رشد و یادگیری حرکتی
اثر تمرینات اگزرگیم بر تعادل کودکان مبتلا به وضعیت سر به جلو

پوریا رحمانی؛ محمد کریمی زاده اردکانی؛ سید محمد حسینی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 بهمن 1402

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2024.368088.1753

چکیده
  مقدمه: وضعیت سر به جلو‏ به دلیل عدم تعادل عضلانی، تعادل را به خطر می اندازد، که ممکن است باعث از بین رفتن حس عمقی در مفصل شود که ‏باعث کاهش تعادل نیز می‌شود. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تاثیر تمرینات اگزرگیم بر تعادل کودکان مبتلا به وضعیت سر به جلو بود. ‏ ‏ روش پژوهش: در این پژوهش نیمه تجربی که با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل ...  بیشتر

تأثیر تمرینات کانگوجامپ بر عملکرد تعادلی کودکان با اختلال طیف اوتیسم با سطح عملکردی بالا

پریا نکویی؛ وحید ذولاکتاف؛ ابراهیم صادقی دمنه

دوره 12، شماره 2 ، شهریور 1399، ، صفحه 237-253

https://doi.org/10.22059/jmlm.2020.305636.1518

چکیده
  کودکان با اختلال طیف اوتیسم به‌دلیل نداشتن فعالیت و درخودمانده بودن مستعد ضعف در تعادل، ثبات وضعیتی و ناهنجاری‌های وضعیتی‌‌اند. هدف از مطالعة حاضر بررسی تأثیر یک دوره تمرینات کانگوجامپ بر عملکرد تعادلی کودکان با اختلال طیف اوتیسم با سطح عملکردی بالا بود. روش انجام تحقیق از نوع نیمه‌تجربی بود. از بین کودکان با اختلال طیف اوتیسم ...  بیشتر

تأثیر دو شیوۀ تمرین هوازی بر تعادل ایستا و پویای زنان سالمند

فضل الله باقرزاده؛ ایوب هاشمی؛ حسن باغنده

دوره 11، شماره 3 ، آذر 1398، ، صفحه 247-262

https://doi.org/10.22059/jmlm.2019.130490.959

چکیده
  هدف از مطالعۀ حاضر، تعیین تأثیر دو شیوة تمرین هوازى بر تعادل ایستا و پویاى زنان سالمند است. برای دستیابی به این هدف 36 زن سالمند 75-60 سال به‌صورت تصادفی در سه گروه قرار گرفتند: 1. گروه تمرین پیاده‌روی یا دویدن (12 نفر)، 2. گروه تمرین در آب (12 نفر)، 3. گروه کنترل (12 نفر). سپس دو گروه 1و2 به مدت 8 هفته و هفته‌ای سه جلسه در برنامۀ تمرینی پیاده‌روی ...  بیشتر

اثر بازی های حرکتی منتخب بر تعادل ایستا و پویا در کودکان با اختلال یادگیری خاص

هانیه قاسمیان مقدم؛ مهدی سهرابی؛ حمیدرضا طاهری

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1398، ، صفحه 103-121

https://doi.org/10.22059/jmlm.2019.262860.1396

چکیده
  تعادل از اصول پایه‌ای مهم در یادگیری کودکان است، و اختلال در آن می‌تواند بر یادگیری اثر منفی بگذارد. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر بازی‌های حرکتی منتخب بر تعادل کودکان با اختلال یادگیری خاص بود. پژوهش حاضر، از نوع نیمه‌تجربی و از حیث هدف، کاربردی، با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. در این مطالعه، 24 کودک پسر 9ـ7 ساله مبتلا ...  بیشتر

تاثیر بازخورد همزمان بینایی (آینه) بر تعادل ایستای دختران 7 تا 13ساله

الهام لشنی؛ شهزاد طهماسبی

دوره 7، شماره 4 ، دی 1394، ، صفحه 423-435

https://doi.org/10.22059/jmlm.2015.57102

چکیده
  تعادل بخش جدایی‌ناپذیر تمام فعالیت‌های روزمره و ورزشی است و حفظ آن مستلزم دریافت اطلاعات از سیستم‌های مختلف به‌ویژه بینایی است. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر بازخورد همزمان آینه بر میزان توانایی حفظ تعادل بود. به این منظور 34 دانش‌آموز دختر 13-7 ساله در این تحقیق شرکت کردند. آزمودنی‌ها پس از اجرای پیش‌آزمون تعادل ایستای لک‌لک به‌صورت ...  بیشتر

تأثیر طرح ملی طناورز بر تعادل ایستا و پویای دانش آموزان پسر مقطع چهارم ابتدایی

بنیامین قلیچ پور؛ مهدی شهبازی؛ فضل الله باقرزاده

دوره 7، شماره 2 ، مرداد 1394، ، صفحه 139-151

https://doi.org/10.22059/jmlm.2015.55247

چکیده
  هدف از این پژوهش، بررسی اجرای طرح ملی طناورز بر تعادل ایستا و پویای دانش­آموزان بود. پژوهش حاضر با دو گروه تجربی و کنترل همراه با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون روی دانش­آموزان پسر پایۀ چهارم ابتدایی در سال 91–1390در شهر بهارستان (منطقه­ای در رباط کریم تهران) انجام گرفت. به این منظور، 60 آزمودنی به­صورت نمونه­گیری مرحله­ای از ...  بیشتر

تأثیر انواع مختلف خودگویی بر عملکرد تعادلی سالمندان سالم

امیر شریعتی؛ جمال فاضل کلخوران

دوره 5، 3 (13) ، آبان 1392، ، صفحه 119-133

https://doi.org/10.22059/jmlm.2013.32138

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی و مقایسة دو نوع خودگویی انگیزشی و آموزشی بر اجرای تکالیف تعادلی ایستا و پویا در سالمندان بود. 45 سالمند 60 تا 70 سالة استان قم، بدون مداخلة خودگویی تکالیف تعادلی ایستا، آزمون لک لک (ایستادن روی یک پا) و تعادلی پویا، آزمون SEBT (آزمون ستاره) را آموزش دیدند، سپس به سه گروه خودگویی انگیزشی، آموزشی و کنترل تقسیم شدند. ...  بیشتر