دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
بهبود تعادل ایستا از طریق تمرینات واقعیت مجازی در کودکان فلج مغزی

فاطمه میراخوری؛ مرتضی پورآذر؛ فضل الله باقرزاده

دوره 12، شماره 4 ، اسفند 1399، صفحه 397-413

https://doi.org/10.22059/jmlm.2017.236685.1271

چکیده
  هدف تحقیق حاضر بررسی اثر تمرینات حرکتی با استفاده از تمرینات واقعیت مجازی بر تعادل ایستای کودکان فلج مغزی 7 سال بهصورت در دسترس انتخاب - بود. در این مطالعۀ نیمهتجربی، 20 دختر فلج مغزی همیپلاژی در دامنۀ سنی  2شدند و در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. آزمون شارپند رومبرگ برای اندازهگیری نمرات تعادل ایستا بهکار گرفتهشد. گروه تجربی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
مدل یابی ارتباط ساختاری خودشفقت ورزی و پاسخ‌های هیجانی منفی به شکست در رزمی‌کاران: نقش واسطه ای تنظیم شناختی هیجان

محمود محبی؛ حسن غرایاق زندی؛ محمدعلی بشارت؛ محبوبه غیور نجف آبادی

دوره 12، شماره 4 ، اسفند 1399، صفحه 415-431

https://doi.org/10.22059/jmlm.2020.312897.1540

چکیده
  هدف این پژوهش مدل‌یابی ارتباط ساختاری خودشفقت‌ورزی و واکنش‌های هیجانی به شکست با واسطه‌گری تنظیم شناختی هیجان در رزمی‌کاران بود. در این پژوهش 286 ورزشکار (191 مرد و 95 زن: میانگین و انحراف معیار سنی=98/20 ± 30/3) از سبک مختلف رزمی (تکواندو، کاراته، جودو و ووشو) حاضر در مسابقات لیگ شرکت و مقیاس‌های خودشفقت‌ورزی، عواطف منفی، و تنظیم شناختی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
مقایسه اثربخشی بازی‌های فعال ویدئویی و بازی های پایه ورزشی بر رشد مهارت‌های حرکتی بنیادی در دانش آموزان مقطع ابتدایی

منصور هیلاوی نیسی؛ صادق نصری؛ رسول عابدان زاده؛ مرضیه بلالی

دوره 12، شماره 4 ، اسفند 1399، صفحه 433-457

https://doi.org/10.22059/jmlm.2020.309158.1530

چکیده
  هدف از تحقیق حاضر، مقایسه اثربخشی بازی‌های فعال ویدئویی و بازی‌های پایه ورزشی بر رشد مهارت‌های بنیادی در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بود. روش پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون‌پس‌آزمون با گروه کنترل بود. تعداد 60 دانش‌آموز ابتدایی (دوره دوم) با دامنه سنی 8 تا 11 سال به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
اثربخشی مداخله بهنگام والد محور مبتنی بر الگوی بازی درمانی بومی‌سازی شده بر مشکلات‌ رفتاری کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر5تا7سال

محمد آقایی نژاد؛ مریم چرامی؛ احمد غضنفری؛ طیبه شریفی

دوره 12، شماره 4 ، اسفند 1399، صفحه 459-480

https://doi.org/10.22059/jmlm.2021.299941.1497

چکیده
  مشکلات رفتاری و هیجانی از شایع‌ترین مسائل روان‌شناختی دوران کودکی و نوجوانی است. شواهد نشان می‌دهد میزان مشکلات رفتاری در میان کودکان کم‌توان ذهنی در مقایسه با کودکان عادی بیشتر است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله بهنگام والد محور مبتنی بر بازی درمانی بومی‌سازی ‌شده بر مشکلات رفتاری کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
تغییرات کارآمدی عضلانی طی کوشش‌های موفق و ناموفق در تیراندازان ماهر با تپانچه: نقش میانجی چشم ساکن

امیر شهاوند؛ داریوش خواجوی؛ علیرضا بهرامی؛ احمد قطبی ورزنه

دوره 12، شماره 4 ، اسفند 1399، صفحه 481-494

https://doi.org/10.22059/jmlm.2021.312723.1538

چکیده
  هدف مطالعه حاضر تغییرات کارآمدی عضلانی طی کوشش‌های موفق و ناموفق در تیراندازان ماهر با تپانچه با نقش میانجی چشم ساکن بود. در این مطالعه پس‌رویدادی، 20 مرد تیرانداز ماهر با تپانچه با دامنه سنی 20 تا 30 سال برای شرکت در مطالعه انتخاب شدند. پس از پنج کوشش آشنایی، شرکت-کنندگان به اجرای 20 کوشش شلیک تپانچه از فاصله موردنظر به هدف مطابق با استاندارهای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
تاثیر تمرینات چشم ساکن بر فعالیت عضلانی و دقت مهارت هدف گیری-مهاری در کودکان با اختلال یادگیری

نیره شمشیری؛ زهره مشکاتی؛ رخساره بادامی

دوره 12، شماره 4 ، اسفند 1399، صفحه 495-514

https://doi.org/10.22059/jmlm.2021.312799.1539

چکیده
  مقدمه:کودکان با اختلال یادگیری استفاده ناکارامدتری از استراتژی‌های خیرگی در تکالیف مختلف دارند.هدف: مطالعه حاضر با هدف تاثیر تمرینات چشم ساکن بر فعالیت عضلانی (عضلات دوسربازویی، سه سربازویی و غرابی بازویی) و دقت مهارت هدفگیری- مهاری در کودکان با اختلال یادگیری انجام گرفت. روش: در این مطالعه نیمه تجربی با طرح اندازه‌گیری تکراری، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
تاثیر مهارت‌های حرکتی ظریف بر حرکات کلیشه‌ای کودکان مبتلا به طیف اوتیسم

فرناز ترابی؛ سیده متینه رضوی

دوره 12، شماره 4 ، اسفند 1399، صفحه 515-531

https://doi.org/10.22059/jmlm.2021.317203.1556

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مهارت های حرکتی ظریف بر حرکات کلیشه ای کودکان مبتلا به اوتیسم 7تا 15 سال شهرستان خمین در سال 1399 انجام شد. در این مطالعه نیمه تجربی، 20 کودک مبتلا به اختلال اوتیسم به روش نمونه گیری در دسترس از مرکز توانبخشی اوتیسم ماندگار خمین انتخاب شدند. سپس آزمودنی ها به طور تصادفی در دو گروه کنترل (تعداد 10نفر) با میانگین ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
فعالیت‌بدنی و پریشانی روان‌شناختی در دوره شیوع ویروس کووید-19: نقش عوامل واسطه‌ای تاب‌آوری و حمایت اجتماعی ادراک‌شده

فائزه زمانیان؛ لیلا ضامنی

دوره 12، شماره 4 ، اسفند 1399، صفحه 533-550

https://doi.org/10.22059/jmlm.2021.317600.1558

چکیده
  هدف از این مطالعه بررسی نقش عوامل واسطه‌ای تاب‌آوری و حمایت اجتماعی در ارتباط بین فعالیت‌بدنی و پریشانی روان‌شناختی در دوره شیوع ویروس کووید-19 بود. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی بزرگسالان مرد و زن (18-64 سال) در سطح کشور بود که 1115 نفر به‌عنوان نمونه از بین مردم استان تهران و 10 استان دیگر از 5 منطقه جغرافیایی کشور به‌روش ...  بیشتر