مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
فاطمه میراخوری؛ مرتضی پورآذر؛ فضل الله باقرزاده
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی اثر تمرینات حرکتی با استفاده از تمرینات واقعیت مجازی بر تعادل ایستای کودکان فلج مغزی 7 سال بهصورت در دسترس انتخاب - بود. در این مطالعۀ نیمهتجربی، 20 دختر فلج مغزی همیپلاژی در دامنۀ سنی 2شدند و در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. آزمون شارپند رومبرگ برای اندازهگیری نمرات تعادل ایستا بهکار گرفتهشد. گروه تجربی ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر بررسی اثر تمرینات حرکتی با استفاده از تمرینات واقعیت مجازی بر تعادل ایستای کودکان فلج مغزی 7 سال بهصورت در دسترس انتخاب - بود. در این مطالعۀ نیمهتجربی، 20 دختر فلج مغزی همیپلاژی در دامنۀ سنی 2شدند و در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. آزمون شارپند رومبرگ برای اندازهگیری نمرات تعادل ایستا بهکار گرفتهشد. گروه تجربی به مدت 4 هفته به انجام تمرینات در محیط مجازی پرداختند. گروه کنترل برنامههای درمانی معمولو تحلی ل کوواریانس تکمتغیری (MANCOVA) خود را ادامه دادند. آزمونهای تحلیل کوواریانس چندمتغیریبین دو گروه آزمایشی حداقل (P=0/ اجرا شد. نتایج حاکی از تفاوت معنادار ( 001 P < 0/ در سطح 05 (ANCOVA)در یکی از متغیرهای تعادلی (چشم باز/ چشم بسته) بود. همچنین، براساس نتایج با توجه به نمرات بالاتر تعادل ایستا درسبب بهبود تعادل ایستای آنها در مقایسه با گروه کنترل شده Xbox گروه تجربی، تمرینات واقعیت مجازی با استفاده ازبود. این مطالعه شواهدی را فراهم میآورد مبنی بر اینکه تعادل ایستا در کودکان فلج مغزی قابل اصلاح است و آنها بهدورههای کوتاهمدت تمرینات واقعیت مجازی پاسخ میدهند. بهنظر میرسد تمرینات واقعیت مجازی دارای کاربردهایبالینی برای تراپیستها، خانوادهها و کودکان مبتلا به فلج مغزی باشد.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
محمود محبی؛ حسن غرایاق زندی؛ محمدعلی بشارت؛ محبوبه غیور نجف آبادی
چکیده
هدف این پژوهش مدلیابی ارتباط ساختاری خودشفقتورزی و واکنشهای هیجانی به شکست با واسطهگری تنظیم شناختی هیجان در رزمیکاران بود. در این پژوهش 286 ورزشکار (191 مرد و 95 زن: میانگین و انحراف معیار سنی=98/20 ± 30/3) از سبک مختلف رزمی (تکواندو، کاراته، جودو و ووشو) حاضر در مسابقات لیگ شرکت و مقیاسهای خودشفقتورزی، عواطف منفی، و تنظیم شناختی ...
بیشتر
هدف این پژوهش مدلیابی ارتباط ساختاری خودشفقتورزی و واکنشهای هیجانی به شکست با واسطهگری تنظیم شناختی هیجان در رزمیکاران بود. در این پژوهش 286 ورزشکار (191 مرد و 95 زن: میانگین و انحراف معیار سنی=98/20 ± 30/3) از سبک مختلف رزمی (تکواندو، کاراته، جودو و ووشو) حاضر در مسابقات لیگ شرکت و مقیاسهای خودشفقتورزی، عواطف منفی، و تنظیم شناختی هیجان را تکمیل کردند. از تحلیل مسیر به منظور ارزیابی مدل پیشنهادی استفاده شد. نتایج نشان داد که خودشفقتورزی اثرات مستقیم و غیرمستقیم بر کاهش پاسخهای هیجانی منفی به شکست دارد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که ابعاد سازگار و ناسازگار تنظیم شناختی هیجان در رابطۀ بین خودشفقتورزی و پاسخهای هیجانی به شکست نقش واسطهای جزئی دارند. این مطالعه نشان میدهد که خودشفقتورزی یک سازه مناسب برای درک پاسخهای هیجانی ورزشکاران به شکست است، و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بهعنوان مکانسیمهای زیربنایی در این فرایند دخیل هستند، از اینرو توجه به رشد خودشفقتورزی در رزمیکاران با تأکید بر بهبود تنظیم هیجان سازگار و کاهش تنظیم هیجان ناسازگار در راستای بازیابی بهتر از شکست و کاهش اثرات منفی آن را پیشنهاد میکند.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
منصور هیلاوی نیسی؛ صادق نصری؛ رسول عابدان زاده؛ مرضیه بلالی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، مقایسه اثربخشی بازیهای فعال ویدئویی و بازیهای پایه ورزشی بر رشد مهارتهای بنیادی در دانشآموزان مقطع ابتدایی بود. روش پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیشآزمونپسآزمون با گروه کنترل بود. تعداد 60 دانشآموز ابتدایی (دوره دوم) با دامنه سنی 8 تا 11 سال بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، مقایسه اثربخشی بازیهای فعال ویدئویی و بازیهای پایه ورزشی بر رشد مهارتهای بنیادی در دانشآموزان مقطع ابتدایی بود. روش پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیشآزمونپسآزمون با گروه کنترل بود. تعداد 60 دانشآموز ابتدایی (دوره دوم) با دامنه سنی 8 تا 11 سال بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه تجربی (بازیهای ویدئویی فعال، بازیهای پایه ورزشی) و یک گروه کنترل (بازی های ویدیویی غیر فعال) قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق، آزمون تبحر حرکتی برونینکس– اوزرتسکی ویرایش دوم، دستگاه ایکس باکس360 به همراه کینکت و دسته می باشد. ابتدا، شرکت کنندگان پیش-آزمون مهارتهای حرکتی را اجرا کردند. گروههای تجربی به مدت هشت هفته، دو بار در هفته و هر جلسه، 30 دقیقه به اجرای برنامه تمرینی مربوطه پرداختند. گروه کنترل نیز بازیهای ویدئویی غیرفعال را از طریق کنسول ایکس-باکس و دسته تحت نظارت کامل آزمونگر انجام دادند. در انتهای جلسات تمرینی آزمون تبحر حرکتی برونینکس– اوزرتسکی ویرایش دوم، مجدداً از تمام افراد به عمل آمد (مرحله پسآزمون). نتایج تحقیق حاضر نشان داد که گروه های ویدئویی فعال و پایه ورزشی بر رشد مهارت های حرکتی بنیادی تأثیر معناداری دارد. نتایج دیگر این تحقیق نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه ها در رشد مهارت های حرکتی بنیادی وجود دارد؛ که این تفاوت ها با گروه کنترل معنادار بود، اما بین گروه های تجربی تفاوت معناداری یافت نشد. بنابراین به مربیان پیشنهاد میشود که علاوه بر تمرینات پایه ورزشی بر بازی های ویدئویی فعال نیز تاکید ویژهای داشته باشند.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
محمد آقایی نژاد؛ مریم چرامی؛ احمد غضنفری؛ طیبه شریفی
چکیده
مشکلات رفتاری و هیجانی از شایعترین مسائل روانشناختی دوران کودکی و نوجوانی است. شواهد نشان میدهد میزان مشکلات رفتاری در میان کودکان کمتوان ذهنی در مقایسه با کودکان عادی بیشتر است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله بهنگام والد محور مبتنی بر بازی درمانی بومیسازی شده بر مشکلات رفتاری کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر ...
بیشتر
مشکلات رفتاری و هیجانی از شایعترین مسائل روانشناختی دوران کودکی و نوجوانی است. شواهد نشان میدهد میزان مشکلات رفتاری در میان کودکان کمتوان ذهنی در مقایسه با کودکان عادی بیشتر است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله بهنگام والد محور مبتنی بر بازی درمانی بومیسازی شده بر مشکلات رفتاری کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر 7-5 سال انجام گرفت. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل 128 نفر از کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر بود که در سال 1397 در مراکز استثنایی شهرستان لردگان مشغول به تحصیل بودند. از بین آنها به روش تصادفی 30 نفر انتخاب و در دو گروه 15 نفره(آزمایش و کنترل) گمارده شدند. پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر، به عنوان پیش آزمون بر روی دو گروه اجرا شد. سپس والدین گروه آزمایشی در 12 جلسه تحت برنامه مداخلهای بازی درمانی بومیسازی شده قرار گرفتند و والدین گروه کنترل مداخلهای را دریافت نکردند. پس از اتمام دوره مداخله و 3 ماه بعد، آزمون مشکلات رفتاری راتر بار دیگر بر روی دو گروه به ترتیب بعنوان پسآزمون و پیگیری اجراشد. دادها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر، تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها نشان داد که بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در میزان مشکلات رفتاری تفاوت معنیدار آماری(001/0>p) وجود دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که برنامه مداخله بازی درمانی بومیسازی شده بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان کمتوان ذهنی مؤثر بوده و ماندگاری برنامه مداخله پس از 3 ماه پابرجا مانده است.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
امیر شهاوند؛ داریوش خواجوی؛ علیرضا بهرامی؛ احمد قطبی ورزنه
چکیده
هدف مطالعه حاضر تغییرات کارآمدی عضلانی طی کوششهای موفق و ناموفق در تیراندازان ماهر با تپانچه با نقش میانجی چشم ساکن بود. در این مطالعه پسرویدادی، 20 مرد تیرانداز ماهر با تپانچه با دامنه سنی 20 تا 30 سال برای شرکت در مطالعه انتخاب شدند. پس از پنج کوشش آشنایی، شرکت-کنندگان به اجرای 20 کوشش شلیک تپانچه از فاصله موردنظر به هدف مطابق با استاندارهای ...
بیشتر
هدف مطالعه حاضر تغییرات کارآمدی عضلانی طی کوششهای موفق و ناموفق در تیراندازان ماهر با تپانچه با نقش میانجی چشم ساکن بود. در این مطالعه پسرویدادی، 20 مرد تیرانداز ماهر با تپانچه با دامنه سنی 20 تا 30 سال برای شرکت در مطالعه انتخاب شدند. پس از پنج کوشش آشنایی، شرکت-کنندگان به اجرای 20 کوشش شلیک تپانچه از فاصله موردنظر به هدف مطابق با استاندارهای موجود پرداختند. امتیاز ده بهعنوان کوشش موفق و امتیازهای پایینتر از ده بهعنوان کوشش ناموفق در نظر گرفته شد. دادهها با استفاده از آزمون t وابسته و بوتستراپ تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین فعالیت عضلانی عضلات دوسربازویی و سهسربازویی در کوششهای موفق و کوششهای ناموفق تفاوت معناداری وجود دارد و شرکتکنندگان در کوششهای موفق فعالیت عضلانی پایینتری داشتند. همچنین، نتایج بوتاستراپ آشکار کرد که طول دوره چشم ساکن، فعالیت عضلانی عضلات دوسربازویی و سهسربازویی را در کوششهای موفق و ناموفق میانجی میکند. بهطورکلی نتایج پژوهش حاضر تأکیدی بر فرضیه ثبات قامت میباشد که عامل تعیینکننده در طول این دوره، افزایش ثبات قامت است که منجر به کاهش "نویز" در سیستم حرکتی میشود.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
نیره شمشیری؛ زهره مشکاتی؛ رخساره بادامی
چکیده
مقدمه:کودکان با اختلال یادگیری استفاده ناکارامدتری از استراتژیهای خیرگی در تکالیف مختلف دارند.هدف: مطالعه حاضر با هدف تاثیر تمرینات چشم ساکن بر فعالیت عضلانی (عضلات دوسربازویی، سه سربازویی و غرابی بازویی) و دقت مهارت هدفگیری- مهاری در کودکان با اختلال یادگیری انجام گرفت. روش: در این مطالعه نیمه تجربی با طرح اندازهگیری تکراری، ...
بیشتر
مقدمه:کودکان با اختلال یادگیری استفاده ناکارامدتری از استراتژیهای خیرگی در تکالیف مختلف دارند.هدف: مطالعه حاضر با هدف تاثیر تمرینات چشم ساکن بر فعالیت عضلانی (عضلات دوسربازویی، سه سربازویی و غرابی بازویی) و دقت مهارت هدفگیری- مهاری در کودکان با اختلال یادگیری انجام گرفت. روش: در این مطالعه نیمه تجربی با طرح اندازهگیری تکراری، 30 پسر 7-10 ساله با اختلال یادگیری در دو گروه تمرین چشم ساکن و کنترل قرار گرفتند. در مرحله پیش آزمون شرکت کنندگان اقدام به 10 کوشش تکلیف پرتاب کردن و گرفتن توپ نمودند. مرحله اکتساب طی هشت هفته و هر هفته سه جلسه انجام گفت . در هر جلسه بعد از تمرینات ویدیویی- خیرگی 10 کوشش پرتاب کردن و گرفتن مطابق با دستورالعملهای تمرینات خیرگی انجام گرفت. پس از اتمام آخرین جلسه تمرینی، در مرحله پس آزمون، در دو هفته بیتمرینی در مرحله یادداری و در مرحله انتقال ، شرکتکنندگان اقدام به 10 کوشش تکلیف پرتاب کردن و گرفتن توپ نمودند. در هر یک از مراحل فعالیت الکتریک ی عضلات منتخب توسط دستگاه الکترومیوگرافی و عملکرد تکلیف پرتاب کردن و گرفتن توسط محقق ثبت گردید. داده-ها به روش تحلیل واریانس با اندازهگیری تکراری با سطح معنیداری 05/0 تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تمرینات چشم ساکن بر افزایش یادگیری مهارت هدفگیری- مهاری و بر کاهش فعالیت الکتریکی عضلات دوسربازویی، سه سربازویی و غرابی بازویی تاثیر معنیداری دارد.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه از فرضیه پیش برنامه ریزی مبنی بر اهمیت برنامهریزی و انتخاب پاسخ صحیح حمایت می کند.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
فرناز ترابی؛ سیده متینه رضوی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مهارت های حرکتی ظریف بر حرکات کلیشه ای کودکان مبتلا به اوتیسم 7تا 15 سال شهرستان خمین در سال 1399 انجام شد. در این مطالعه نیمه تجربی، 20 کودک مبتلا به اختلال اوتیسم به روش نمونه گیری در دسترس از مرکز توانبخشی اوتیسم ماندگار خمین انتخاب شدند. سپس آزمودنی ها به طور تصادفی در دو گروه کنترل (تعداد 10نفر) با میانگین ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مهارت های حرکتی ظریف بر حرکات کلیشه ای کودکان مبتلا به اوتیسم 7تا 15 سال شهرستان خمین در سال 1399 انجام شد. در این مطالعه نیمه تجربی، 20 کودک مبتلا به اختلال اوتیسم به روش نمونه گیری در دسترس از مرکز توانبخشی اوتیسم ماندگار خمین انتخاب شدند. سپس آزمودنی ها به طور تصادفی در دو گروه کنترل (تعداد 10نفر) با میانگین سنی ( 3/16± 10) و میانگین قد ( 23/42± 118) و میانگین وزن ( 7/16± 42) و گروه تجربی (تعداد 10نفر) با میانگین سنی (2/79± 12) و میانگین قد ( 34/67± 116) و میانگین وزن ( 8/34± 38) قرار گرفتند. گروه تجربی 15 جلسة 40 دقیقه ای(سه جلسه در هفته) آموزش مهارتهای حرکتی ظریف را دریافت کردند و گروه کنترل در این مدت فعالیت های روزمره خود را انجام دادند. از آزمون اوتیسم گیلیام ( گارز) برای ارزیابی حرکات کلیشه ای استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق آزمون لون، کلوموگروف-اسمیرنف و واریانس چندمتغیره در سطح معناداری 01/0>P انجام گرفت. یافتهها نشان داد بین گروه تجربی و کنترل در کاهش حرکات کلیشهای تفاوت معناداری وجود دارد که در گروه تجربی این کاهش بیشتر از گروه کنترل بود (001/0=p). براساس نتایج بهدستآمده میتوان نتیجه گرفت که یک دوره تمرینات مهارتهای حرکتی ظریف میتواند منجر به نتایج درمانی بهتر شود و حرکات کلیشهای را کاهش دهد.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
فائزه زمانیان؛ لیلا ضامنی
چکیده
هدف از این مطالعه بررسی نقش عوامل واسطهای تابآوری و حمایت اجتماعی در ارتباط بین فعالیتبدنی و پریشانی روانشناختی در دوره شیوع ویروس کووید-19 بود. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی بزرگسالان مرد و زن (18-64 سال) در سطح کشور بود که 1115 نفر بهعنوان نمونه از بین مردم استان تهران و 10 استان دیگر از 5 منطقه جغرافیایی کشور بهروش ...
بیشتر
هدف از این مطالعه بررسی نقش عوامل واسطهای تابآوری و حمایت اجتماعی در ارتباط بین فعالیتبدنی و پریشانی روانشناختی در دوره شیوع ویروس کووید-19 بود. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی بزرگسالان مرد و زن (18-64 سال) در سطح کشور بود که 1115 نفر بهعنوان نمونه از بین مردم استان تهران و 10 استان دیگر از 5 منطقه جغرافیایی کشور بهروش تصادفی انتخاب شدند. فعالیت بدنی با پرسشنامه بینالمللی فعالیت بدنی، پریشانی روان-شناختی با پرسشنامه 10 سؤالی کسلر، تابآوری روانشناختی با پرسشنامه فرم کوتاه کانر و دیویدسون و حمایت اجتماعی ادراکشده با پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراکشده زیمت بهروش بررسی آنلاین مورد ارزیابی قرار گرفت. با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن روابط میان متغیرهای پژوهش با نرمافزار SPSS25 محاسبه گردید. مدلیابی معادلههای ساختاری (SEM) نیز برای آزمودن مدل فرضی در مورد روابط مستقیم و غیرمستقیم بین فعالیتبدنی، پریشانی روانشناختی، تابآوری و حمایت اجتماعی درکشده با استفاده از نرمافزار PLS3 استفاده شد. نتایج مدلیابی معادلههای ساختاری نشانگر برازش خوب مدل بود. یافتهها ارتباط معکوس معناداری بین فعالیتبدنی و پریشانی روانشناختی نشان داد (314/0- =β؛001/0≥P) و ضریب مسیر غیرمستقیم فعالیتبدنی و پریشانی روانشناختی با میانجیگری حمایت اجتماعی ادراکشده (035/0- =β؛001/0≥P) و تابآوری (057/0- =β؛001/0≥P) معنادار بود. پیشنهاد میشود جهت کاهش پریشانی روانشناختی در دوره شیوع ویروس کووید-19 از برنامههای قابل اجرای فعالیتبدنی همزمان با مداخله حمایت اجتماعی ادراکشده و تابآوری استفاده شود.