مرتضی طاهری؛ محمود شیخ؛ ناصر نقدی؛ الهه عرب عامری؛ نبی اله نامور اصل
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1389
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر اعتیاد و فعالیت بدنی رت مادر بر شاخصهای رشد جسمی فرزندان نر است. روش تحقیق از نوع تجربی است. جامعه آماری تحقیق، رتهای صحرایی نژاد آلبینو – ویستار بخش پرورش حیوانات آزمایشگاهی انستیتو پاستور بودند. در نهایت نتایج حاصل از عملکرد 116 فرزند نر در 4 گروه (مادر معتاد، مادر ورزشکار، مادر معتاد ورزشکار، گروه ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر اعتیاد و فعالیت بدنی رت مادر بر شاخصهای رشد جسمی فرزندان نر است. روش تحقیق از نوع تجربی است. جامعه آماری تحقیق، رتهای صحرایی نژاد آلبینو – ویستار بخش پرورش حیوانات آزمایشگاهی انستیتو پاستور بودند. در نهایت نتایج حاصل از عملکرد 116 فرزند نر در 4 گروه (مادر معتاد، مادر ورزشکار، مادر معتاد ورزشکار، گروه دستنخورده) و 80 مادر (بهمنظور ارزیابی مدت زمان بارداری) ارزیابی شد. داروی مورد استفاده در این تحقیق آمپولهای مورفین 10 میلیگرمی ساخت کارخانه داروپخش تهران بود. بهطور کلی باتوجه به نتایج بهدستآمده از شاخصهای رشدی (قد، وزن، پهنای سر و دوره جنینی) تأثیرات اعتیاد (قبل از بارداری) در دوره ابتدایی رشد (5 روز اول) پس از تولد نقش مؤثری بر شاخصهای رشدی داشته که این امر ممکن است با افزایش دوره بارداری به تبع تأثیرات مورفین مرتبط باشد (01/0>P). اما روند رشد آزمودنیهایی که از مادران ورزشکار بهدنیا آمده بودند، در نهایت بهتر بود (01/0>P)، بهنحوی که ورزش در مادران معتاد تأثیر مخرب اعتیاد را تا حدی تقلیل میدهد.
مهران شاهین طبع؛ محمدعلی اصلانخانی؛ بهروز عبدلی؛ کامبیز کامکاری
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1389
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی میزان اثربخشی یک برنامه آموزش روانشناختی بر بهداشت روانی بازیکنان لیگ برتر بسکتبال ایران است. روش پژوهش نیمهآزمایشی و طرح آن پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری، تمامی بازیکنان شرکتکننده در لیگ برتر بسکتبال ایران در سال 1388 است که حدود 150 نفر بودند که از میان آنها دو تیم بهصورت هدفمند ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، بررسی میزان اثربخشی یک برنامه آموزش روانشناختی بر بهداشت روانی بازیکنان لیگ برتر بسکتبال ایران است. روش پژوهش نیمهآزمایشی و طرح آن پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری، تمامی بازیکنان شرکتکننده در لیگ برتر بسکتبال ایران در سال 1388 است که حدود 150 نفر بودند که از میان آنها دو تیم بهصورت هدفمند و در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایش و شاهد انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، سیاهی شخصیتی چندوجهی مینهسوتا – 2 فرم بازسازی شده بود که علاوهبر نیمرخ مقیاسهای روایی، شامل چهار نیمرخ مقیاسهای بالینی، جسمانی / شناختی و درونسازی، برونسازی بینفردی و علایق و در نهایت آسیبشناسی پنجگانه شخصیت است. سیاهی مذکور 338 سؤال دارد و ضرایب روایی و اعتبار بالاتر از 86/0 را نشان میدهد. سیاهی شخصیتی مذکور، قبل از ارائه آموزشهای روانشناختی و پس از اعمال آموزشهای روانشناختی، با شرکتکنندگان اجرا و دادهها با استفاده از مدل آماری تحلیل کوواریانس، تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزشهای روانشناختی به کاهش ویژگیهای نارسایی هیجانی / برونسازی، نارسایی در تفکر، ضعف روحیه، شکایات جسمانی، هیجانات مثبت پایین، عقاید آزار دیدن، احساس ضعف و خستگی، شکایات شناختی، درماندگی / ناامیدی، نگرانی / فشار روانی، اضطراب، سوءاستفاده از مواد، مشکلات خانوادگی، منفعلگرایی بین فردی، اجتناب اجتماعی، عدم پیوندگرایی و احساس تنهایی، علایق ادبی – زیباشناسی، روانپریشی، رواننژندی و هیجانهای منفی، در گروه آزمایش منجر شده است.
مهوش نوربخش؛ احمد فرخی؛ سعیده خاکپور؛ همایون فراهانی
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1389
چکیده
تحقیقات انجام گرفته در زمینه متغیرهایی که سالمندان را به فعالیتهای بدنی ترغیب میکنند، محدود است. این تحقیق با هدف مقایسه انگیزه شرکت زنان و مردان سالمند شهر تهران در فعالیت بدنی انجام گرفت. آزمودنیهای این پژوهش 241 نفر (121 مرد و 120 زن) از سالمندان شهر تهران با دامنه سنی 60 تا 89 سال (66/6 = SD، 16/66 = M) بودند که با روش سهمیهای هدفمند از پنج ...
بیشتر
تحقیقات انجام گرفته در زمینه متغیرهایی که سالمندان را به فعالیتهای بدنی ترغیب میکنند، محدود است. این تحقیق با هدف مقایسه انگیزه شرکت زنان و مردان سالمند شهر تهران در فعالیت بدنی انجام گرفت. آزمودنیهای این پژوهش 241 نفر (121 مرد و 120 زن) از سالمندان شهر تهران با دامنه سنی 60 تا 89 سال (66/6 = SD، 16/66 = M) بودند که با روش سهمیهای هدفمند از پنج منطقه شمال، جنوب، مرکز، غرب و شرق تهران انتخاب شدند و در تحقیق شرکت کردند. ابزارهای اندازهگیری مورد استفاده برای جمعآوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه ویژگیهای فردی و انگیزش مشارکت ورزشی سالمندان (PMQOA) بود. بهمنظور توصیف متغیرها و آزمون فرضیههای تحقیق، از روشهای آماری توصیفی، آزمون فریدمن و روش تحلیل واریانس یکطرفه (ANOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین اولویت عوامل گوناگون انگیزه شرکت سالمندان در فعالیتهای ورزشی تفاوت معناداری وجود دارد (00/0 =P، 4/556 = 2X) و انگیزه آمادگی جسمانی، مهمترین دلیل مشارکت ورزشی سالمندان است. میان زنان و مردان سالمند در عوامل پزشکی و شهرت تفاوت معناداری مشاهده شد (05/0 >P) و زنان این عوامل را برای شرکت در تمرینات ورزشی مهمتر از مردان گزارش کردند. همچنین در زمینه مقایسه انگیزهها بین گروههای سنی مختلف، یافتههای درگیر شدن نشان داد (05/0>P) و افراد 60 تا 69 ساله این عوامل انگیزشی را برای شرکت در تمرینات ورزشی مهمتر از افراد 70 ساله به بالا بیان کردند، بین آزمودنیها در سطوح تحصیلی مختلف در عوامل شهرت، پزشکی و درگیر شدن تفاوت معناداری مشاهده شد (05/0>P) در ضمن زنان خانهدار در مقایسه با افراد نظامی، روی عامل انگیزشی پزشکی تأکید بیشتری داشتند. دستاوردهای حاصل از این تحقیق میتواند در توسعه مداخلات تمرینی که موجب افزایش مشارکت سالمندان در فعالیتهای ورزشی میشود، مفید باشد.
علیرضا فارسی؛ بهروز عبدلی؛ مریم کاویانی؛ اکرم کاویانی
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1389
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تجربه ادراکی – حرکتی بر بهره رشد حرکتی حرکات درشت و ظریف نوزادان بود. بهاین منظور 15 نوزاد 8 – 5 ماهی سالم و بالیده بهصورت تصادفی از مرکز شیرخوارگاه آمنه شهر تهران انتخاب شدند و بهصورت همگن از نظر سنی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند. نوزادان گروه آزمایش به مدت 36 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه در محیط ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تجربه ادراکی – حرکتی بر بهره رشد حرکتی حرکات درشت و ظریف نوزادان بود. بهاین منظور 15 نوزاد 8 – 5 ماهی سالم و بالیده بهصورت تصادفی از مرکز شیرخوارگاه آمنه شهر تهران انتخاب شدند و بهصورت همگن از نظر سنی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند. نوزادان گروه آزمایش به مدت 36 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه در محیط غنیشده ادراکی – حرکتی تمرین کردند. برای ارزیابی مهارتهای حرکتی درشت و ظریف، از مقیاس رشد حرکتی پی بادی استفاده شد. دادههای حاصل با استفاده از آزمون آماری t مستقل تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد بین میانگین نمرههای بهره رشد حرکتی حرکات ظریف (004/0 = p) و میانگین نمرههای بهره رشدی – حرکتی حرکات درشت (02/0 = P) دو گروه تمرین و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. براساس یافتههای حاصل، تمرین و تجربه بر رشد حرکتی بهطور کلی و بر بهره رشد حرکتی حرکات درشت و ظریف بهطور اختصاصی تأثیر مثبت دارد. بهعبارت دیگر، تمرین و تجربه عاملی مثبت در رشد مهارتهای حرکتی پایهای و بنیادی نوزادان شرکتکننده در دو گروه تمرین بود. این یافتهها با دیدگاه سیستمهای پویا در رشد حرکتی سازگار است.
سید فضل ا.. قدس میرحیدری؛ همیلا تکلی؛ مرتضی عبداللهی؛ حسن غرایاق زندی؛ مرضیه مشهوری؛ صنم بیگم قدس میرحیدری
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1389
چکیده
هدف از این تحقیق، مقایسه و ارتباط بین عزت نفس و آمادگی جسمانی دانشجویان دختر و پسر واحد 1 تربیت بدنی دانشگاه تهران بود. به این منظور، 109 دانشجوی دختر و 225 دانشجوی پسر انتخاب و با استفاده از پرسشنامه کوپر اسمیت (حاوی 58 سؤال که روایی و پایایی آن در داخل کشور تعیین شده) و نمرههای آزمون پایان دوره واحد 1 تربیت بدنی، بررسی شدند. برای تجزیه ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، مقایسه و ارتباط بین عزت نفس و آمادگی جسمانی دانشجویان دختر و پسر واحد 1 تربیت بدنی دانشگاه تهران بود. به این منظور، 109 دانشجوی دختر و 225 دانشجوی پسر انتخاب و با استفاده از پرسشنامه کوپر اسمیت (حاوی 58 سؤال که روایی و پایایی آن در داخل کشور تعیین شده) و نمرههای آزمون پایان دوره واحد 1 تربیت بدنی، بررسی شدند. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون در سطح 05/0 استفاده شد. پس از جمعآوری پرسشنامهها و نمرههای واحد 1 تربیت بدنی، تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که ارتباطی بین دو متغیر مذکور وجود ندارد (05/0>P). همچنین با استفاده از آزمون در گروههای t مستقل اختلاف معناداری میان دختران و پسران مشاهده شد.
زهره کامیاب؛ مهرعلی همتی نژاد؛ فرهاد رحمانی نیا؛ سیدبهادر زکی زاده
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1389
چکیده
هدف از این پژوهش، تهیه نیمرخ فیزیولوژیکی و روانشناختی بدمینونبازان نخبه ایران بود. بهاین منظور 18 بدمینتونباز برجسته کشور (8 زن با میانگین سن 09/3± 12/19 سال و 10 مرد با میانگین سن 93/2 ±8/19 سال) در این تحقیق شرکت کردند. ویژگیهای فیزیولوژیکی اندازهگیریشده عبارتند از: توان هوازی (گاز آنالایزر)، توان بیهوازی (وینگیت)، توان و استقامت ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تهیه نیمرخ فیزیولوژیکی و روانشناختی بدمینونبازان نخبه ایران بود. بهاین منظور 18 بدمینتونباز برجسته کشور (8 زن با میانگین سن 09/3± 12/19 سال و 10 مرد با میانگین سن 93/2 ±8/19 سال) در این تحقیق شرکت کردند. ویژگیهای فیزیولوژیکی اندازهگیریشده عبارتند از: توان هوازی (گاز آنالایزر)، توان بیهوازی (وینگیت)، توان و استقامت عضلات پا (پرش عمودی سارجنت و پرش جفت دوطرفه)، استقامت عضلات شکم (دراز و نشست)، سرعت (دو 40 یارد)، چابکی (آزمونهای 4 × 9 متر و ایلی نویز)، زمان واکنش (دیداری) و انعطافپذیری (خمش تنه به جلو). این اندازهگیری-ها در مرکز سنجش کمیته ملی المپیک انجام گرفت. آمادگی روانی آزمودنیها نیز از طریق پرسشنامه آمادگی روانی (Psych SASI) اندازهگیری شد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از آزمونهای "t استودنت مستقل و تکگروهی" استفاده شد. براساس یافتههای پژوهش، زنان از نظر آمادگی جسمانی و آمادگی روانی، بهطور معنیداری ضعیفتر از مردان بودند (05/0>P).
علی حبیبی؛ احمدرضا موحدی؛ مریم نزاکت الحسینی؛ شهین جلالی؛ جلیل مرادی
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1389
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی جفت شدن ویژگی شخصیتی رقابتجویی و نوع محیط تمرینی در یادگیری یک مهارت ورزشی(پرتاب آزاد بسکتبال) بود. نمونه تحقیق،60 دانشجوی مرد (سن 5/1±76/21سال) بودند. ابتدا از پرسشنامة جهتگیری ورزشی (با ضریب پایایی90/0)، برای تشخیص افراد با خصیصة رقابتجویی و غیررقابتجویی استفاده شد. روایی و پایایی این پرسشنامه را بهرام ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی جفت شدن ویژگی شخصیتی رقابتجویی و نوع محیط تمرینی در یادگیری یک مهارت ورزشی(پرتاب آزاد بسکتبال) بود. نمونه تحقیق،60 دانشجوی مرد (سن 5/1±76/21سال) بودند. ابتدا از پرسشنامة جهتگیری ورزشی (با ضریب پایایی90/0)، برای تشخیص افراد با خصیصة رقابتجویی و غیررقابتجویی استفاده شد. روایی و پایایی این پرسشنامه را بهرام و همکاران (1382) تایید کرده است. آزمودنیهای هر گروه با استفاده از امتیازات پیشآزمون، به دو گروه همسان تقسیم شدند. در نتیجه چهار گروه تمرینی به وجود آمد. گروه ها در محیط تمرینی رقابتی و غیررقابتی به مدت 10 جلسه (15 کوشش در هر جلسه) به تمرین تکلیف ملاک پرداختند. از آزمون پرتاب آزاد بسکتبال (آزمون ایفرد) و پرسشنامه ورزشگرایی به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. آزمون یادداری ده روز پس از آخرین جلسه تمرین گرفته شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر، تحلیل واریانس و آزمون های تعقیبی در سطح 05/0=a صورت پذیرفت. نتایج نشان داد که افراد رقابتجو در محیط تمرینی رقابتی و افراد غیررقابتجو در محیط تمرینی غیر رقابتی نتایج بهتری را کسب کردند. همچنین گروه تمرین در محیط غیررقابتی در آزمون یادداری افت معناداری داشتند. نتایج حاضر از فرضیه منطقه عملکرد بهینه و دیدگاه تعاملی حمایت میکند.
مهدی شهبازی؛ امیر وزینی طاهر؛ نوید حدادی
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1389
چکیده
هدف از انجام این بررسی تأثیر حضور تماشاگران بر افزایش انگیختگی و اثر آن بر ادراک عمق ورزشکاران بود. جامعة آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران تشکیل دادند که از میان این 58 نفر (23 نفر زن و 35 نفر مرد با میانگین سنی 3/23 و انحراف استاندارد 16/2) به صورت تصادفی انتخاب شدند. آزمودنی ها در دو محیط انگیزشی (با حضور ...
بیشتر
هدف از انجام این بررسی تأثیر حضور تماشاگران بر افزایش انگیختگی و اثر آن بر ادراک عمق ورزشکاران بود. جامعة آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران تشکیل دادند که از میان این 58 نفر (23 نفر زن و 35 نفر مرد با میانگین سنی 3/23 و انحراف استاندارد 16/2) به صورت تصادفی انتخاب شدند. آزمودنی ها در دو محیط انگیزشی (با حضور تماشاگر و بدون حضور تماشاگر) مورد آزمون قرار گرفتند. به منظور سنجش سطح انگیختگی آزمودنی ها، از آزمون اضطراب رقابتی ورزشی (SCAT) استفاد شد. همچنین، ابزار مورد استفاده برای سنجش ادراک عمق، دستگاه آزمونگر الکتریکی ادراک عمق (مدل B122) بود.نتایج آزمون t همبسته در سطح 05/0 اختلاف معنی داری بین نتایج آزمون ادراک عمق در دو محیط انگیزشی پایین و انگیزشی بالا نشان داد. به بیان دیگر، آزمودنی ها در محیط انگیزشی بالا (یعنی در حضور تماشاگر) دچار تخمین نادرستی در ادراک عمق شدند که این اثر در هر دو جنس مشابه. با توجه به نتایج این پژوهش، ورزشکاران مبتدی در محیط انگیزشی بالا در مقایسه با محیط انگیزشی پایین به منابع اطلاعاتی و نشانه های محیطی متفاوتی توجه می کنند که منجر به قضاوت نادرست در تخمین عمق می شود.