مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
فضل الله باقرزاده؛ فاطمه میرآخوری؛ مرتضی پورآذر
چکیده
بازخورد خودکنترل نوعی بازخورد افزوده است که براساس درخواست خود یادگیرنده به وی ارائه میشود. هدف تحقیق حاضر مقایسۀ بازخورد خودکنترلی و آزمونگرکنترلی پس از کوششهای خوب و ضعیف بر اکتساب و یادگیری تکلیف پرتابی در کودکان فلج مغزی بود. به این منظور 60 کودک مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک با دامنۀ سنی 12-7 سال بهصورت در دسترس از بین مدارس استثنایی ...
بیشتر
بازخورد خودکنترل نوعی بازخورد افزوده است که براساس درخواست خود یادگیرنده به وی ارائه میشود. هدف تحقیق حاضر مقایسۀ بازخورد خودکنترلی و آزمونگرکنترلی پس از کوششهای خوب و ضعیف بر اکتساب و یادگیری تکلیف پرتابی در کودکان فلج مغزی بود. به این منظور 60 کودک مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک با دامنۀ سنی 12-7 سال بهصورت در دسترس از بین مدارس استثنایی شهر تهران انتخاب شدند. آزمودنیها بهطور تصادفی به سه گروه بازخورد آزمونگرکنترلی پس از کوششهای خوب، بازخورد آزمونگرکنترلی پس از کوششهای ضعیف و بازخورد خودکنترلی تقسیم شدند. در پایان مرحلۀ اکتساب، گروه خودکنترل به دو زیرگروه خودکنترل پس از کوششهای خوب و خودکنترل پس از کوششهای ضعیف تقسیم شدند. از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی در سطح 05/0P< استفاده شد. در مرحلۀ اکتساب، گروهها تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتند (64/0P=). اما عملکرد گروه بازخورد خودکنترلی پس از کوششهای خوب از تمامی گروهها در مرحلۀ یادداری (001/0P=) و انتقال (001/0P=) بهتر بود. همچنین در شرایط آزمونگرکنترلی، آزمودنیهای دریافتکنندۀ بازخورد پس از کوششهای خوب و در شرایط دریافت بازخورد پس از کوششهای ضعیف، آزمودنیهای خودکنترلی پیشرفت بیشتری را از خود نشان دادند. بنابراین، بهدلیل ظرفیت پایین پردازش اطلاعات در کودکان، نقش انگیزشی بازخورد در شرایط خودکنترلی و پس از کوششهای موفق سبب یادگیری بهتر آزمودنیها میشود.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
فرانک پورحسینی؛ مهدی شهبازی؛ شهزاد طهماسبی بروجنی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی ظهور مهارت برجسته در پرتاب آزاد بسکتبال در سطوح مختلف مهارتی طبق مدل یادگیری نیوول بود.شرکتکنندگان در سه گروه مهارتی (10=n)، مرحلۀ هماهنگی، مرحلۀ کنترل هماهنگی و مرحلۀ بهینهسازی قرار گرفتند و تعداد 350 شوت ثابت را از هفت نقطۀ پارامتری (74/2، 35/3، 96/3، 57/4، 18/5، 79/5، 4/6)، هر نقطه 50 شوت انجام دادند. نتایج تحلیل رگرسیون ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی ظهور مهارت برجسته در پرتاب آزاد بسکتبال در سطوح مختلف مهارتی طبق مدل یادگیری نیوول بود.شرکتکنندگان در سه گروه مهارتی (10=n)، مرحلۀ هماهنگی، مرحلۀ کنترل هماهنگی و مرحلۀ بهینهسازی قرار گرفتند و تعداد 350 شوت ثابت را از هفت نقطۀ پارامتری (74/2، 35/3، 96/3، 57/4، 18/5، 79/5، 4/6)، هر نقطه 50 شوت انجام دادند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد دقتِ افرادی که در مرحلۀ سوم نیوول قرار داشتند، در نقطۀ 57/4 متری که همان خط پنالتی است، بهطور معنیداری از پیشبینی معادلۀ رگرسیون بالاتر بود و از ظهور مهارت برجسته حمایت کرد (05/0>P)، ولی سایر نقاط از اصول تغییرپذیری نیرو پیروی کردند و با افزایش پارامتر مسافت دقت اجرا کاهش یافت. همچنین بررسی رگرسیون چندگانه نشان داد که سایر نقاط مشارکتی در ظهور مهارت برجسته ندارند و این نتیجه شاید دلیلی باشد برای رد کردن دیدگاه عمومی بودن در بهوجود آمدن مهارت برجسته.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
علی پشابادی؛ علیرضا فارسی؛ عباس بهرام؛ افخم دانشفر
چکیده
پیشبینی موفقیتآمیز از کلیدیترین عوامل موفقیت در مهار ضربۀ پنالتی در فوتبال برای دروازهبانان است و معرفی مداخلههای بهینه برای بهبود این توانایی میتواند در ارتقای سطح عملکرد مفید باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تمرینات مبتنی بر چشم آرام بر پیشبینی ضربۀ پنالتی توسط دروازهبانهای خبره و رفتارهای خیرگی آنها در حین ...
بیشتر
پیشبینی موفقیتآمیز از کلیدیترین عوامل موفقیت در مهار ضربۀ پنالتی در فوتبال برای دروازهبانان است و معرفی مداخلههای بهینه برای بهبود این توانایی میتواند در ارتقای سطح عملکرد مفید باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تمرینات مبتنی بر چشم آرام بر پیشبینی ضربۀ پنالتی توسط دروازهبانهای خبره و رفتارهای خیرگی آنها در حین پیشبینی بود. شرکتکنندگان پژوهش حاضر، 20 دروازهبان خبرۀ شاغل در مسابقات لیگ برتر تهران بودند که بهصورت تصادفی در دو گروه تمرین و مداخلهنما قرار گرفتند و آزمونها و مداخلههای تمرینی را پشت سر گذاشتند. از دستگاه ردیاب چشم پاپیل برای ثبت دادههای خیرگی و از تکنیک انسداد زمانی برای سنجش پیشبینی استفاده شد. فیلمِ 30 ضربۀ پنالتی توسط بازیکنان خبرۀ فوتبال در شرایط واقعی فیلمبرداری شده و در لحظۀ تماس پا با توپ تصویر مسدود شد که دروازهبانها با نگاه به فیلمها باید پیشبینی خود از مسیر ضربه را اعلام میکردند. نتایج آزمون تحلیل واریانس مرکب 2×4 نشان داد که با وجود یکسان بودن گروه تمرین و مداخلهنما در پیشآزمون (05/0P>)، گروه تمرین در سایر مراحل برتری داشت و این برتری را در شرایط فشار نیز حفظ کرد (05/0P<). تمرینات موجب بهبود میزان موفقیت در پیشبینی و تغییر در رفتار خیرگی متناسب با پیشبینی موفقیتآمیز شد و تغییرات بهوجودآمده در فاصلۀ 72 ساعت یادداری و آزمون انتقال تحت فشار نیز پایدار بود. از مداخلات تمرینی مبتنیبر چشم ساکن، میتوان بهعنوان یک بستۀ تمرینی در کنار برنامههای تمرین جسمانی و مهارتهای دروازهبانهای فوتبال استفاده کرد و به این ترتیب به بهبود قابلیتهای ادراکی و استفادۀ بهینه از نشانههای بینایی به آنها کمک کرد
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
ولی اله کاشانی؛ منصوره مکبریان؛ بهروز گل محمدی؛ محمدرضا سلمان زاده
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی آزمون ارزیابی سیستمهای تعادل در سالمندان بود. بهمنظور اجرای این پژوهش، نسخۀ نهایی آزمون ارزیابی سیستمهای تعادل در سالمندان، پس از طی کردن روند بازترجمه و بهرهمندی از نظر استادان متخصص در حوزۀ سالمندان تدوین شد و 100 نفر از زنان و مردان سالمند بهصورت داوطلبانه از خانۀ سالمندان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی آزمون ارزیابی سیستمهای تعادل در سالمندان بود. بهمنظور اجرای این پژوهش، نسخۀ نهایی آزمون ارزیابی سیستمهای تعادل در سالمندان، پس از طی کردن روند بازترجمه و بهرهمندی از نظر استادان متخصص در حوزۀ سالمندان تدوین شد و 100 نفر از زنان و مردان سالمند بهصورت داوطلبانه از خانۀ سالمندان سمنان (حکیم الهی) انتخاب شدند. در این زمینه از آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد، بهطوریکه در بخش آمار استنباطی، از تحلیل عاملی تأییدی و ضریب آلفای کرونباخ بهترتیب برای بررسی روایی سازۀ عاملی و پایایی درونی استفاده شد. نتایج نشاندهندۀ برازش مطلوب مدل تحلیل عاملی نسخۀ فارسی آزمون ارزیابی سیستمهای تعادل در سالمندان بود. همچنین نتایج ضریب آلفای کرونباخ، نشاندهندۀ همسانی درونی مطلوب این ابزار بود. احتمالاً ترجمۀ مطلوب و انتخاب نمونۀ نامتجانس، زمینهساز برازش مطلوب مدل تحلیل عاملی بوده است.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
حمید صالحی؛ زهرا زارعی؛ پریسا کلانتری
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی این موضوع بود که آیا وضعیتهای قامت مشابه خطای ادراکی مولر-لایر دروازهبان میتواند بر ادراک و مکان پرتابهای پنالتیزن اثرگذار باشد یا خیر. تصویری از یک دروازهبان روی صفحهای خالی (بدون تیرهای عمودی و دیرک افقی دروازه) تابانده شد. این دروازهبان با وضعیت دستها بالا (45 درجه بالاتر از افق)، دستها ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی این موضوع بود که آیا وضعیتهای قامت مشابه خطای ادراکی مولر-لایر دروازهبان میتواند بر ادراک و مکان پرتابهای پنالتیزن اثرگذار باشد یا خیر. تصویری از یک دروازهبان روی صفحهای خالی (بدون تیرهای عمودی و دیرک افقی دروازه) تابانده شد. این دروازهبان با وضعیت دستها بالا (45 درجه بالاتر از افق)، دستها کشیده به طرفین (افقی، بهعنوان کنترل)، و دستها پایین (45 درجه زیر افق) به نمایش درآمد. شرکتکنندگان (11 پسر هندبالیست جوان) دو تکلیف را انجام دادند. آنها در فاصلۀ پنجمتری صفحۀ موردنظر ایستادند و مدل دروازهبان را که در یکی از سه وضعیت به نمایش درآمد، نگاه کردند. از شرکتکنندگان درخواست شد یک توپ تنیس را به دست دروازهبان در وضعیت افقی پرتاب کنند، یا با لیزر به همین نقطه هدفگیری کنند. فواصل افقی مکان پرتاب و هدفگیری از راستای میانی اندام دروازهبان مدل اندازهگیری شد. وضعیتهای دروازهبان روی مکانهای پرتاب و هدفگیری اثرگذار بود. هدفگیری و پرتاب در وضعیت دستها پایین و دستها بالا در برابر وضعیت دستها کشیده بهترتیب به میزان معناداری دورتر و نزدیکتر بود. این آزمایش نشان داد دروازهبانی که وضعیتهای مانند مولر-لایر اتخاذ میکند، میتواند ادراک حریف از بیشترین میزان دسترسی خود و نیز رفتار حرکتی او را متأثر کند.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
مریم شجاع؛ سید محمد کاظم واعظ موسوی؛ عبدالله قاسمی
چکیده
چکیده:هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرینات بازی محور بر رشد حرکتی کودکان دارای اضافه وزن با اختلال هماهنگی رشدی بود. روش پژوهش حاضر نیمهتجربی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون است. 50 کودک 10-8 سال، دارای اضافه وزن و با اختلال هماهنگی رشدی انتخاب شدند و پس از انجام پیشآزمون بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (n=30) و گروه کنترل (n=20) قرار گرفتند. ...
بیشتر
چکیده:هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرینات بازی محور بر رشد حرکتی کودکان دارای اضافه وزن با اختلال هماهنگی رشدی بود. روش پژوهش حاضر نیمهتجربی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون است. 50 کودک 10-8 سال، دارای اضافه وزن و با اختلال هماهنگی رشدی انتخاب شدند و پس از انجام پیشآزمون بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (n=30) و گروه کنترل (n=20) قرار گرفتند. گروه آزمایش هر هفته 3 جلسه و به مدت 3 ماه در پروتکل تعیینشده شرکت کردند. ابزار اندازهگیری آزمون MABC-2 بود و برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخۀ 21 استفاده شد. نتایج آزمون MANCOVA نشان داد که بین گروه تجربی و کنترل حداقل در یکی از متغیرهای تحقیق تفاوت وجود دارد. براساس نتایج تحلیل کوواریانس یکطرفه با سطح معناداری 05/0 مشخص شد که بین گروه کنترل و گروه تحت مداخله در مؤلفههای رشد حرکتی و خردهمقیاسهای آن (چالاکی دست، هدفگیری و تعادل) تفاوت معناداری وجود دارد و گروه آزمایش نمرههای بهتری کسب کردند. بنابراین توصیه میشود با طراحی تمرینات مختلف و مداخلۀ زودهنگام از پیشرفت این اختلال در افراد دارای اضافه وزن جلوگیری کنیم و ثأثیر مثبتی بر رشد حرکتی این افراد داشته باشیم.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
هانیه قاسمیان مقدم؛ مهدی سهرابی؛ حمیدرضا طاهری
چکیده
تعادل از اصول پایهای مهم در یادگیری کودکان است، و اختلال در آن میتواند بر یادگیری اثر منفی بگذارد. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر بازیهای حرکتی منتخب بر تعادل کودکان با اختلال یادگیری خاص بود. پژوهش حاضر، از نوع نیمهتجربی و از حیث هدف، کاربردی، با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. در این مطالعه، 24 کودک پسر 9ـ7 ساله مبتلا ...
بیشتر
تعادل از اصول پایهای مهم در یادگیری کودکان است، و اختلال در آن میتواند بر یادگیری اثر منفی بگذارد. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر بازیهای حرکتی منتخب بر تعادل کودکان با اختلال یادگیری خاص بود. پژوهش حاضر، از نوع نیمهتجربی و از حیث هدف، کاربردی، با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. در این مطالعه، 24 کودک پسر 9ـ7 ساله مبتلا به اختلال یادگیری خاص شهر مشهد انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل جایدهی شدند. گروه تجربی، به مدت 20 جلسه، هر جلسه 30 دقیقه و با تکرار پنج روز در هفته بازیهای حرکتی منتخب را انجام دادند. گروه کنترل نیز در طی این دوره به فعالیتهای عادی روزمره خود پرداختند. تغییرات در تعادل ایستا آزمودنیها، قبل و بعد از دوره تمرین، بهوسیله آزمون لکلک و آزمون شارپند رومبرگ و در تعادل پویا بهوسیله آزمون راه رفتن پاشنه به پنجه و آزمون زماندار برخاستن و راه رفتن سنجیده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل آماری از آزمون تحلیل واریانس با اندازههای تکراری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بازیهای حرکتی منتخب موجب بهبود تعادل ایستا و پویا در گروه تجربی میشود. تمامی این تغییرات در مقایسه با گروه کنترل معنادار بود (05/0P<). براساس نتایج پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که بازیهای حرکتی منتخب به بهبود تعادل ایستا و پویا در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص کمک میکند.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
حسن محمدزاده؛ پریسا پارسافر؛ جلال دهقانی زاده
چکیده
مکانیزمهای درگیر در خبرگی در دهۀ اخیر بهشدت مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. آنها بهدنبال کشف این مطلب هستند که چگونه افراد برای کسب مهارت بیشتر با تکالیف پیچیده روبهرو میشوند و بر محدودیتها غلبه میکنند. هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ رفتارهای خیرگی و مهارت تصمیمگیری در فوتبالیستهای ماهر (12 نفر) و مبتدی (12 نفر) بود. شرکتکنندگان ...
بیشتر
مکانیزمهای درگیر در خبرگی در دهۀ اخیر بهشدت مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. آنها بهدنبال کشف این مطلب هستند که چگونه افراد برای کسب مهارت بیشتر با تکالیف پیچیده روبهرو میشوند و بر محدودیتها غلبه میکنند. هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ رفتارهای خیرگی و مهارت تصمیمگیری در فوتبالیستهای ماهر (12 نفر) و مبتدی (12 نفر) بود. شرکتکنندگان در این پژوهش 24 فوتبالیست پسر 19 تا 25 ساله بودند که در دو گروه ماهر و مبتدی قرار گرفتند. بازیکنان ماهر و مبتدی تصاویری از موقعیتهای مختلف را مشاهده کردند و پیشبینی خود را در مورد ضربۀ موردنظر با انتخاب کلید مناسب در حداقل زمان ممکن ارائه دادند. تعداد و مدت تثبیتها از طریق دستگاه ردیابی حرکات چشم بههمراه دقت و سرعت تصمیمگیری برای هر آزمودنی ثبت شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس در مورد مهارت تصمیمگیری نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه در سرعت و دقت تصمیمگیری وجود دارد؛ اما نتایج حاصل از رفتارهای خیرگی نشان داد که تفاوت معناداری بین تعداد و مدت تثبیتهای دو گروه وجود ندارد. این نتایج نشان میدهد که بازیکنان ماهر براساس ادراک چشمگیری قادر به انتخاب نشانههای مربوطه از صفحۀ نمایش هستند. علاوهبر این نتایج نشان میدهد که بازیکنان ماهر ادراک بینایی بالاتر و تصمیمگیری بهتری را در مقایسه با بازیکنان مبتدی نشان میدهند.