دامنة 70 تا 85 پایینتر از افراد عادی و بالاتر از افراد با تشخیص کمتوانی ذهنی قرار دارند. ضعف در کنشهای اجرایی افراد با عملکرد هوشی مرزی در پژوهشهای متعددی نشان داده شده است. کنشهای اجرایی، عملکرد شناختی و فراشناختی سطح بالای مغز است که زیربنای رشد اجتماعی، تحصیلی و شناختی کودکان را تشکیل میدهد. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تمرینهای ادراکی- حرکتی بر بهبود کنشهای اجرایی کودکان با هوش مرزی بود.روش پژوهش: پژوهش به روش نیمهآزمایشی و طرح آن از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. 30 نفر از دانشآموزان دارای هوش مرزی به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایابی شدند. گروه آزمایش به مدت ده هفته، هفتهای دو جلسة 45 دقیقه تمرینهای ادراکی حرکتی را آموزش دیدند و اجرا کردند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامة درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی (2000) بود. دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیری در نرمافزار اس پی اس اس 26 تحلیل شد.یافتهها: یافتهها نشان داد تمرینهای ادراکی- حرکتی به بهبود کارکردهای اجرایی شامل بازداری، توجه، کنترل هیجانی، آغازگری، حافظة کاری، برنامهریزی، سازماندهی و کنترل (0/01>P) کودکان با عملکرد هوش مرزی منجر میشود.نتیجهگیری: برای بهبود کارکردهای اجرایی کودکان با هوش مرزی، اجرای برنامههای آموزشی حاوی تمرینهای ادراکی- حرکتی توصیه میشود.
امینه اسلامی زاد؛ زهرا انتظاری خراسانی
چکیده
مقدمه: شناسایی چارچوبهای نظری و مؤلفههای مداخلاتی در جوامع محروم از نظر اقتصادی- اجتماعی بهمنظور ارتقای سطح عملکرد آنها در جنبههای مختلف رشدی میتواند مؤثر باشد؛ بنابراین نیاز به بررسی ادبیات جدیدتر که اثربخشی مداخلات را گزارش میکنند، برای افرادی که در مناطق محروم اقتصادی-اجتماعی زندگی میکنند، وجود دارد. هدف از پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: شناسایی چارچوبهای نظری و مؤلفههای مداخلاتی در جوامع محروم از نظر اقتصادی- اجتماعی بهمنظور ارتقای سطح عملکرد آنها در جنبههای مختلف رشدی میتواند مؤثر باشد؛ بنابراین نیاز به بررسی ادبیات جدیدتر که اثربخشی مداخلات را گزارش میکنند، برای افرادی که در مناطق محروم اقتصادی-اجتماعی زندگی میکنند، وجود دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر روش آموزش مبتنی بر بازی برای فهمیدن بر مهارتهای حرکتی بنیادی و کارکردهای اجرایی کودکان دارای محرومیت اقتصادی بود.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی و از نظر هدف کاربردی با طرح پیشآزمون- پسآزمون بود. بدینمنظور 30 نفر از کودکان 7-9 سال مناطق محروم شهرستان کهنوج بهطور تصادفی به دو گروه رویکرد غیرخطی (آموزش مبتنی بر بازی برای فهمیدن ) و خطی تقسیم شدند و به مدت هشت هفته تحت آموزش قرار گرفتند. پیش و پس از هشت هفته نمرات آزمون رشد حرکتی درشت-2 و پرسشنامة کارکردهای اجرایی جمعآوری شد.یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که روش آموزش مبتنی بر بازی برای فهمیدن تأثیر بیشتری بر خرده مقیاسهای مهارتهای حرکتی پایه و کارکردهای اجرایی کودکان کمتوان اقتصادی نسبت به رویکرد خطی دارد (0/05≥P).نتیجهگیری: درگیر شدن در فعالیتهای شناختی در روش آموزش مبتنی بر بازی برای فهمیدن موجب بهبود مهارتهای حرکتی و کارکردهای اجرایی میشود.
زهرا فتحی رضائی؛ الهام خداداده؛ سید حجت زمانی ثانی
چکیده
مقدمه: شواهد پژوهشی حاکی از آن است که محیط عاملی مهم در بهبود تحول کودکان است. با این حال تحقیقات اندکی در جامعۀ کودکان روستایی در زمینۀ تأثیر فراهمسازی حرکتی بر تواناییهای شناختی انجام گرفته است. ازاینرو هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط فراهمسازهای محیط رشدی کودکان روستایی در توانمندسازی کارکردهای اجرایی آنان بود.روش پژوهش: ...
بیشتر
مقدمه: شواهد پژوهشی حاکی از آن است که محیط عاملی مهم در بهبود تحول کودکان است. با این حال تحقیقات اندکی در جامعۀ کودکان روستایی در زمینۀ تأثیر فراهمسازی حرکتی بر تواناییهای شناختی انجام گرفته است. ازاینرو هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط فراهمسازهای محیط رشدی کودکان روستایی در توانمندسازی کارکردهای اجرایی آنان بود.روش پژوهش: تحقیق حاضر از نوع پسرویدادی به روش همبستگی بود که بهصورت میدانی و با هدف کاربردی بودن انجام گرفت. جامعۀ آماری تحقیق، کودکان دبستانی 8 تا 10 سالۀ (با میانگین 9/10 سال) استان آذربایجان شرقی بودند و نمونۀ تحقیق، 93 نفر از این کودکان بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و در تحقیق شرکت کردند. بهمنظور سنجش فراهمسازی رشد حرکتی در محیط خانه از پرسشنامۀ فراهمسازهای رشد حرکتی درشت و برای سنجش کارکردهای اجرایی از آزمون بریف استفاده شد.یافتهها: بر اساس یافتههای آزمون رگرسیون خطی چندگانه، بین فراهمسازهای رشد حرکتی و بازداری (0/042=P) و نیز بین فراهمسازهای رشد حرکتی و آغازگری (0/008=P) در کودکان 8 تا 10 ساله، رابطۀ مثبت و معناداری مشاهده شد. همچنین بر اساس یافتهها، بین فراهمسازهای رشد حرکتی اعم از تحریککنندهها، محیط خانه و اسباببازیهای حرکتی و سایر مؤلفههای کارکردهای اجرایی رابطۀ معناداری مشاهده نشد.نتیجهگیری: بر اساس نتایج تحقیق حاضر، محیط زندگی کودکان عاملی مهم در پیشبینی مؤلفههایی از کارکردهای اجرایی آنان است. بر همین اساس، پیشنهاد میشود که در دوران کودکی، بهمنظور بهبود کارکردهای اجرایی، کودکان در محیطهای غنیتری (از لحاظ وجود فراهمسازهایی همچون اسباببازیهای حرکتی) قرار گیرند.
فاطمه برادران؛ شیلا صفوی همامی؛ سالار فرامرزی
چکیده
اختلال یادگیری ریاضی[1] از اختلالات شایع یادگیری در مدارس بهشمار میرود که در آن کودکان با وجود داشتن هوش طبیعی، توانایی یادگیری و درک مهارتهای ریاضی را ندارند. این امر ممکن است بهدلیل اختلال در تمرکز، مشکلات حافظه یا هماهنگ نبودن کامل حرکات بدن بهوجود آید. در این تحقیق اثر بازیهای رایانهای و حرکتی بهصورت مقایسهای بر ...
بیشتر
اختلال یادگیری ریاضی[1] از اختلالات شایع یادگیری در مدارس بهشمار میرود که در آن کودکان با وجود داشتن هوش طبیعی، توانایی یادگیری و درک مهارتهای ریاضی را ندارند. این امر ممکن است بهدلیل اختلال در تمرکز، مشکلات حافظه یا هماهنگ نبودن کامل حرکات بدن بهوجود آید. در این تحقیق اثر بازیهای رایانهای و حرکتی بهصورت مقایسهای بر کارکردهای اجرایی، عملکرد تحصیلی و تبحر حرکتی دانشآموزان بررسی شد. به این منظور 20 دانشآموز دختر با اختلال یادگیری ریاضی با دامنۀ سنی 8 تا 9 سال جهت همگن بودن دو گروه براساس نمرۀ ریاضی کی مت به دو گروه متوازن تقسیم شدند (n=10). آزمودنیهای گروه 1 به مدت 8 هفتۀ 3 جلسهای به مدت 45 دقیقه به بازیهای حرکتی و آزمودنیهای گروه 2 در همین بازۀ زمانی به انجام بازیهای رایانهای پرداختند. آزمونهای ریاضی کی مت (برای تشخیص و ارزیابی عملکرد تحصیلی)، برونینکز اوزرتسکی، استروپ و آزمون N-back در مراحل پیشآزمون و پسآزمون گرفته شد. نتایج نشان داد بازیهای رایانهای در مقایسه با بازیهای حرکتی بر کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی تأثیر بیشتری داشته و در مقابل بازیهای حرکتی بر تبحر حرکتی این دانشآموزان مؤثرتر بوده است. [1]. Mathematical learning disorder
مریم کاویانی؛ بهروز عبدلی؛ رضا ابراهیمی
چکیده
هدف کلی تحقیق بررسی تأثیر توانمندسازی شناختی بر حافظۀ کاری و یادگیری مشاهدهای مهارت پرتاب دارت کودکان بود. 40 دانشآموز 11-10 ساله بهصورت در دسترس انتخاب شدند. در مرحلۀ اول توانمندسازی شناختی و در مرحلۀ دوم یادگیری مشاهدهای پرتاب دارت انجام گرفت. در مرحلۀ اول، ابتدا پیشآزمون شناختی گرفته شد، براساس سن و نمرات پیشآزمون افراد ...
بیشتر
هدف کلی تحقیق بررسی تأثیر توانمندسازی شناختی بر حافظۀ کاری و یادگیری مشاهدهای مهارت پرتاب دارت کودکان بود. 40 دانشآموز 11-10 ساله بهصورت در دسترس انتخاب شدند. در مرحلۀ اول توانمندسازی شناختی و در مرحلۀ دوم یادگیری مشاهدهای پرتاب دارت انجام گرفت. در مرحلۀ اول، ابتدا پیشآزمون شناختی گرفته شد، براساس سن و نمرات پیشآزمون افراد به دو گروه 20 نفرۀ همگن تمرین شناختی و بدون تمرین شناختی تقسیم شدند. به گروه شناختی 8 جلسۀ 45 دقیقهای تمرینات توانمندسازی شناختی داده شد. سپس افراد در پسآزمون شناختی شرکت کردند. آزمون شناختی با استفاده از نرمافزار کرسی بلک (حافظۀ کاری) انجام گرفت. در مرحلۀ دوم، هر کدام از گروههای مرحلۀ اول به دو گروه 10 نفری مشاهدهای+بدنی و بدنی تقسیم شدند. پس از شرکت در پیشآزمون پرتاب دارت، مرحلۀ تمرین دارت (سه جلسۀ 20 پرتابی) بهصورت مشاهدهای و بدنی بود. گروه مشاهدهای+بدنی علاوهبر پرتاب ویدئو مدل ماهر پرتاب دارت را مشاهده کردند. پسآزمون شناختی در انتها گرفته شد. از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری تکراری2*3 و 2*4 استفاده شد. نتایج نشان داد که حافظۀ کاری گروه شناختی بهطور معناداری بهتر از گروه غیرشناختی بود. گروه شناختی+ مشاهدهای+ بدنی در پسآزمون دارت بهطور معناداری بهتر از سایر گروهها عمل کرد. بهنظر میرسد که توانمندسازی شناختی موجب تسهیل یادگیری از طریق مشاهده میشود.